Lite förkyld, kvarka eller virus?

Prickighalsduk

Trådstartare
Är väldigt orolig över hästen.
Började snora för några dagar sedan och även hostade någon gång. Så hon fick direkt vila, jag hoppades på att hon skulle bli bättre om någon dag. Dock verkar det inte ge sig, det har blivit lite värre med snoret och hostan, men inte så mkt. Hon har ingen feber, är väl lite trött men nästan lika pigg som vanligt.

Nu har dock hon fått en svullen lymfkörtel också, alldeles längst upp på halsen, strax bakom ganascherna. Veterinären säger "Håll koll på henne så blir hon bättre" men jag är jätteorolig.

Någon som känner igen det här? :crazy:

Sv: Lite förkyld, kvarka eller virus?

Vad jag vet så brukar kvarka orsaka illaluktande slem som kommer ut ur näsan, feber och hästarna kan i vissa fall kan få svårt att andas. Körtlarna mellan ganascherna svullnar och kan ibland spricka så att var och liknande rinner ut.

Låter som att din häst nog snarare dragit på sig en liten förkyldning. Håll koll på henne och ta ut vet igen om hon inte blir bättre.

Om det dock visar sig vara kvarka trots allt ska du anmäla det till jordbruksverket och stallet måste hållas isolerat.

Vid minsta misstänksomhet av kvarka ska försiktighets åtgärder tas, för smitt spridning skull.
Det finns en typ av "Fälsk Kvarka" som är inte smittsom, (dock ska behändlas som smittsom för säkerhets skull).
Den bli som du beskriva, med gul slem, svullnad under käken och lymfkötler, dock ingen fevor.
Du kan google KVARKA för mer införmation.

Kan också tillägga att hon idag varit extremt pigg, hoppat sidledes hela vägen till hagen. Fortfarande ingen feber och lite mindre snuva.

Det som oroar mig mest är lymfkörtlarna. Det var mindre svullet imorse, men däremot skakade hon på huvet några gånger när hon åt.
Av vilken anledning får se svullna lymfkörtlar egentligen?

Det som oroar mig mest är lymfkörtlarna. Det var mindre svullet imorse, men däremot skakade hon på huvet några gånger när hon åt.
Av vilken anledning får se svullna lymfkörtlar egentligen?

Lymfkörtlarna är en del av kroppens försvar och de reagerar ("svullnar") i samband med en infektion i det område de dränerar. Orsaken är att de blir mer aktiva och börjar producera fler försvarsceller.

Anledningen till att svalglymfknutorna svullnar kan vara en infektion i övre luftvägarna, men även ett inflammerat sår i huvudregionen eller en dålig tand mm. Det finns alltså betydligt fler orsaker än just kvarka. Vid kvarka kan det däremot tillstöta en komplikation - lymfkörtlarna blir själva invaderade av bakterien och böldomvandlas. Det är då de kan spricka upp. Detta sker inte hos alla kvarka-drabbade hästar.

Om din häst har tjockt gult snor, hostar lite och har svullna lymfknutor tycker jag att du ska låta en veterinär ta lite prover. Det kan förstås vara kvarka, och då är det viktigt att förhindra smittspridning till andra hästar/stall. Ibland rör det sig om en annan streptokock som ger kvarkaliknande symptom, Streptococcus zooepidemicus. Stallet brukar spärras även vid utbrott av denna infektion.

Tack för jättebra svar!

Eftersom hon fortfarande inte visar tecken på feber/dålig aptit/trötthet känns det som om det lutar åt något i luftvägarna.?. Hon har även rosslat lite/varit mkt anfådd när jag tagit in henne från hagen. Trots att hon imorgon varit dålig en vecka, har ingen annan häst visat minsta tecken på att ha blivit smittad. Fast man vet ännu inte, inkubationstiden kan ju vara lång...

vad jag kommer ihåg ifrån när vi hade kvarka så snorade eller hostade dom inte.
Hög feber, svullna körtlar och det gula äckliga som rann från näsborrarna var spruckna varbölder som satt i halsen.
När dom försökte äta eller dricka så kom det ut genom näsborrarna då halsen var helt igensvullen.
En del hästar hade lindrigare symtom.

Hög feber, svullna körtlar och det gula äckliga som rann från näsborrarna var spruckna varbölder som satt i halsen.
När dom försökte äta eller dricka så kom det ut genom näsborrarna då halsen var helt igensvullen.

Jaha, ja det förklarar att snoret ur näsan "beskrivs" som varliknande, om det var det.. :grin:

Tänkte be veterinären ta prover imorgon, men han brukar behöva sparkas igång, så vad ska jag be honon ta för prover?

Om man misstänker att hästen har kvarka så är det isolering som gäller, extrem hygien, klädbyten och pilla på så lite saker som möjligt. Gå inte in i utrymmen som inte är nödvändiga, går du in så måste hela utrymmet saneras, saker brännas eller skrubbas med virkon.
Att sanera efter kvarka är ett jättejobb där precis allting måste saneras.
Och då menar jag allt.

Tillförlitligheten på prover är ung. 50%.
Det finns bättre sätt att konstatera kvarka men jag vet inte om dom gör det i Sverige än.

Man tar ett prov från näshålan och sätter en odling på detta. Vid misstanke om kvarka (vilket ju definitivt föreligger om man tar ett prov) spärras stallet tillsvidare.

Nja. Du kan läsa mer om kvarka här:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurh...mar/Kvarka---information-och-rekommendatiner/

Spruckna varbölder i halsen tillhör inte direkt vanligheterna, och det gula varblandade som rinner ur snoken är just snor!

Har haft liknande symtom på min häst. I omgångar. Och har nu fått diagnosen kronisk bronkit. Men det var lätt att diagnostisera för vet. Trodde också att
det var snor som kom i näsborren men vet informerade mig om att det var slem från lungorna som kommer upp. En kunnig vet kan se skillnad på infektion/kvarka/bronkit. Kan också säga att min häst vid igångsättning ofta haft en hostning eller två. Vid bronkit är det ju närmiljön som är aktuell att åtgärda (damm). Och har nu fått slemlösande och han mår nu bättre. Får dock alltid skölja höet och ingen får sopa/mocka när han står inne.
Hoppas det löser sig för dig!

När vi hade kvarka för ett par år sedan så var det svaret, jag tror att det inte är helt lätt att se på odlingen och typa den rätt. Men man kanske har bättre metoder nu.
Man tog på min hästs snor och det påvisade kvarka.
På en annan häst så tog man prov direkt i en varböld och det påvisade inte kvarka. Den hästen fick senare avlivas pga av kronisk kvarka.
För att få en bättre säkerhet på provet så är det en lång topp långt upp i näsan som gäller.

Om man misstänker att hästen har kvarka så är det isolering som gäller, extrem hygien, klädbyten och pilla på så lite saker som möjligt. Gå inte in i utrymmen som inte är nödvändiga, går du in så måste hela utrymmet saneras, saker brännas eller skrubbas med virkon.
Att sanera efter kvarka är ett jättejobb där precis allting måste saneras.
Och då menar jag allt.

Hur är det med folk som åker till andra stall?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är förkyld (inte Covid) och har varit det i en vecka nu. Jag kracklar och hostar, är hes och lite snorig men ganska pigg. Hade...
2
Svar
27
· Visningar
2 964
Senast: Emtherlia
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 168
Senast: cf234k
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 128
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 149
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka