Lite blandat

Fille

Trådstartare
Ja, som sagt jag har lite blandade frågor. Har kört ganska mkt i mitt liv men har bara "kört ut". Aldrig tävlat eller liknande. Nu ska min kompis skaffa shettis som hon tänkte köra lite med.
Vad kan man tävla i för grenar med shettis? Hur ofta är det tävlingar för dom små? Tex i maraton tävlar då dom små mot stora eller har shettisar egna tävlinar? Finns det något bra förbund eller någon bra klubb(jag har ju visserligen dels qvinnersta hästsportförening och viby rid och körsällskap som sysslar lite med körning häritrakten)? Vart hittar man propositioner?
Berätta gärna allt ni vet vi är som sagt helt nya på denna fronten!

Tack:)

Sv: Lite blandat

Min klubb, Rid och Körklubben Shetland, har tävlingar i "hela" mellan-Sverige. www.klubbenshetland.se. Vi har tävlingar i körning, tömkörning, hoppning, dressyr, agility och diverse annat som vi kommer på. Alla kan vara med, förutsatt att ponnyn är stamboksberättigad. Vi har också kurser i den mån vi hinner med, förra året var det skogskörning och i år hoppas jag kunna hålla kurs i brukskörning och bruksridning. På hemsidan finns proppar till alla våra tävlingar och en del inbjudningstävlingar för shetland.

I de maratontävlingar som jag har tävlat med shetland så har alla ponnyer tävlat i samma klass och alla hästar i samma klass. Men i just maratonmomentet så gäller olika tider för olika kategorier, så A-ponnyer får mer tid på sig än B-, C- och D-ponnyer.

Man kan göra mycket kul med shettisar, det är bara ryttaren/kusken som sätter gränserna!

När är dom stamboksberättigade? Är det bara när dom är fullstammade?

Ja, i RKS och alla shetlandssällskap får man bara ha renrasig shettis med stam i tre led, tyvär. Om shettisen inte har det så får du vända dig till en vanlig körklubb, om det nu finns i närheten där du bor. Det finns inte i närheten av mig tyvär..

vi har i alla fall två klubbar som är blandade rid och kör klubbar. dock ingen renodlad såvitt jag vet.

okey vart får man tag i tävlingar och allt sånt om man inte har en fullstammad shettis (det råkar nämligen ev vara lite islandshäst i. Eller mamman vet man egentligen inte alls vad hon är, men man tror shettis/isis)? :P

Jag tycker inte att det är "tyvärr" att man måste ha en stamboksberättigad shettis i SSS och RKS. Däremot är det "tyvärr" att det finns så många shettisar utan stam/fullständiga papper! ;)

Det tycker jag är lika beklagligt. Inte nog med att den är korsad, den som födde upp den har inte ens bemödat sig att föra ordentliga papper på avkomman så att man vet vilka hästar som är föräldrar. Trist!

hon vet precis vem mamman är och vem pappan är. Men hon vet inget mer om mamman än att det är en korsning som hon köpte. Det finns lixom inga papper på henne. Men hon var ägare utav både sto och hingst

Det är ju egentligen ett helt annat ämne :)

Bland hundar tycker jag det är nästan på lagbrott att avla fram korsningshundar medvetet..och tycker det är synd när det dyker upp korsningar på blocket mellan tex islandshästar, araber, shettisar och travare. Det är oftast korsningar som har ett lägre värde än sina föräldrar. Och då är man ju fel ute.
Sen kan den dära korsningsponnyn vara nog så värd för ägaren. Jag har själv bara ÄGT en renrasig häst i hela mitt liv, resten har varit medvetna korsningar eller irländska importer.
De inne på Avelssidan här på buke gör ett stort jobb med att fröhindra just konstiga korsningar mellan travare etc, precis som vi härinne försöker stoppa folk från att köpa de dära enkla bröstselar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 418
Senast: ako
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 323
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 385
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka