Lite BARF funderingar

Is

Trådstartare
Vi för en del kött från den lokala affären exempelvis kött med gårdagens datum och liknande Men av ren lathet BARFar vi inte till hundarna utan brukar bara fylla ut den vanliga matenransonen. Men så tog plötsligt torrfodret slut och får inte mer först i veckan. Lämpligt nog hade affären fått in massa felmärkt köttfärs från leverantören, så mat finns men inser att jag inte har någon koll på alls hur jag ska tänka för att hundarna ska få i sig lagom mängd och allt de behöver?

Vi har tre hundar, två jämtar och en schäfer. Aktiva, och väger mellan 25-30 kg.
Finns det någon typ händig tabell eller liknande så man åtminstone vet på ett ungefär hur mycket kött jag borde ge och om man helst ska ge någon mer?

Nu är det här somsagt bara tillfälligt men det händer då och då att vi får riält med överblivet kött och ser ju hellre att hundarna får det än att vi slänger allt till räven.

Generellt så räknar man ca 2% av den vuxna hundens vikt per dag.
Om det bara gäller några få dagar så funkar det väl med bara kött men blir det över en längre period så måste det kompletteras med ben/benmjöl och inälvor.

Väldigt generellt så brukar man säga 10% inälvor (antingen 5% lever och 5% andra inälvor, typ njure eller testikel, eller alla 10% lever.), 10-15% ben och resterande % kött (rent kött, muskelkött, senor osv.).

• Gilla
Reactions: Is
Tabellen ovan tycker jag innehåller allt för lite ben, minst 20 % skulle jag säga. Brukar utgå från denna:
70% kött
20 % ben
10% organ.
Att bara ha 5 % lever är ofta för lite utan de flesta brukar hamna kring 7-8%. Men lever är en balansgång, mina skulle få ett överskott på 10% lever.

Sen kan jag variera upp till 30% ben också om vi har mycket stora ben hemma. Blir det mer än så blir det för mycket för vovvarna.

Tabellen ovan tycker jag innehåller allt för lite ben, minst 20 % skulle jag säga. Brukar utgå från denna:
70% kötto
20 % ben
10% organ.
Att bara ha 5 % lever är ofta för lite utan de flesta brukar hamna kring 7-8%. Men lever är en balansgång, mina skulle få ett överskott på 10% lever.

Sen kan jag variera upp till 30% ben också om vi har mycket stora ben hemma. Blir det mer än så blir det för mycket för vovvarna.

(Inte bara svar till dig Ciindy :))
Man får ju alltid prova sig fram till vad som passar bäst :) Det skiljer från hund till hund men också mellan vilka djurslag du serverar.
Lammlever t.ex. innehåller betydligt mer a-vitamin än kycklinglever, varpå givan av lever också bör justeras. Det är mer taurin i ett oxhjärta än ett kycklinghjärta o.s.v.
Skulle min vovve få mer än 15% ben så skulle hon skita vita smulor.

Inälvor och/eller lever är ofta laxerande så många ger det i samband med att hunden får ben eftersom ben verkar stoppande.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund går just nu på MUSH Barf (vanliga korvarna) och har gått på det i ca 2 veckor (tidigare gått på Vaisto Starter i en månad så...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Gjorde nyss en tråd om min allergihund som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Fick då rådet att börja BARFa och tänkte testa det...
Svar
13
· Visningar
1 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar