Lite avelsfrågor...

D

Drusilla

jag har en 6 månader gammal devon rex-hona som jag gärna vill para så småningom. men jag vet ingenting alls om kattavel... finns det någon informationssida där det står sånt som är bra att veta osv? eller kan någon här berätta lite? :]
typ det jag undrar mest just nu är väl när bör jag para henne, vad ska jag tänka på när jag väljer hane, hur länge ska dom gå tillsammans, hur länge går honan dräktig, vad ska man tänka på under dräktigheten, osv...
tack på förhand ^^

Sv: Lite avelsfrågor...

Kolla på www.sverak.se Där finns det mycket info... :)
Bra hanar brukar man kunna hitta på uppfödarnas hemsida alt, Rex Alliansen....
Jag kan inte mycket om DRX men ta reda på vad för blodgrupp honan har och vad hanen har så det inte blir fel, är honan B blodad bör hanen också vara det annars kan det gå galet.... :(
CRXarna brukar vi ha tillsammans i 5-7 dagar eller tills honan slutar löpa. En katt är dräktig i ca 63-65 dagar... Efter ca 3 veckor kan man se om hon är dräktig genom att spenarna blir smultron rosa...;)
Lycka till :bump:

Drusilla skrev:
jag har en 6 månader gammal devon rex-hona som jag gärna vill para så småningom. men jag vet ingenting alls om kattavel... finns det någon informationssida där det står sånt som är bra att veta osv? eller kan någon här berätta lite? :]
typ det jag undrar mest just nu är väl när bör jag para henne, vad ska jag tänka på när jag väljer hane, hur länge ska dom gå tillsammans, hur länge går honan dräktig, vad ska man tänka på under dräktigheten, osv...
tack på förhand ^^

Jag väntar gärna med att para mina devon-honor tills de blivit iaf 1 år gamla. Jag har väntat längre än så med alla hitills. De kan dock börja löpa rätt tidigt (vid 5-6 månaders ålder) så har man en honkatt som löper väldigt intenstivt kan det var befogat att para henne vid 10 månaders ålder.

Hos devon rex är det väldigt vanligt med kontrollstamtavlor. Om hon är SVERAK-registrerad och hon har kontrollstamtavla (om det strå RX före registreringsnumret) måste hon avelsgodkännas innan du får regga någon kull efter henne. Enklast är att ställa ut henne, hon blir automatiskt avelsgodkänd om hon får en excellent-bedömning (och de får de flesta ganska lätt).

www.katter.nu finns mycket info om vad man ska tänka på när det gäller avel. Hos devon rex finns myopati att tänka på så kolla din katts stamtavla och potentiella hanars stamtavlor. Det finns listor på myopati-bärare på www.rexunited.com och på www.devonrex.nu Det är olika listor så kolla med båda.

Jag skulle rekommendera att du HCM-testar också. Det dyker tyvärr upp hjärtfel (inte bara HCM, men det testet uppmärksammar även andra hjärtdefekter) allt oftare hos devon rex så det ska vi vara vaksamma på. Sedan finns www.pawpeds.com att använda sig av om man vill kolla katternas släktskap med varandra.

Kontakta gärna kattens uppfödare för hjälp. Om ni av någon anledning inte kommer bra överens med varandra så kontakta någon annan. Jag hjälper gärna till med den lilla erfarenhet jag har. Det är guld värt att kunna vända sig till någon som har en del koll på läget.

Tack så mkt för svaren!! :)

CRX Hedwig - ja, jag läste på katter.nu om det där med blodgrupp... men då har vi det problemet att jag hittar inte någonstans i kissens papper att det står nåt om blodgrupp :S

Sol - min är som sagt 6 månader men hon har inte börjat löpa än iaf :) så jag väntar väl och ser när hon börjar.

hon är SVERAK-reggad, men jag hittar inget RX någonstans. betyder det att jag kan registrera kattungarna utan att hon är avelsgodkänd då? är det bra att ställa ut henne innan jag parar henne ändå?

jag har läst allt jag hittade på katter.nu, men det är så mycket att tänka på så jag får nog läsa flera gånger ;)
men vad är myopati för något? :]
om man vill HCM-testa kissen, kontaktar man bara veterinären och säger till om det då?

jag kommer överens med uppfödaren men jag har tyvärr inte så stort förtroende för henne. jag hade tänkt kontakta henne men vill gärna höra med flera. tänkte att det är bra att ta reda på så mycket som möjligt och kolla upp med olika personer/uppfödare, och inte bara lita blint på vad hon säger... :P

Ta kontakt med fler uppfödare, det finns många som gärna hjälper nybörjare även om man inte köpt katt från dem. Blodgruppen får man testa själv, det gör man lämpligen innan parning när man ändå ska testa för FIV/FeLV (som är allvarliga sjukdomar som kan smitta vid parning. Använd bara en hane om han är testad och de också begär att honan ska vara det)
HCM-scanning kan inte utföras hos alla veterinärer, ring och fråga först. Har du ingen som kan göra det i närheten arrangeras det ibland scanningstillfällen av klubbarna. Mer info om HCM och testning

Om det inte står RX framför registreringsnumret står det LO och då behöver hon inget avelsgodkännande. Då är det fritt fram med aveln.

Blodgruppera får man oftast göra själv. Du ber veterinären dra 0,5 ml blod till ett EDTA-rör (veterinären vet vad det är) och så kan du skicka iväg provet till ett lab i Finland på egen hand (det är billigast så). Det enda du behöver förutom blodet är denna remiss.

Om veterinären drar 1 ml blod kan du be labbet testa för FIV och FeLV också.

Myopati är en ärftlig muskelsjukdom (tyvärr oftast med dödlig utgång) som finns hos bla. devon rex. En idag väldigt ovanlig sjukdom. Det finns information om sjukdomen här.

Maine coon-klubben arrangerar testdagar för HCM hos Torkel Falk i Helsingborg och de kan man hänga på. Jag ska med dem och testa mina katter i sommar. Annars kan du hitta lämpliga veterinärer på länken Sassy gav.

Hej!
Gå gärna in på www.rexringen.nu också och läs. Blir du medlem där så får du hjälp med att leta hane och de kollar även inavelsgraden så att det inte blir inavel.
Vet inte hur många hanar de har där i sin bas på DRX men du kan kolla där på det också.
De har hjälpt mej och är superduktiga i valet av hane.

Jag har parat mina honor (CRX) efter att de varit 18 månader då de i stort sett har växt klart så att de ska kunna få en så bra födsel som möjligt.

honan har störs chans att bli dräktig dom första dagarna..

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
645
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
179
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar