Lisa, 9 år, kör kalas-barn med sin Bella

L

loch

Spänner för uppe på gården som vi aldrig gör annars
14736913.jpg

14736914.jpg

Jag hoppas ingen noterar avsaknaden av hjälm hos de vuxna... :crazy:
14736915.jpg

Sen blev det ponnyridning!
14736916.jpg

Sv: Lisa, 9 år, kör kalas-barn med sin Bella

Vilken söt och trevlig ponny.
Och vilken upplevelse för barnen!

Villken söt ponny :o !

Måste bara fråga var ni har köpt vagn och sele? Selen så väldigt fin ut!

Mvh
Emma

Villken söt ponny :o !

Måste bara fråga var ni har köpt vagn och sele? Selen så väldigt fin ut!

Mvh
Emma

Kul att du gillar ekipaget... :)
Selen är faktiskt köpt från Börjes för 6 år sedan... :crazy: och vagnen inköpt begagnad på Ekerö för lika många år sedan (jo, det syns! vi ska byta allt trä och måla den vilket år som hellst :angel:)
Trots att draglädren inte är ställbara hade vi sådan tur att den passar Bella perfekt!
Som lite kuriosa kan nämnas att hon är tävlad med marathonsele, alltså bröstsele, och fick då notering om att hon inte är lämpad att dra med bröstsele eftersom det inte finns tillräckligt utrymme mellan bogbladsspets och stupe.

Senast ändrad av en moderator:

Vilket trevligt ekipage! Vad mysigt det ser ut, sånt där brukar ju gå hem hos barn också! :) Kul att se!

Vilket trevligt ekipage! Vad mysigt det ser ut, sånt där brukar ju gå hem hos barn också! :) Kul att se!

*fniss*
Två barn stannade hemma eftersom lilla Lisa glatt sa att "nu får ni hålla i er för det kommer gå fort" men barnen som åkte med var saliga!
Pojken som sitter i knä på sin mamma somnade pratandes om hästen och vagnen... och vaknade pratandes om hästen och vagnen! Kanske en blivande elitkusk! :idea:

Haha, vilken härlig kommentar av din dotter! :D Vi håller tummarna för lill killen och framtiden som kusk! ;) Verkar vara en snäll och trygg ponny ni har, härligt att se!

Hm... jag som har lärt mig tänka i säkerhet, reagerar på att vagnen är full av passagerare när ni spänner för.

Först spänner man för hästen, kusken kliver i och tar tömmarna, sen kliver passagerarna på.

Tänk vilka olyckor som kan hända om en kusklös häst med vagnen full blir skrämd och skenar iväg.

Hm... jag som har lärt mig tänka i säkerhet, reagerar på att vagnen är full av passagerare när ni spänner för.

Först spänner man för hästen, kusken kliver i och tar tömmarna, sen kliver passagerarna på.

Tänk vilka olyckor som kan hända om en kusklös häst med vagnen full blir skrämd och skenar iväg.

Det var min första tanke också. Kusken är den förste som kliver upp och den siste som kliver av.
Annars var det väl trevliga bilder... Tänk vad en häst med vagn kan roa många

En liten säkerhets detalj är att inte låta passagerare stiga på innan kusken sitter på plats och håller i tömmarna. Det skulle ju inte vara så kul om hästen sprang iväg med vagnen utan någon som styr. Tro mig det går inte att styra den från marken om den blir skrämd.
Men allt verkar ju ha gått bra så ni får tänka på det till nästa gång. Mycket bra att alla barn hade hjälm på! Hoppas dom hade kul:)

Tack alla tre för för era "säkerhetstips". Jag förstår att ni menar väl och alla gånger utom denna följer vi just den regel som ni nämner.
Nu kan det väl tyckas att jag kommer med ett försvarstal... men anledningen till att vi valde att göra på fel sätt denna gång är enklare än vad man kan tro.
Lilla Bella-bus står still när man spänner för (6 års erfarenhet) men när vagnen är på och kusken tar tömmen vill hon iväg. Med så många barn som ska hitta en bra plats att sitta på så visste jag att just själva istuvandet av ungar skulle ta några minuter och antagligen då fler minuter än vad Bella hade lust att stå där och vänta...
När vi kör hemma med gårdens ungar så gör vi självklart efter skolboken! :D

Vad mysigt! Roligt när hästarna kan vara till glädje för många! Hon ser ut att tycka det är lika roligt som barnen :) Trevlig vagn förresten, ser smidig och fin ut.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar