lipar, men varför?

G

GinTonic

Under gårdagens lektions så noterade min tränare att min häst ofta lipar. Först trodde han att de kunde vara för att hon hade lagt över tungan, vilket inte var orsaken. Är det nån som vet varför hon går och lipar?

Sv: lipar, men varför?

En av mina kompisar, där hon rider går nästan alla hästar med tungan utanför och lipar och jag har också ofta undrat varför dom gör det..

Nu är jag inte helt med på vad du menar när hästen "lipar", jag har faktiskt aldrig hört det förut..men gissar på att hon har tungan utanför när du rider?

Vad jag har hört så har vissa hästar tungan utanför när dom koncentrerar sig, precis som vi ibland tar tungan mellan tänderna och liksom..sticker ut den lite..

Annars är det ju också ibland att dom lägger tungan över bettet som du skrev. Så länge som dom inte bitar sig själv i tungan så är det ju inget problem..

med lipar menar jag att hon sticker ut tungan :p
jo visst var det en jobbig lektion men teorin med att hon koncentrerar sig låter lite lustigt

Det är vad jag har hört i alla fall..har dock ingen aning om det stämmer eller inte..Bara vad jag har hört =)

Lägger hästen ut tungan åt sidan?

Vet flera hästar som gjort så när ryttaren inte vart stadig i handen.

jag har hört att det kan bero på att hästen är spänd någonstans. Men jag tror inte att det alltid är anledningen. Jag vet inte

Min häst har det som ovana, helt enkelt. Hon gjorde det när jag köpte henne, hon gjorde det vid skritt på långa tyglar och även när vi red bettlöst :rofl:
Hon har blivit mycket bättre, men hon gör det fortfarande på dressyrpassen när det blir väldigt jobbigt och när hon koncentrerar sig hårt :p Hoppas på att ovanan ska försvinna med tiden, den är som sagt bättre redan ... men det måste inte bero på en hård/ojämn/instabil hand, även om det kanske började så, men så blir det lätt en ovana.

hon stack ut tungan rakt fram.

Det var en otroligt jobbig lektion eftersom vi precis har fått ett nytt tält att rida i och det låg ca 30 cm lera som underlag istället för spån. Har inte sett det tidigare när andra rider henne. Ska dock ta mig en extra titt imorgon när min medryttare ska rida.

tack för alla svar:bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 282
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka