Sv: Linux

Stalker skrev:
*nix i all ära men windows är näst intill oslagbart när det gäller att faktiskt få något gjort utan att behöva krångla.
Kan bara hålla med, jag har testat att få en fungerande webbmiljö i Linux men jag gav upp. Jag kör win 2003 server rakt över nu och det bara går och går och går, men naturligtvis får man ju se upp med vad man laddar in i burken. Webbservrarna har jag dessutom PHP och MySql i men ska man köra forumprogramvara också ska man inte ta dom allra senaste versionerna utan gamla beprövade med buggar och hela kitet. Jag har hittat den ultimata mixen som inte har trasslat sen den installerades.

NeaNott skrev:
faktum kvarstår att jag inte får studera källkoden till programmen och lära mig av den, jag kan heller inte hjälpa till att förbättra programmen. På hela taget känns det som att jag inte har något inflytande på min dator i windows.

kan inte annat än hålla med :smirk:
lite av det som är störande med win.. det är stängt och låst med hänglås.

Å andra sidan är det väldigt få av de "vanliga" människorna som ens skulle vara intresserade av att tweaka sina datorer, studera källkoder eller ännu mindre att förändra/förbättra dem. För de flesta människor är datorn bara ett enkelt verktyg för att surfa lite på webben, skicka lite mail och spela spel. De är intresserade av en dator med ett os/program där man trycker på en knapp och så funkar allt hjälpligt med en gång utan att man ska behöva gå in i några config-filer och pilla, så som RideOn säger om webbservern.

Jag orkar inte kolla in källkoden för Linux så det känns som låst med hänglås där med ;)

Jag måste säga att jag nästan tycker att somliga linuxdistributioner är bättre än windows i det sammanhanget, då jag tycker att de är mer självförklarande och fria från virus. För dessa människor kan väl friheten vara en bonus?

Jag studerar sällan källkod, men för mig är det ändå en extra trygghet att veta att fler än skaparen av programmet har läst koden.

Så där säger väldigt många av mina vän-nördar också. Men ingen av dem skulle få för sig att installera linux på mormors dator... :angel: :D

Jag skulle nog vilja påstå att det inte finns en enda linuxdist än så länge som kommer upp i win/macos användarvänlighet för människor utan datavana men som ändå vill ha en dator. :) Själva plattformen har kommit ganska långt, men programmen ligger ofta långt bakom. Och rent generellt är det fortfarande lättare att lösa ett uppkommet problem med windows än linux om man är okunnig eftersom det finns fler som kan windows i okunniga folks närhet än det finns folk som ens vet vad linux är... :crazy:

Jasså? Jag vet faktiskt flera mormödrar som kör ubuntu. Det du! :)

Jag kan bara inte riktigt gå med på att windows är mer användarvänligt. Mer INVANT, ja, men användarvänligt...? Nja. Om du är intresserad föreslår jag en titt på Ubuntu 6.06 Dapper Drake.

*tråd och knapplån*

Kör Linux på skolan Fedora 4, där när man är i terminalen kan man skriva kommando "exit" och på så sätt byta användare.
Har lagt in Fedora 5 hemma på virtuell PC, när jag är i terminalen hemma och skriver in samma sak så stängs bara terminalen ner och det återgår till grafiska läget.
Någon som vet hur man skall göra för att byta användare? annat kommando? :banana:

Tack på förhand :bow:

Lucsy skrev:
*tråd och knapplån*

Kör Linux på skolan Fedora 4, där när man är i terminalen kan man skriva kommando "exit" och på så sätt byta användare.
Har lagt in Fedora 5 hemma på virtuell PC, när jag är i terminalen hemma och skriver in samma sak så stängs bara terminalen ner och det återgår till grafiska läget.
Någon som vet hur man skall göra för att byta användare? annat kommando? :banana:

Tack på förhand :bow:

Rättar mig själv lite för jag fick en del tips efter att jag skrivit förra inlägget: att jag tydligen måste stänga ner grafiska skalet i Linux på virtuella pc:n innan jag kan använda "exit" för att logga ut och byta användare?
Nu kan jag inte komma på kommandot för att göra detta så är det någon som kan hjälpa mig?
Tack!:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka