Sv: Linux

Hela fördelen med unix/linux-världen är att man har en så stor valfrihet:
- Först väljer man dist, där kanske pakethanteraren avgör (jag älskar apt)
- sen väljer man en skrivbordsmiljö/fönsterhanterare som man tycker är schysst
- sen konfigurerar man skrivbordsmiljön/fönsterhanteraren tills den ser ut PRECIIIIIS som man vill ha den
- sen börjar man välja ut vilka program man vill använda (vilken chattklient är trevligast, vilket mailprogram gör det jag vill etc)
- Kort sagt: För att få den dator man vill ha kan man välja och vraka bland allt som finns tillgängligt: somliga föredrar binära paket, andra att kompilera källkod - somliga föredrar KDE, andra fluxbox - somliga vill ha icke-fria program som flash/opera etc, andra vägrar släppa in sådant i sin burk (jag).

NeaNott skrev:
Hela fördelen med unix/linux-världen är att man har en så stor valfrihet:
- Först väljer man dist, där kanske pakethanteraren avgör (jag älskar apt)
- sen väljer man en skrivbordsmiljö/fönsterhanterare som man tycker är schysst
- sen konfigurerar man skrivbordsmiljön/fönsterhanteraren tills den ser ut PRECIIIIIS som man vill ha den
- sen börjar man välja ut vilka program man vill använda (vilken chattklient är trevligast, vilket mailprogram gör det jag vill etc)
- Kort sagt: För att få den dator man vill ha kan man välja och vraka bland allt som finns tillgängligt

det vär därför jag gav upp Win helt plus att jag tröttnade på alla omstarter allt virus och att möjligheten till att configurera win som man vill är så begränsad

*nix i all ära men windows är näst intill oslagbart när det gäller att faktiskt få något gjort utan att behöva krångla. Har fortfarande inte sett någon dist med ett vettigt installationsprogram. Har man tid och ork att pilla med det kan det bli bra, men när vi skulle sätta upp ett par servers tröttnade vi rätt fort på kassa installationsprogram (varför har de fortfarande inte förstått att alla frågor ska tas i ett svep, och inte med korta mellanrum genom hela installationen? (Debian)) och dålig kompatibilitet. Efter ett par dagar av att ha gått igenom alla distar som inte fungerade tillfredställande slängde vi in windows server, och de har fungerat problemfritt sen dess.
Omstarter? Vilka omstarter? 34 respektive 50 dygn på dem just nu, och båda de omstarterna var valfria. Tror ena var underhåll av hårdvara och andra kommer jag inte ihåg.

(Är inte anti-*nix, vilket det kanske låter som)

fedora core och SuSe har även dom enkla installations program och båda är stabilare än debian iaf vad jag har erfarit.

I juni kommer Ubuntu 6.06, Dapper Drake. Redan nu finns "flight"-releaser (inte lika stabila som det slutgiltiga, men för alla oss som vill se hur utvecklingen går). Jag tittade på en sådan server-installationsCD, och den ser ut att bli spännande. Det första du får upp är en meny över olika installationsmöjligheter: Vill du kanske installera en webserver? Ja, välj då LAMP, svara på ett par frågor och pang så har du en färdigkonfigurerad Linux-Apache-Mysql-Php-server. Yum! Om du dessutom bara använder paket ur förrådet main i ubuntu kommer du ha väldigt hög säkerhet mot plötsliga mjukvarukrascher -> om man kollar antalet buggar i paket i main och antalet buggfixar så ser man att antalet allvarliga buggar är otroligt lågt, och att buggfixar kommer väldigt fort.

Vad menar du med dålig kompabilitet? Vad är det inte kompatibelt med?

Och jag måste fråga: Finns det ännu någon windows-server-version där man slipper en massa grafik som ska ligga och dra onödiga systemresurser?

Gällande uptime kan jag tyvärr inte skryta med min serverburk -> inte ens linux tål tyvärr strömavbrott :/ vi hade ett par för några veckor sedan.

Senast ändrad:

De där färdigkonfade låter förvisso smidiga, men lite för stor risk det blir som ett antal gånger tidigare med sådana: För många som inte egentligen har koll installerar bara med standardvalen och får då med säkerhetshål och annat otrevligt. Var en del problem med sådant i *BSD för ett tag sedan iirc.

NeaNott skrev:
Vad menar du med dålig kompabilitet? Vad är det inte kompatibelt med?
Hårdvara. Speciellt nätverkskorten var problematiska att få igång. Visst finns det drivrutiner till det mesta, men alltför ofta krävs det att man själv måste leta upp, konfigurera och kompilera in dem.

NeaNott skrev:
Och jag måste fråga: Finns det ännu någon windows-server-version där man slipper en massa grafik som ska ligga och dra onödiga systemresurser?
Ingen aning, och har aldrig brytt mig om att leta. Bortsett från några extra MB RAM vid uppstarten (som alltid kan swappas ut när man låter den stå några veckor) drar inte grafiken några resurser alls när man inte jobbar, och extremt lite när man faktiskt gör något. (Rätt längesen framebuffern flyttades ut till grafikkortet.)

Kontrafråga: Finns det ännu något lika integrerat och resurssnålt som windows remote admin?

NeaNott skrev:
Gällande uptime kan jag tyvärr inte skryta med min serverburk -> inte ens linux tål tyvärr strömavbrott :/ vi hade ett par för några veckor sedan.
Usch för strömavbrott :( (Därför vi har UPS till våra burkar ;))

Jag gillar både Windows och Linux.

Har väldigt svårt att välja så jag kör båda.

Har kört in ett antal olika Linux servrar och brandväggar och sådant utan några problem att få dom att fungera.
Visst får man tänka till lite men man ska inte vara för lat.

Jag gillar Ubuntu och speciellt apt installationen.
De nya Linux brukar inte ha några problem med nätverkort eller grafikkort. Inte heller ljudkortet har det bråkat om.

Stalker skrev:
De där färdigkonfade låter förvisso smidiga, men lite för stor risk det blir som ett antal gånger tidigare med sådana: För många som inte egentligen har koll installerar bara med standardvalen och får då med säkerhetshål och annat otrevligt. Var en del problem med sådant i *BSD för ett tag sedan iirc.

Å andra sidan, är verkligen windows server säkrare om man installerar med standardvalen?

Stalker skrev:
Hårdvara. Speciellt nätverkskorten var problematiska att få igång. Visst finns det drivrutiner till det mesta, men alltför ofta krävs det att man själv måste leta upp, konfigurera och kompilera in dem.

Tyvärr finns det en anledning till detta: Få hårdvarutillverkare känner för att lämna ut källkoden till deras drivrutiner, varför många drivrutiner är reverse-enginerade för att få något som eventuellt funkar. På nätverkskortsfronten har nog saker blivit bättre, såvida du inte vill ha trådlöst då det kan bli lite pill. Vanliga nätverkskort har "alltid" funkat från scratch i ubuntu för mig mfl.

Stalker skrev:
Kontrafråga: Finns det ännu något lika integrerat och resurssnålt som windows remote admin?

Vad är windows remote admin? om det är vad jag tror svarar jag ssh.

Stalker skrev:
Usch för strömavbrott :( (Därför vi har UPS till våra burkar ;))
Alla är inte så lyckligt lottade tyvärr ;)

Nazazel skrev:
det vär därför jag gav upp Win helt plus att jag tröttnade på alla omstarter allt virus och att möjligheten till att configurera win som man vill är så begränsad

ärligt talat, sist jag kände mig begränsad av windows var när jag försökte ta reda på vilka timers som startar när jag trycker på on knappen och kommer till inloggningsrutan i XP. för någon jävla timer är det som startar. men annars så löser jag det mesta genom att byta shell, kör litestep (axios minimalistic givetvis) för det mesta, eller bb om jag känner för att stila lite.

men annars, så känner jag mig inte så begränsad. virus löser jag genom att ta itu med det problemet när det uppstår, samma sak med omstarter. jag startar om datorn när det behövs, inte mindre än så. oftast stänger jag av den på natten nu dock. har blivit för gammal för att leva med ett torkskåp som nattduksbord...
men när den står igång, så går den problemfritt. sist var efter nyår, körde den i 2 månader utan att starta om, spelade spel, körde några omkodningar i virtualdub, sånt man gör med burken helt enkelt. sen köpte jag en ny dvdbrännare, och då stängde jag av den. sen dess har jag inte orkat.

ssh har inte multitasking. du får öppna ytterligare en session per terminal du vill använda.

de har gjort jävligt mycket med windows server 2003 faktiskt, allting är avstängt per standard. inga tjänster förutom de som behövs för att starta datorn. de har helt enkelt stramat åt default konfigurationen. man får köra igång det man behöver använda. de blir bättre, men om vi kommer till resuranvändning processorcykel för cykel och ram användning, då är *nix systemen helt enkelt enastående bra. de kostar inget, men personalen gör det. å andra sidan kan man inte sätta vilken klant som helst vid en server och tycka att det är gott så, så det är nog en "moot point", det behövs utbildade administratörer vad du än har för operativsystem. sätt en klant med slackware eller oBSD, och han är den ensamt största säkerhetshålet. samma sak gäller vid en windowsburk.

Baka_kun skrev:
men annars, så känner jag mig inte så begränsad. virus löser jag genom att ta itu med det problemet när det uppstår, samma sak med omstarter. jag startar om datorn när det behövs, inte mindre än så. oftast stänger jag av den på natten nu dock

att jag haft så mycket problem med virus och omstarter är igentligen mitt eget fel..
men efer som jag gillar att testa nya grejor nya program så blev det naturligt att byta till linux efter som jag inte tyckte win hadde nåt mer att ge..
pluss att min burk inte är den snabbaste och linux kan erbjuda samma sak utan att kräva lika mycket av burken som win gör

men jag förstår dom som alldrig skulle villja ha linux på sin burk hemma efter som det mesta på nätet inte stödjer linux så blir det naturligt att köra win för enkel heten.

Pratas det sällan om det? Jag tycker det framhålls som de i princip enda fördelarna med linux när det är snack om linux vs windows (trots att linux har fler fördelar än så)...

moiran skrev:
Pratas det sällan om det? Jag tycker det framhålls som de i princip enda fördelarna med linux när det är snack om linux vs windows (trots att linux har fler fördelar än så)...

Underligt, i de kretsar jag umgås anses argumentet "det är fritt" inte som ett giltigt argument till GNU/Linux fördel - är det annorlunda hos dig kan jag flytta dit... :D

Det finns en hel del fördelar med windows och nackdelar.
Det är samma sak med Linux, en hel del fördelar och en hel del nackdelar.

Därför gillar jag båda två.

testat att ange växeln Alwaysoff istället för optin i autoexec ? stänger av drm i windows. visserligen lägger windosupdate av men det kan man leva med. och nej jag tänker helvete heller köra vista ^^

Jag kör Linux både hemma (Ubuntu 5.01) och på jobbet (FC3/Ubuntu/lite till). Det är smidigt och jag är en smula kär i hur lätt det är att konfigurera apt. Använder för det mesta Gnome som fönsterhanterare, men ärligt talat så märker jag ingen större skillnad på det och KDE. Fast för att allmänbilda mig lite kör jag XP på min nya laptop, jag behöver bli duktigare på Windows.

Fri programvara är trevligt, jag tycker det nämns ofta i mina kretsar. Sen blir jag lite irriterad på hardcore-opensourcarna som hävdar att all stängd programvara är Ondska(TM) skapad av de stora stygga företagen för att förtrycka användarna. Det pumpas in väldigt mycket pengar i open-sourcevärlden just från vissa stora företag. :angel:

faktum kvarstår att jag inte får studera källkoden till programmen och lära mig av den, jag kan heller inte hjälpa till att förbättra programmen. På hela taget känns det som att jag inte har något inflytande på min dator i windows.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka