alexvb

Trådstartare
Nu hoppas jag att ni förstår vad jag menar...
I Holland använder man oft lin i stallet isa halm eller spån, pga det är billigt, ingen damn, tar in mycket fukt och ge mycket lite avfall. Desutom 100% naturligt och jättelämpligt när hästen har problem med luftväger. Som mina.(har en med copd . Jag har hästar på lösdrift med ligghal, men behöver alltså något damnfri.

Men... jag kan inte hitta detta i sverige. Bli det inte använd här eller har det en annar namn?

Sv: linstrån

Lin odlas i Sverige, men det är ju inte jättevanligt och man verkar ofta använda allt till linnetyg. Men googla, så finns det en Linodlarförening, dom kanske kan hjälpa.

Lin odlas i Sverige, men det är ju inte jättevanligt och man verkar ofta använda allt till linnetyg. Men googla, så finns det en Linodlarförening, dom kanske kan hjälpa.

ah okej, tack. Jag ska kolla up detta. Jag håller även på med att hitta mer möjliga lösningar till en damnfri stall-

Är du säker på att det verkligen är lin man använder i Holland?
För det borde inte vara direkt billigt eftersom som man kan göra både garn och olja av linet. Men jag vet att man använder hampahalm där nere. Några har under försökt lansera det i Sverige men det har inte blivit någon hit och inte heller billigt om man jämför med halm.

Är du säker på att det verkligen är lin man använder i Holland?
För det borde inte vara direkt billigt eftersom som man kan göra både garn och olja av linet. Men jag vet att man använder hampahalm där nere. Några har under försökt lansera det i Sverige men det har inte blivit någon hit och inte heller billigt om man jämför med halm.

Ja, det är säkert. Jag antar att det är en restprodukt av industriet och d.a. billigt. Väldigt populärt i holland, liksom hampahalm.

Men jag vet nu att det går inte att få tag på det i sverige. Jag har nu hittat en lösning med en torv/spån mix och jag tror att det kommer att funka.

Liknande trådar

Foder & Strö Tyvärr blev det klart att 3 av mina 4 hästar, som står på lösdrift, har en problem med luftvägar. Två hade problem redan innan de kam...
2
Svar
27
· Visningar
2 874
Senast: alexvb
·
Anläggning hej allihop! det är så att jag fått förmånen att hyra ett helt stall med tillhörande hagar:banana: vad tycker ni jag bör tänka på nu...
2
Svar
24
· Visningar
3 916
Senast: Gullan86
·
Foder & Strö Kele fick ju lunginflammation tre veckor gammal och följde upp med en övre och nedre luftvägsinfektion plus begynnande...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 427
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka