Jenka

Trådstartare
Fick glasögon för första gången i julas och har kommit fram till att jag vill komplettera med linser.
Ska såklart diskutera med optikern men det blir om en vecka eller så, när jag har semester.
Men det känns som en djungel! Endagars, dygnet runt, månadslinser...? Är det bara en smaksak som styr vad man ska ha? Och vad talar i så fall emot dygnet-runt-linser?
 
Dygnet-runt-linser är väldigt allergena. Jag är en av dem personerna som efter 17 år med linser bytte till silikonlinserna och blev silikonallergiker. Efteråt, när jag inte kunde ha någon typ av lins längre, berättade min optiker att det var många som blivit allergiska. Tyvärr var det samma optiker som avrådde mig från en laseroperation eftersom riskerna var så stora, men som rekommenderade silikonlinserna. Så tack vare henne är jag idag silikonallergiker, och ändå var jag tvungen att operera mig eftersom jag vägrar glasögon. Operationen var det bästa jag gjort i mitt liv. De bästa pengarna jag någonsin spenderat. Efter alla år ser jag fortfarande som en hök! Ångrar idag att jag valde att lyssna på optikern och valde silikonlinserna framför en operation. Det är så många produkter som innehåller silikon att jag fortfarande upptäcker saker jag är allergisk emot.
 
Jag hade månadslinser förut, men var tvungen att sluta. Jag har för torra ögon helt enkelt. Kör på endagslinser när jag ska träna.
 
Fick glasögon för första gången i julas och har kommit fram till att jag vill komplettera med linser.
Ska såklart diskutera med optikern men det blir om en vecka eller så, när jag har semester.
Men det känns som en djungel! Endagars, dygnet runt, månadslinser...? Är det bara en smaksak som styr vad man ska ha? Och vad talar i så fall emot dygnet-runt-linser?

Jag kör på månadslinser och älskar det!
Mina ska gå att ha dygnet runt då de släpper in mycket syre (eller vad fan de nu gör), men jag har dem bara dagtid pga blir så torr i ögonen om jag sover med dem.

Men ja, tycker det är SÅ skönt med månadslinser!
 
Jag har haft dygnet-runt-månadslinser i typ 15 år och tycker det är toppen! Jag är dock inte världens bästa på att sköta dem, man ska ju egentligen ta ut dem och tvätta en gång i veckan osv men jag brukar glömma och gör det mest vid behov (alltså när jag märker att det skaver eller liknande).
För mig är det toppen. Jag har rätt svårt att få till linsrutinen på annat sätt, glömmer att ta ur på kvällen, glömmer att sätta i på morgonen osv. Nu sätter jag in ett par och tänker sen inte på det.
De andas osv också väldigt bra, blir inte torr i ögonen på samma sätt som andra varianter jag provat.

Har även glasögon och endagslinser att växla med vid behov. Mina endagslinser är samma material som dygnet-runt-linserna.
 
Tack för svar.
Tycker dygnet runt låter smidigt då det framförallt är kvällarna (och vid regn+viss träning) jag tycker glasögonen är jobbiga. Det som talar mot månadslinser är väl att jag troligen inte kommer använda dem dagligen. Eller så är det så det slutar...
 
Tack för svar.
Tycker dygnet runt låter smidigt då det framförallt är kvällarna (och vid regn+viss träning) jag tycker glasögonen är jobbiga. Det som talar mot månadslinser är väl att jag troligen inte kommer använda dem dagligen. Eller så är det så det slutar...
Man kan ju ha dygnet runt även om man använder de mer sällan. Linserna håller längre när de ligger i etui i vätska, de håller för en månads användning så används de mer sporadiskt kan man ju ha dem över längre tid.
 
Det är inte alltid så enkelt som att man kan välja och vraka. Med de synfel jag har specialbeställs mina linser och de finns då bara i ett material och är bara en tillverkare som gör dem. Nu vill jag ha månadslinser så det är inga problem men det kan vara bra att veta. Jag sätter i mina det första jag gör på morgonen och tar ut dem det sista jag gör på kvällen. Det är inte krångligare än att borsta tänderna eller att gå på toa.

Linser är dyrt och endagslinser är väldigt dyrt, det är också en aspekt att tänka på om du nu har turen att faktiskt kunna välja vilken typ av linser du vill ha.
 
Hade endagslinser först, tänkte varva med glasögon, men insåg att jag verkligen inte gillar att ha på mig glasögon, så blev dyrare eftersom jag använde linserna varje dag. Nu har jag månadslinser, men oftast använder jag dom längre än en månad :)
Blir lite torrt på kvällen ibland, särskilt när jag använt dom lite för länge, men funkar!
 
Jag skulle rekommendera att man tar ut linser varje dag tills man har lärt sig att ta i och ur linserna. Det kan vara lite knepigt att pilla sig själv i ögat och då är det inte helt lyckat att sätta i dygnet-runt linserna och hoppas man får ur dem 30 dagar senare.
 
Jag kör på månadslinser och älskar det!
Mina ska gå att ha dygnet runt då de släpper in mycket syre (eller vad fan de nu gör), men jag har dem bara dagtid pga blir så torr i ögonen om jag sover med dem.

Men ja, tycker det är SÅ skönt med månadslinser!

Så gör jag med. Älskar linser 😍
 
Jag skulle rekommendera att man tar ut linser varje dag tills man har lärt sig att ta i och ur linserna. Det kan vara lite knepigt att pilla sig själv i ögat och då är det inte helt lyckat att sätta i dygnet-runt linserna och hoppas man får ur dem 30 dagar senare.
Väldigt bra poäng!
Om man låter dygnetruntlinser sitta för länge kan ögat svullna lite och då blir linsen som en sugpropp. Inte kul om man är ovan.
 
Var försiktig med att ha i linser för länge - jag gjorde det för längesen, och skötte dem inte så bra heller, så de släppte genom för lite syre. Jag fick ödem på hornhinnorna och har sedan dess ständigt röda ögonvitor, eftersom ögat kämpade för att tillföra syre till hornhinnan och jag nu har tydliga blodkärl runtom. Det är inte vackert, kan jag berätta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 784
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 002
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 142
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp