Kivina

Trådstartare
Jag har sedan tidigare provat ut månadslinser och har hittat ett par som sitter bra. Problemet nu är att jag inte kan använda dom på jobbet eftersom vi har så torr luft. Men jag vill ju ändå kunna ha linser ex.vis på helger eller om det är något annat tillfälligt jag ska på så jag funderade på endags-linser. Kan jag beställa endags-linser av samma märke som jag har månadslinser och de förväntas passa, eller måste jag pallra mig iväg till optikern för att prova ut linserna?
Det känns lite onödigt dyrt att använda månadslinserna enstaka dagar i månaden...
 
Samma märke och mått så ska det inte vara några problem.
Jag ringde lensway för att fråga och de ville att jag skulle göra en linsundersökning innan, de linser jag har som månadslinser är visst lite speciella eftersom de släpper igenom extremt mycket syre. De som är likvärdiga endags-linser är inte av samma märke tydligen..
 
Har du provat att använda ögondroppar? Jag använder Systane Ultra, fungerar superbra och finns (såvitt jag vet) på alla apotek! På morgonen innan jag sätter i linserna brukar jag droppa i en droppe i vardera öga och en droppe i vardera lins. Sedan använder jag dropparna under dagen när ögonen känns torra. Jag har också haft problem med linserna innan och dropparna gjorde verkligen skillnad! Värt att prova innan du ger upp linserna! :)
 
Jag ringde lensway för att fråga och de ville att jag skulle göra en linsundersökning innan, de linser jag har som månadslinser är visst lite speciella eftersom de släpper igenom extremt mycket syre. De som är likvärdiga endags-linser är inte av samma märke tydligen..

Klart att de säger så när du frågar.
 
@LNellen jo jag har provat ögondroppar, men tyvärr får jag inte önskad effekt av dom. Jag har rätt torra ögon generellt, använder ögondroppar även när jag har glasögon..

@lil-sis Fast vad tjänar de på att säga så. Jag kan inte besöka deras egna butiker eftersom jag har kring 110 mil till närmaste. Jag tänkte jag ska ringa och prata med optikern jag provat linserna hos och fråga vad de säger. Uppenbarligen behöver jag linser som släpper igenom extremt mycket syre till ögat och då vill jag inte chansa heller. Jag behöver även toriska linser vilket ytterligare ökar på priset. Så att chansa på att de ska funka vågar jag nog inte.. Min optiker kan säkert ge förslag på lämpliga linser eftersom de har uppskrivet vilka linser jag provat och inte provat.
 
Kan också ha att göra med vilken linsvätska du har! Jag har tex en som är mer "oljig" än "normala" just för att jag är mycket i dammig miljö.. Värt att kolla! :)
 
Man kan aldrig vara nog försiktig med ögonen, trots allt har vi bara en uppsättning av dom genom livet.
Jag tycker det är en bra idé att gå till optikern och i samråd med dom prova ut ett par som passar! Det värsta som finns är linser som skaver och blir torra.
Trots att det är dyrt med att besöka optikern så tycker jag att det är värt att lägga pengar på det och framförallt så har man minimerat risken att förstöra ögonen.
 
Man kan aldrig vara nog försiktig med ögonen, trots allt har vi bara en uppsättning av dom genom livet.
Jag tycker det är en bra idé att gå till optikern och i samråd med dom prova ut ett par som passar! Det värsta som finns är linser som skaver och blir torra.
Trots att det är dyrt med att besöka optikern så tycker jag att det är värt att lägga pengar på det och framförallt så har man minimerat risken att förstöra ögonen.
Det är inte kostnaden som är problemet, det är de förbannade avstånden där jag bor som ställer till det. På orten där jag jobbar finns ingen optiker, den finns 10 mil bort.. Sen är det ju det här med att få en tid när det passar. Ska iofs åka mot civilisation på torsdag, men då måste det ju finnas lediga tider hos nån optiker också..
 
Ang ögondroppar är Zilkeye sjukt bra. En droppe varar nästan hela dagen :) Har jätteproblem med torra ögon just nu och har silikonlinser och hela medevippen, men dessa små droppar räddar min dag från konstant ögonklåda pga torka.
Finns på apoteket, man kan beställa direkt hem i brevlådan med.
 
Det är inte kostnaden som är problemet, det är de förbannade avstånden där jag bor som ställer till det. På orten där jag jobbar finns ingen optiker, den finns 10 mil bort.. Sen är det ju det här med att få en tid när det passar. Ska iofs åka mot civilisation på torsdag, men då måste det ju finnas lediga tider hos nån optiker också..

Vissa större kedjor (sen kan det kanske bero på ort osv) har drop-in. Om inte annat så kanske du har tur och någon avbokat sin tid i sista stund. Fast å andra sidan så verkar du bo lite avsides (?) och har bara tillgång till en optiker?!

Det där ang. kostnader var inte direkt inriktat till dig, svarade nog mest generellt. :)
 
@sky_fly

Jag bor lite avsides ja ;) Jag var in på hemsidan för den kedjan jag gick hos innan jag flyttade och det fanns lediga tider på torsdag på orten jag ska till (22 mil bort...). Så jag har bokat en tid, jag tänker att de borde ha nåt gemensamt journalsystem så de kan se mina journaler från tidigare besök på en annan ort. Om inte annat borde de kunna ringa till butiken jag varit i tidigare. Det är nog ändå dags för en kontroll...

Till er övriga: jag tänker att jag kan väl ha en kombination? Sommartid är det lättare med månadslinser för då är inte utomhusmiljön åtminstone lite fuktigare. Vintrarna häruppe är extremt torra så då är det nästan omöjligt. Sommartid kan jag ha linserna kring 16 timmar om jag är noggrann med ögondroppar :)
 
Endagslinser släpper alltid igenom sämre med syre än månadslinser sa min optiker.. har med material/kvalitet att göra, skulle de vara lika bra skulle endagslinserna vara extremdyra och inte värda att köpa eftersom de ändå skulle hålla längre än en dag.

Jag har samma problem, har de månadslinser som släpper igenom extremmycket syre efter att ha provat typ hela sortimentet.. och har kommit fram till att endagslinser inte kommer funka på mig för de är inte tillräckligt bra.

Mitt tips är att du helt enkelt använder dina månadslinser de enskilda dagar du vill/kan använda dem. Däremellan kan de ligga i sitt etui men byt linsvätska i dem ett par ggr/veckan :)
 
Har samma problem med engångslinser, men nu sade min optiker senast jag var in att det kommit nya engångslinser som ska ha bättre syreinsläpp så dessa ska testas för precis som ts så använder jag inte linser dagligen och det känns lite som att kasta slantarna i sjön att ha månadslinser då..

Får kostnadsfritt prova 5 par endags av dessa nya och ska hämta dem idag, så det blir intressant att se om de funkar lika bra eller nära nog lika bra som månadslinserna på ögonen!
 
Jag har bokat tid på torsdag så då får jag se vad de har att erbjuda i endags-linser :)

Jag hoppas på att kunna hitta nåt vettigt iallafall..

Och som av en slump verkar mina glasögon också ge upp nu.. glaset är på väg att hoppa ur - kanske ska prova ut nya glasögon i samma veva :angel:
 
Och som av en slump verkar mina glasögon också ge upp nu.. glaset är på väg att hoppa ur - kanske ska prova ut nya glasögon i samma veva :angel:

Jag köpte glasögon för 178:- inklusive frakt på extraoptical.com häromveckan. Kom inom tio dagar. Rekommenderas skarpt!

Men vad gäller linser så tycker jag att endagslinser är hopplösa vad gäller torrhet, de ramlar ur ögonen på mig efter ett par timmar. Jag har månadslinser som jag använder sporadiskt, det går bra så länge man inte låter dem ligga i vätskan i mer än 30 dagar utan att ta upp dem och tvätta och byta vätska.
 
När jag bytte från månadslinser till endagars så gick jag till optikern. Tror det var samma sorter men han ville ändå se att de satt på bra och att jag trivdes med dom. Sen använder även jag ögondroppar när jag känner att jag behöver det, funkar toppenbra!
 
Största nackdelen med att prova ut nya linser tycker jag är att det alltid verkar vara optikerns egna märken som är helt överlägsna. Sen finns de ju iofs att köpa från orginalleverantören på nätet...

Den linssorten som jag blev rekommenderad senast just för att den hade nytt material som andades mycket bättre var MyDay daily disposable. Sen misslyckades jag nog med att beställa rätt sort ändå ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2
Svar
39
· Visningar
1 604
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 590
Senast: manda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp