Linoleumgolv

fejko

Trådstartare
Jag har en kanin som ibland pinkar utanför lådan som jag är lite trött på. Jag har gammalt fint trägolv som för närvarande är ganska slitet och jag funderar därför på att lägga in en linoleummatta i stället för att slipa trägolvet (pga kaninen som fick flytta in från stallet igen pga kylan).

Kan man lägga linoleummatta själv?
Måste man spika, dvs förstöra golvet under?
Står det emot vätska som tex kaninkiss?
Tål det att klösas på?
Finns det något annat alternativ?

Tacksam för svar!

Sv: Linoleumgolv

1. Linoleumgolv tror jag är svårt att lägga in om man inte har vana och sen ska linoleum svetsas i skarvarna så man måste ha en svets.
2. Har du trägolv så måste du lägga in någon form av skiva annars kommer skarvarna i trägolvet att synas som ränder i mattan.
3. Linoleum måste behandlas med golvpolish minst två ggr/år annars suger det åt sig.
4. Utmärkt klöstålighet.
5. Plastmatta av den sort som läggs in i offentliga lokaler. Tar du en sådan har du eliminerat punkt 3 annars är det lika.

Vi har linoleum i kök och matrum som också är "ingångsvägen" från hallen, hundar, katter, och en massa ungar med och utan skor har passerat detta golv sedan 1991.
Vi har inga märken, för utom en fläck av blåbär som blev en höst när golvet var utan polish.
Gillar mitt golv, det är slitstarkt, miljövänligt, luktar gott och är vackert.
Det enda negativa är polishandet ...det är j*kligt tråkigt.

Tack för svaret, även om det inte var det jag ville höra ;)

Jag är mest ute efter att skydda golvet mot kaninkiss och det är inte så snyggt med presenning :angel:

Har funderat lite på klickgolv men jag antar att det inte är vattentätt?

Nope inte vattentätt.
Vanlig Novilonmatta då? Den kan en normalt händig människa lägga in med lite guidning. Inte lika hållbara men klart mycket billigare.

Vi har linoleummatta i stora delar av huset. Har polishat en gång.
Fungerar utmärkt på alla sätt och har varit toppen både för husdjur och småbarn.

Både sambon och jag hade linoleumgolv i våra ettor och vi gillade det inte alls. Det sög åt sig smuts och tål inte väta så bra. Kanske dålig sort? Hyreslägenhet. Nu gjorde vi tvärtemot alla andra och lade in plastgolv. Nu kan sonen slabba som han vill :) Vi valde en tjock och skön matta med ljuddämpning som är jätteskön att gå på! Dock ej miljövänligt eller speciellt modernt ;) Men vi är jättenöjda fast alla tyckte vi var galna!

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett gammalt hus med ett slitet trägolv i köket. Jag hade tänkt slipa detta, men en vän avrådde mig och sa att golvet blir...
Svar
14
· Visningar
6 082
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj