Linniment vs. Arnika

busigdemon

Trådstartare
har inte så stor erfarnehet utav Arnika, men liniment har man hunnit med en del.
men vad tycker ni det är för skillnader?
vad använder ni de lika till? varför?
tacksam för svar :bow:

:bump:

Sv: Linniment vs. Arnika

Vanligtvis använder jag arnika, då det känns mildare och naturligare än typ blue lotion.
Liniment använder jag bara efter riktigt hård träning.

Arnika använder jag bara för att "ha något att massera in", inte för att jag tror att det gör mycket egen verkan.
Liniment om det finns anledning såsom muskelömhet eller hårt träningspass.

Känns ju på händerna efteråt att arnikan inte märks alls medan t ex Blue Lotion kyler och sedan värmer. På mig i alla fall.

Men förmodligen är det såsom med det mesta annat, smaken är som baken...

inga som har andra tycken o tänken om det här?
för jag vet inte vilken som är skillnaden bortsett ifrån det lilla som står på flaskan :o

Det finns ju olika typer av liniment. Liniment blue lotion är ju kylanden bra för ben efter ansträngning linda dock ej över då det kan bli brännande effekt, liniment red är ju värmande bra för muskelvärk massera på hela kroppen ökar blodflödet vid gallor där man vill öka flödet är det oxå bra, samma där linda inte över något liniment det kan ha en brännande efekt, arnika finns ju i vissa liniment jag vet att vi använde det på en häst som fick knutor vid sadelstaden då man inte vill använda ett för starkt preparat där det kommer vara sadel senare set hade lite läkande verkan och gick ner i kroppen men som sagt det står ju på flaskorna vad de är avsedda för!

Man ska aldrig exprementera anser jag iaf då mina hästar inte är försöks djur..;)

Tänk på att inte använda sån där pensel(ser ut som en tandborste) att sätta på linimentet med då det kan ha blistrande effekt utan stryk/massera dit det.

(för er dom inte vet, blistra är då man lurar hästens imunförsvar kropp genom att gnugga in tex starkt jod eller liniment på en kroppsdel, för imunförsvaret ska komma till den plats du blistrar för att läka en skada som kanske inte syns.. skulle det va något där innanför så läks det då.. travtränare använder ofta den metoden då en häst haft problem med tex ett ben en tid) obs nu sa jag inte alla utan bara vissa..

Har aldrig provat själv men det har ju funkat dock är det inget bra för om hästen skulle ha nåt annat som kroppen jobbar med lämnar ju antikropparna detta för att ta tag i det framställda skadan..

Ha en trevlig kväll!

när jag väljer att använda arnika, väljer jag tinkturen man späder själv med vatten, köper på apoteket. det är även den som klinken här rekomenderar. använder det vid tex. spända muskler eller andra svullnader på kroppen

den ska inte värma/kyla alls utan den stimmulerar blodcirkulationen ändå. man kan även linda över utan risk för blisterskador.

vill jag ha ett kraftigare linement föredrar jag radital eller blister beroende på vad som ska beh.

Senast ändrad av en moderator:

Jag använder Blue lotion och jag gnuggar in ordentligt och lindar nattbandage över :eek:;) (för att få igång blodcirkulationen)

Använder även det på mina egna knän med nån handuk eller dyl virat runt första halvtimmen tills det kommer igång.

Sen har många bekanta tipsat mig om arnika gel... köpte en flaska och skulle testa på mina knän och sambons onda rygg...
hände abolut ingenting... kände inte ett skvatt ärligt talat..
så nu är det blue lotion som gäller igen ;)

då låter ju arnikan väldigt bra att använda på en gammal häst över natten med lite stallbandage...hm, det blir nog dealen i vinter låter det som:bow:
o sen linimentet på muskler efter slag o hård träning.
har jag fattat rätt?:bump:

Jag använder Arnikla gel på svullnader som uppkommer vid slag eller sparkar på både mig själv och hästarna. Själv är jag en sån som får stora blåmärken för ingenting och jag märker skillnad om jag masserar in Arnika. Har också fått bra effekt på vår ponny när han blev sparkad ordentligt. Men jag tror att man ska behandla det så fort som möjligt, "gammla" skador kan nog vara värre att ta med Arnica. ;)

Mia L - var köper du din arnica? Vilket märke använder du?

Sitter på jobbet just nu och kommer inte ihåg vilket märke det är. Tror att jag köpte den senaste flaskan i Ullared, men jag har sett samma märke i de flesta hästshoppar.

Jag använder Arnikla gel på svullnader som uppkommer vid slag eller sparkar på både mig själv och hästarna. Själv är jag en sån som får stora blåmärken för ingenting och jag märker skillnad om jag masserar in Arnika. Har också fått bra effekt på vår ponny när han blev sparkad ordentligt. Men jag tror att man ska behandla det så fort som möjligt, "gammla" skador kan nog vara värre att ta med Arnica. ;)

okej, lite svagt på gamla skador, men tror du man kan lindra med liniment på gamla skador då?

jo, du har fattat rätt ;) den arnika tinkturen som man köper på apoteket kan man med fördel använda även efter hårdare träning och svullnader uppkommna efter slag.

det vet jag inte. jag har bara använt tinkturen (det är dessutom den jag blivit rekommenderad att använda på kliniken), då är det så ren arnika man kan få. jag vet inte vad gelen innehåller mer för det har jag aldrig använt

Tinkturen är starkare konsentrerad, men jag tycker att gelen är lättare att fördela ut jämt på det område som är aktuellt. Slösar hellre lite extra med gelen än låter tinkturen rinna mellan fingrarna. Fast det är ju en smaksak vilket man trivs med;)

fast tinkturen ska ju spädas rätt mkt. med vatten. brukar använda en mindre svamp för att fördela med ;)

har luktat på arnikagel vid ett tillfälle och tyckte det luktade menthol, något mer måste ju vara tillsatt ?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 068
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hästvård Kan man använda arnika gel på muskler dagen efter hoppträning när de vilar? Har aldrig gjort de förut, men kunde inte linimenta igår då...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 161
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka