Linniment + streching..?

F

Forchaire

ja vill höra med ER vad ni gör med era hästar.. Det vill säga, när jag har ridit min isis (lr jaa foderhäst) så stretchar jag den alltid efter dressyr/gångarts träning samt lägger på liniment fr sadelläget och bak till ett par dm över korset (blue loution) Sen kyler jag nästan alltid benen med vatten lr kylklampar lr liniment, om vi har tränat på hårdare underlag.

Gör ni ngt av ovanstående på era isisar?

Lindar också min hästs ben m. liniment efter tävlingar, (kylande sen värmande) flr att förebygga.. ni då?

Samt att jag rider m ländtäcke då min häst är klippt.. Vissa anser detta som stohässt fasoner, jag anser att det är att ta hand om det stackars djur ja tvingar mig på,och jag vill ta hand om denne på absolut bästa sätt.. Vill tillägga att min häst ej har problem med någonting, han har alltid torra fina leder mm.

Sv: Linniment + streching..?

Jag använder mej aldrig av linement, men jag strechtar min häst för det mesta.

Kej, kul med en jämnlike! Men testa linement = enkelt att hålla på med, kyler först, sen värmer och värme vet vi ju är förebyggande.. så det är mkt bra :)

ja tror inte på att det är så bra att lägga på liniment på korset o mixtra o hålla på... man har ju hört att korset är jättekänsligt för kyla....eftersom du sa att liniment kylde först....tror detsamma gäller ryggen....
men på benen har jag hört att det är bra.

jag vet inte om ja tror de hjälper så mkt hade en vän som alltid höll på som du med sin islänning den är avlivad nu för pålagringar + massa annat i benen m.m känns inte som att det hjälper nåt spciellt lixom eller?!

men stretchar och masserar min häst de gör jag

Jag använder aldrig liniment.

Gullan86 skrev:
jag vet inte om ja tror de hjälper så mkt hade en vän som alltid höll på som du med sin islänning den är avlivad nu för pålagringar + massa annat i benen m.m känns inte som att det hjälper nåt spciellt lixom eller?!

Oj då :eek:

Använder alltid back-on-track när jag har ridit.
Det är bäst! :D

Okej, stretching använder jag mej av.
alla gör såkalrt som dom vill,
men jag tycker detta mer känns som ej häst fazonner
snarare "dock" fazoner.
det är ju hästar.
men tycker du detta känns bra och säkert för din häst
så visst klart du ska göra så, men för mig
känns det över gränsen

Ojdå, var det pga att hon använde liniment för mkt?

Forchaire skrev:
ja vill höra med ER vad ni gör med era hästar.. Det vill säga, när jag har ridit min isis (lr jaa foderhäst) så stretchar jag den alltid efter dressyr/gångarts träning samt lägger på liniment fr sadelläget och bak till ett par dm över korset (blue loution) Sen kyler jag nästan alltid benen med vatten lr kylklampar lr liniment, om vi har tränat på hårdare underlag.

Gör ni ngt av ovanstående på era isisar?

Lindar också min hästs ben m. liniment efter tävlingar, (kylande sen värmande) flr att förebygga.. ni då?

Samt att jag rider m ländtäcke då min häst är klippt.. Vissa anser detta som stohässt fasoner, jag anser att det är att ta hand om det stackars djur ja tvingar mig på,och jag vill ta hand om denne på absolut bästa sätt.. Vill tillägga att min häst ej har problem med någonting, han har alltid torra fina leder mm.

tror du själv din häst mår bättre av att få allt detta på sej, en utan allt gojjs ? min häst klarars sej minsann utan, och pigg och kry som en lärka !

lalala skrev:
Använder alltid back-on-track när jag har ridit.
Det är bäst! :D

Har hört mycket om "back-on-track",
men vad är det fär något egentligen?

Gullan86 skrev:
ja tror inte på att det är så bra att lägga på liniment på korset o mixtra o hålla på... man har ju hört att korset är jättekänsligt för kyla....eftersom du sa att liniment kylde först....tror detsamma gäller ryggen....
men på benen har jag hört att det är bra.

men stretchar och masserar min häst de gör jag
Hihi, sså ddumt att jag egentligen inte bör svara... men okej.. Vet du äns vad en pålagring är :rofl: De uppstår när sköra ben (kan vara spattskadade, lr bara en ung häst) får utstå mkt vikt och press uppifrån. Hur ska linniment kunna skapa pålagringar? :d De snarare HJÄLPER när hästen har detta, så ni får INTE tro att man kan anvnända linniment för mycket, det kan du aldrig göra! och hörru, läs på lite innan du kastar ut sånnt offentligt, folk ttror ju på sånn smörja :smirk:

Angående att lägga kyla på korset har du HELT rätt. När hästens kyls på korset så skadar det njurarna som sitte runder korset. men det är väll redan här du har tappat innebörden med linnement. Linnementen går in i muskler och leder, den går ju inte in UNDER och kyler ner hästens organ (tänk er, ett stelfruset hjärta :eek: ). Det värmer mer än det kyler och värme förebygger som sagt?!

Molvi skrev:
Okej, stretching använder jag mej av.
alla gör såkalrt som dom vill,
men jag tycker detta mer känns som ej häst fazonner
snarare "dock" fazoner.
det är ju hästar.
men tycker du detta känns bra och säkert för din häst
så visst klart du ska göra så, men för mig
känns det över gränsen

Jo, men man får se det från hästen "point of view". En trav häst haar 1,5 T O N på varje ben när den går för fullt. Då kanske våra har hm... 500kg? (gissat) + ryttaren vikt (vilket oftast är ABSOLUT för mycket för vad hästen kan ta, max 65kg egentligen på dagen isis) och du tror inte det sliter på hästens ben?:smirk: varför inte då hjälpa hästen med kylande sen värmande, jamenar, dtn mårn ju bara bra av det! Vi har tvingats oss på hästen sså nu får vi fan hjälpa dem när de har de som svårast:smirk:

ang ditt andra inlägg: tror du själv din häst mår bättre av att få allt detta på sej, en utan allt gojjs ? min häst klarars sej minsann utan, och pigg och kry som en lärka !

Uppriktigt sagt så JA. jag ttror min häst mår bättre av detta. varför skulle hon inte göra det? Ska jaag rida ut heenne en dag då det är -15grader utan ländtäcke, när hon har en halv centimeters päls? Det är ju som aatt skrika efter en korsförlamning, och det vill man inte ha på sin häst, tro mig!

ja, jag tror min häst mår bättre än din i benen. kanske inte nu, men om 10-15år. fast sen beror det ju på ambitions nivån på ridningen. nu vet ja inte alls vem du är, så ta inte åt dig om detta inte gäller din ridning. En häst ssom går HÅRT och då menar jag hög dressyr, som går kort tölt med rätt samling, har lika mycket tryck på bakbenen som en häst i piaff. jaa, det är sant ;). när denb går helt rätt och har 40%vikt fram och resp 60% bak, då sliter det på benen. Sen är det ju en annan sak om man fritids rider lite i skogen ,och rider harmlöst på banan. det är ju skillnad på ridning och ridning och häst och häst...

jag tänker LÅNGSIKTIGT, för visst, idag, imorron och om ett år kkommer min häst mår super, utan lindor och linnement, men jag vill ha ej häst som håller länge...

jag tror islandshäst människor måste börja tänka längre än vad man har gjort. Om ni inte har märkt det, så har våra isisar utvecklas och är inte längre dessa grova, tåliga hästar. de ÄR INTE lika viktbärande längre, och jag FATTAR inte hur många okunniga nybörjare som köper en islandsshäst, för till dem behöver an bara sadel och träns.. usch..

(det sista är inte riktat åt ngn här inne, bara allmänn beklagelse ;)

back on track = ASBRA Filippan, haru testat deras ryggtäcken? jag rekomenderar dem start!

Att stretcha hästarna tror jag är bra, jag märker i alla fall skillnad (till det bättre) på hästarna när jag stretchar dem regelbundet förutom att det gör stor skillnad även för mig själv när jag stretchar regelbundet.

Däremot är jag lite fundersam till att ofta använda liniment. Det borde slita ganska mycket på huden hos hästarna och ge risk för irritationer i huden. Vid tillfällen då det är större påfrestningar på hästen kan det vara bra med liniment men annars så skulle jag nog undvika det så långt som möjligt och använda andra metoder istället.

/Sara

Okej, det va kontigt, har aldrig hört talas om att de har fått problem med huden.. Använder Blue Lotion, och det funkar asbra... Fats det beror väll på fr häst till häst, alla är väll olika önsliga i huden presis som vi människor.. Jobbad ei ett känt hoppstall nere i skåne, där använde vi linnement minst 2ggr/dag på alla de 30hästarna, de hade inga problem :D fast de är väll olika :d

Svíþjóð skrev:
Ojdå, var det pga att hon använde liniment för mkt?

nej gud nej....de hoppas jag inte:crazy: jag syftade på att det spelar nog ingel roll hur mkt man smörjer och donar det hjälper nog inte så värst mkt....den uppfattning jag fått...

Forchaire skrev:
Okej, det va kontigt, har aldrig hört talas om att de har fått problem med huden.. Använder Blue Lotion, och det funkar asbra... Fats det beror väll på fr häst till häst, alla är väll olika önsliga i huden presis som vi människor.. Jobbad ei ett känt hoppstall nere i skåne, där använde vi linnement minst 2ggr/dag på alla de 30hästarna, de hade inga problem :D fast de är väll olika :d

jag kan oxå tänka mig att den kan irritera så starkt som det är...man får ju tårar i ögonen bara man öppnar flaskan...

och det du skrev te mej....svar: läs en gång till vad jag skrev du missuppfattade totalt.

läste lite på länken till back on track....nattbandage....va? har linda heed det till sina hästar varför`? är inte de friska...alltså jag fattar inte storhästmänniksorna...de säger att hästarna får tjocka ben, gallor m.m m.m ja just det varför kanske man ska kolla upp innan man gör nåt åt det....
kanske för att hästen står inne i en box i princip dygnet runt och får inte röra sig naturligt som den ska...

hur ofta har tex vi med islandshästar gallor och tjocka ben på våra hästar eller NATTBANDAGE!!!:confused:

Senast ändrad:

Gullan86 skrev:
jag kan oxå tänka mig att den kan irritera så starkt som det är...man får ju tårar i ögonen bara man öppnar flaskan...

och det du skrev te mej....svar: läs en gång till vad jag skrev du missuppfattade totalt.

läste lite på länken till back on track....nattbandage....va? har linda heed det till sina hästar varför`? är inte de friska...alltså jag fattar inte storhästmänniksorna...de säger att hästarna får tjocka ben, gallor m.m m.m ja just det varför kanske man ska kolla upp innan man gör nåt åt det....
kanske för att hästen står inne i en box i princip dygnet runt och får inte röra sig naturligt som den ska...

hur ofta har tex vi med islandshästar gallor och tjocka ben på våra hästar eller NATTBANDAGE!!!:confused:

Okej, ja kan absolut ha missuppfattat - o de flesta med mig :angel:

vad det gäller gallor på islandshästar så har de det oftare än vi tror, bara det att folk faktiskt inte känner om de är lite svampiga, Nybörjar folk? :smirk:

jag förstår dina tankar "varför leta fel på hästarna?" det är väldigt smart tänt, och jag håller med dig, men grejjen är att vi människor har rubbat hästens natur så otroligt mycket, och som du skriver, så får de flesta hästarna inte alls den tid i hage den behöver. och även om den inte BARA står inne, så ska man kolla på HUR LÄNGE den får vaara ute och framför allt HUR MYCKET mark den har att röra sig på.. CDet räcker absolut inte med en liten paddok, men vad har man för val på ett hoppstall med flertalet hingstar? Man har ju ej tillräckligt med mark. detta är en av de bidragande orsakerna til att de får gallor, annars åker MYCKET trabsport, genom halva världen, det sliter, att de alltid ska stå och balansera.. Också hoppet = 2ton på ett ben = SLITAGE... Visst behöver vi hjälpa våra hästar? De mår ju absolut inte dåligt av att haa en lina på benet..!

vad det gäller hud irritationer så tror jag absolut att det kan ge de. Då är faktiskt Back On Track ett mkt bättre alternativ!

Senast ändrad av en moderator:

Gullan86 skrev:

Det är mycket oftare än vad du tror... gamla hästar får ofta gallor och de kan också uppstå pga överansträngning eller för proteinrikt foder.
I mitt stall använder minst 7 av hästarna BoT på natten.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 091
Senast: axel
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 170
Senast: leia
·
Hästvård Eftersom jag tror att många använder detta forum för att se om andra har några erfarenheter av det ens häst drabbats av tänker jag nu...
Svar
1
· Visningar
1 350
Senast: Bialitt
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 901
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar