Linniment + streching..?

Sv: Linniment + streching..?

Forchaire skrev:
back on track = ASBRA Filippan, haru testat deras ryggtäcken? jag rekomenderar dem start!

Nej, jag har inte testat ryggtäckena, har bara testat paddarna.
När tycker du man ska ha ryggtäcket? Av något spec skäl? Vilka positiva effekter har du märkt på din häst efter att du använt det?

I ryggen får ju hästen lätt spänningar naturligt - det kan ju ske att de vurpar i hagen eller sträcker sig när du rider. När du har värmande på rygg, så mjukar ju det upp leder och ligament och gör att hästen är rörligare redan innan du börjar rida, om du har haft täcket på ett tag innan. Pratade härom veckan med en auktoriserad kiropraktor, och ho rekomenderade varm att använda täcket (lr annan sorts värmande) på ryggen, just för att förebygga sträckningar. En häst som fryser spänner sig, och det är ju ngt spec tyg i back on tracken som gör att det värmer - inte bara "ligger" på.

Tror du får störst verkan om du lägger på täcke innan och efter ridning.

Jag har märkt STOR skillnad på min häst, han har blitt mycket rörligare och mjukare i bakkärran. ;) :banana:

Okej, vad intressant! :) Det kanske skulle vara något! Men blir det inte lätt för varmt om de, som nu tex, har full vinterpäls på ryggen?

Njae, alltså, de värmer nog inte på det sättet, det är mer att de värmer upp musklerna och får igång blodcirkulationen är "värmer" haha, vet ej hur ja ska förklara det, men du verkar vettig, du förstår nog :angel: :smirk: :rofl:

Ah okej jag förstår ;) Så det är ingen risk för överhettning då ;) :) Menar du förresten ryggvärmare som man syr in i täcke eller hela täcken? De hela täckena var ju väldigt dyra :crazy:

tänkte först o främst på de man syr in... alla back on track grejjer är ju asdyra, men d ä värt de tkr ja... även fast plånboken inte håller med...:smirk:

Forchaire skrev:
Okej, det va kontigt, har aldrig hört talas om att de har fått problem med huden.. Använder Blue Lotion, och det funkar asbra... Fats det beror väll på fr häst till häst, alla är väll olika önsliga i huden presis som vi människor.. Jobbad ei ett känt hoppstall nere i skåne, där använde vi linnement minst 2ggr/dag på alla de 30hästarna, de hade inga problem :D fast de är väll olika :d
Liniment fungerar ju på så sätt att huden retas vilket gör att genomströmningen i de ytliga blodkärlen ökar. Och ofta använder man ju handskar när man masserar in linimentet vilket beror på att det blir irriterande för huden annars.

I de vanliga linementen som fungerar mer ytligt använder man ofta mentol, metyl salicylat och eukalyptus vilka alla är ganska irriterande för huden. I de liniment som går djupare in i kroppen är DMSO (dimetyl sulfoxid) ett vanligt ämne. DMSO används bland annat som färgborttagningsmedel och lösningsmedel... I övrigt så har de djuppenetrerande ämnena ofta den egenskapen att de kan passera hudmembranet fritt och samtidigt ta med sig andra ämnen in i kroppen som annars inte skulle ha kommit in.

Jag tror inte att överanvändning av liniment syns särskilt tydligt, det som är troligast är att huden tunnas ut och det är inte så lätt att se.

/sara

Forchaire skrev:
tänkte först o främst på de man syr in... alla back on track grejjer är ju asdyra, men d ä värt de tkr ja... även fast plånboken inte håller med...:smirk:

Ja, usch, det blir mycket pengar... jag tror jag ska önska mig en ryggvärmare i födelsedagspresent :angel: I vilket slags täcke har du sytt in din ryggvärmare?

Jag använder paddarna på bakbenen när han står inne över natten. Försöker även att ha dem innan och efter ridning och gärna när han åker transport.

varför står han inne på natten då? bara det försämrar ju blodcirkulationen jag tror inte man behöver sånt här om hästen får röra sig tillräckligt....det är ju trots allt gjord för att vara ute dygnet runt ströva, äta. inte för att stå inlåst med kläder på sig.

Tja, gallorna kom när han gick helt och hållet på lösdrift... hur förklarar du det isf?
De beror knappast på att han står inne, utan de beror antagligen på överansträngning.

Filippan skrev:
Ja, usch, det blir mycket pengar... jag tror jag ska önska mig en ryggvärmare i födelsedagspresent :angel: I vilket slags täcke har du sytt in din ryggvärmare?

har ett vanligt fleece fodrat ute täcke som ja sytt in mitt i, ett olympic light protector tror ja de heter :confused: tkr de är bra, för då har hon det hela dagen innan ja rider..

Gullan_86: gallor beror absolut inte bara på att hästen står stilla för länge, det kan även bero på överanstränging / fel foder mm. Filippan vet nog vad som är bäst för sin häst, alla trivs inte ute dygnet runt lilla du ;)

gallor är överproduktion av ledvätska. alltså kan du ha överansträngt hästen så att benets försvar kommer igång med att producera för mkt ledvätska.

man kan visst säga att det beror på atty hästen står stilla för länge med tanke på att hästen behöver röra sig för att leda bort all ledvätska ut benet. + att dålig blodcirkulation knappast gynnar kroppen.

alla hästar mår bra av att vara ute annars vill jag inte veta var denna konstiga avel i så fall tatt vägen...det är oftast vi männiksor som förmänskiligar hästen...typ det är lite kallt ute...vi fryser då slänger vi på massa täcken på hästen som kanske inte fryser ett dugg innan.

Forchaire skrev:
har ett vanligt fleece fodrat ute täcke som ja sytt in mitt i, ett olympic light protector tror ja de heter :confused: tkr de är bra, för då har hon det hela dagen innan ja rider.. [/COLOR]

Okej, det låter bra! Får se om jag får någon ryggvärmare i födelsedagspresent ;) Jag önskar mig en sadel också så man får väl se :p

Gullan86 skrev:
gallor är överproduktion av ledvätska. alltså kan du ha överansträngt hästen så att benets försvar kommer igång med att producera för mkt ledvätska.

man kan visst säga att det beror på atty hästen står stilla för länge med tanke på att hästen behöver röra sig för att leda bort all ledvätska ut benet. + att dålig blodcirkulation knappast gynnar kroppen.

alla hästar mår bra av att vara ute annars vill jag inte veta var denna konstiga avel i så fall tatt vägen...det är oftast vi männiksor som förmänskiligar hästen...typ det är lite kallt ute...vi fryser då slänger vi på massa täcken på hästen som kanske inte fryser ett dugg innan.

Japp, det är antagligen vad som hänt, att jag överansträngt hans bakben i o m den intensiva tävlingssäsongen och dessutom passträningen.

Det är klart det är bra för alla hästar att vara ute, men tyvärr hjälper inte det på min hästs gallor.
BoT gör att blodcirkulationen i benet kommer igång på ett mycket effektivt sätt.

Gullan86 skrev:
varför står han inne på natten då? bara det försämrar ju blodcirkulationen jag tror inte man behöver sånt här om hästen får röra sig tillräckligt....det är ju trots allt gjord för att vara ute dygnet runt ströva, äta. inte för att stå inlåst med kläder på sig.
Tja, den häst jag rider går på lösdrift dygnet runt - men har ändå lätt att få gallor bak.

Jag strechar min häst efter ridning eller tömkörning (alla typers jobb) enligt ett program utformat av hästens massör. Efter hårdare träningspass kan jag linimenta ben/haser och bakknän, men jag skulle aldrig ha kylande liniment på ryggen och ffa inte på korset. Arnika-liniment (enbart värmande) kan vid behov användas, men inte heller det på korset utan mera på ryggen och eller de stora påskjutande bakmusklerna.
Lindat har jag inte gjort än så länge (har en 6-åring).
Hästen får massage ca 2-4 ggr/mån.
Min äldre tävlingspålle hade jag lindad över natten efter längre resor eller hårdare träning/tävling på senare dagar.

Filippan: BoT´s ryggtäcke använder en kompis till mej på en häst jag rider ofta. Det har funkat mycket bra på honom!

/Malin

CeciliaW skrev:
Tja, den häst jag rider går på lösdrift dygnet runt - men har ändå lätt att få gallor bak.

Precis, det kan hända ändå, särskilt på hästar som är lite äldre.

Freyr skrev:
Filippan: BoT´s ryggtäcke använder en kompis till mej på en häst jag rider ofta. Det har funkat mycket bra på honom!

/Malin

Okej, vad kul att höra! :) Hade ut en equiterapeut till Kurt i november och hon sa att han var lite "stum" i ryggen, så då kanske en ryggvärmare skulle vara bra för honom då!

Liknande trådar

• Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 091
Senast: axel
·
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
4 170
Senast: leia
·
Hästvård Eftersom jag tror att många använder detta forum för att se om andra har några erfarenheter av det ens häst drabbats av tänker jag nu...
Svar
1
· Visningar
1 350
Senast: Bialitt
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 901
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar