linjeavelsfråga

muppia

Trådstartare
Hoppas på ett bra svar. Även om det är några år kvar (vill tävla ett tag) innan jag vill ta föl efter mitt idag 10 årigt sto så försöker jag lära mig lite mer och hänga med i svängarna om aveln. Jag har börjat titta lite på olika hingstar.
Jag är intresserad av hoppning och vill ta en hopphäst efter henne då hon har mkt bra hoppgener i sig.

Nu till frågan. Om den tilltänkte pappa har samma linje som stoet, hur långt från varandra måste de vara för chansen ska bli större att avkomman blir bra. Att de har samma pappa är ingen hit, det vet jag. Den hästen jag är jättesugen på är Utah van Erpekom men han har samma farfar som mitt sto. Men de har olika pappa. Det är väl i ett för tidigt skede att använda honom? Alltså det bör gå ett par generationer till?
Farfadern är Landgraf I. UvE har Landetto som pappa, mitt sto är efter Landlord.

Lite knepig fråga men det är bra att läsa på i god tid. Det är så många hingstar att välja emellan!!!

Tacksam för svar :)

Sv: linjeavelsfråga

Undrar även om det är "accepterat" att ta föl efter någon som har samma farfar som stoet.
Moralfråga, jag vill ju inte bli idiotförklarad.

Förslag på andra hästar är välkommet.

Lägger upp ett par bilder här på stoet så man ser hur hon ser ut. Killigrews Liostra heter hon om någon vill titta på hennes stam. Jag vet att hennes föl får grå papper pga ofullständig stamtavla på mammans sida.
24107568.jpg

23587678.jpg

Jobbar mycket med formen då hon inte riktigt ärligt gått i formen. Steget har med tiden blivit bättre. Men är definitivt ingen dressyrhäst i gångarterna och jag håller även på att möblera om musklerna. Börjar nu bli jättefin. Har tyvärr ingen bra hoppbild så man ser ungefär hur hon hoppar men hon har mkt ryggverksamhet. Lägger väl upp en hoppbild som är dålig här också. Bättre än inget. River sällan, mkt rädd om benen. Hoppar med fin språngkurva. En nackdel är hennes huvud - hon är spänd och lite tittig av sig och inte så tuff. Därför söker jag en tuff hingst som ska försöka kompensera hennes feghet så jag får fram en ännu bättre häst undan henne med mycket likheter. Vill alltså ha en förbättrad Liostra variant :D
Hoppas att ni ser att hon hoppar med bra verksamhet i ryggen på bilden. Är en oxer på ca 120 som jag hoppar.
20795970.jpg

Landgraf hade ju inte särskilt bra bakben, så det ska du tänka på om du ska dubbla. I den nyutkommna fina boken om Ladykillers hingstlinje av Schridde nämns också att Landgraf lämnade en del struppipare.

Jag är som sagt ganska dålig på sånt så det var bra att du nämnde en dålig egenskap. Jag måste nog läsa den där boken. Fast jag vill nog inte riskera det utan väljer någon annan...

*kl*
Tipsa gärna om böcker jag ska läsa och vilka linjer som brukar passa Landlord-linjen. Hästens mamma är ju ganska okänd, hon är iallafall efter Diamond Lad. Hilliview heter mamman...

Linjeavel betyder att samma individ finns på båda sidor i 3:e led. Inavel är i 2:a led och incest i 1:a led (Far betäcker sin doter)

Mitt hjärta ligger väldigt varmt för den tyska aveln. Personligen skulle jag alltid välja en linjeavlad hingst på: Cor de la Bryère, Calando, Caletto eller Calypso.
Jag har själv ett sto som är linjeavlad på en helsyster till Calypso hingstarna. Hon kommer från Ernst Otto Lill som fött upp Calyspo hingstarna och Tibris som är en helsyster.
Sen kan man titta på sk Golden Cross. Landgraf-Capitol, Cassini-Caretino det finns en hel del fler kombinationer.

Tacksam för svar, det var linjeavel jag kunde tänka mig använda mig av. Använder jag Utah van Erpekom blir det ju inavel.

Tack för dina tips, ska titta på de hingstarna du nämnde :)

Mvh

Jag gillar linjeavel, 3+3 är vanligast, "gyllene talet" är siffran 6, samma häst ska alltså finnas på både sidor i led så att summan blir 6, alltså ex 3+3, 1+5, 2+4.

Jag har inga problem att linjeavla 2+2 så som fallet blir i ditt.
Inavels % blir ganska liten, det är likadant med helsyskon, de har inte samma gener till 100% heller.
Nackdelen är att man förstärker även det negativa och inte bara det positiva, i Landgrafs fall är det ju risk att få en väldigt skarp häst om man linjeavlar.

I år har jag linjeavlat 3+3 på en häst, har funderingar på att göra en 3+2 nästa år men skulle som sagt inte ha nåt emot en 2+2 heller. Men det beror på vilken hingst.

Om hon alltid hoppar sa som pa bilden skulle jag ta en hingst med samma ryggverksamhet men med bättre frambensteknik. Och sa skulle jag vilja förbättra halsen/resningen en del. Trevlig modell pa häst annars!

Eftersom hon är efter Landlord skulle jag vara lite försiktig med att lägga en jätteskarp hingst pa henne. Kanske snarare en modig/otittig än en skarp?

Det finns ju hur mycket hingstar som helst att välja pa, men en jag kom att tänka pa som skulle kunna passa är King Louie (Irco Marco - Chou Chin Chow xx) Typmässigt är han av de bästa fran den hingstlinjen, tycker jag, och torde kanske kunna ge den förbättring av temperamentet du vill ha utan att det blir för mycket skärpa?

Senast ändrad:

:bow: Tack för ditt svar.
Jag har haft en tanke på att försöka ta en annan häst med större mod och mer lugn i sinnet. Mitt sto, trots att hon är världens snällaste och får alla på fall, är en häst med mycket åsikter och humör. Jag har sneglat lite på Acacio, han är så himla snygg men han ska vara skarp och därför har jag försökt koppla bort honom.
Min häst är lite feg av sig och tittig. Sen är hon väldigt mycket sto :D Så jag tänkte försöka hitta någon hingst som inte är så mycket hingst av sig. Dock svårt när man själv inte känner hingsten...

Ja, hon hoppar alltid så som på bilden, jag har lagt märke till frambenen och tänkte som du. Jag älskar hennes ryggverksamhet, det är verkligen alltid "wow" när jag ska hoppa låga höjder eftersom hon tar i så mycket med rygg :) Frambenen ska jag tänka på. Hon är jätterädd om benen när hon hoppar så hon river hemskt sällan, det är ofta ryttarfel om hon river, t.ex missbedömning av avstånd el dålig galopp.

Ja, resningen har jag också tänkt på, jag stör mig på att hon har så LÅNG hals, jag vill ha en lite kortare och högre ansatt hals. Det är nog bara halsen som jag vill ändra på henne.
Men jag vill ha kvar smäckerheten, jag tycker inte om grova hästar som t.ex Cortez avkommor, de är alldeles för grova för min smak. Hon är en "lätt" modell och passar mig så otroligt bra. Att hon är extremt känslig att rida gör saken bara bättre, då rider jag med mer känsla än styrka och det gillar jag verkligen att göra!

Som jag skrev till Quickstar så vill jag helst inte ha en feg/tittig hingst utan han ska ha mycket lugn i sinnet och vara modig. Ja, helt enkelt orädd häst med lugn i sinnet. Men han får gärna ha mycket motor i sig så avkomman också får massor av egen motor i sig då mitt sto har massor av motor i bakkärran! De övriga temperamentdelarna vill jag verkligen inte ändra på då hon är underbar att hantera och folk blir kära i henne för hon är så fin och så snäll.
Det är hon tills man sitter upp och kräver av henne och hon inte vill :devil: :D Men jag har ridit mycket dressyr då jag tagit uppehåll från hoppningen pga brist på pengar och hindermaterial samt tränare och hon har blivit så otroligt mycket trevligare att rida samt hon har blivit mer samarbetsvillig. Lika tittig är hon inte längre upplever jag, förr var det omöjligt att rida henne i form ute i skogen utan att hon stressade upp sig och var orolig för vad som kunde finnas därute.

Tittade lite på King Louie, jag har inte så mycket tid just nu, måste till stallet och släppa ut hästar och vara hemma innan tio så jag hinner in till stan innan kl 11.
Han verkar jättefin, men hans frambensteknik var inte heller den bästa måste jag tyvärr säga men han verkar så otroligt enkel att hoppa oftersom han hoppade i lite olika tempo och verkar väldigt klok. Rädd om benen såg han ut o vara. Han har ju inte några avkommor heller så jag vet ju inte hur de blir. Jag får fundera lite, han var jättefin annars faktiskt! :)

Jag har aldrig varit så jätteinne i avel och jag börjar inse olika faktor jag måste tänka på, det är verkligen intressant! Jag hade foderhäst men det var ju en valack, ingenting man kan avla på :D Nu har jag ett jättefint sto som skulle kunna passa som fölsto. Tur det är ett par år kvar innan jag ska ha föl :)

Håller med om att King Louie inte heller har optimal frambensteknik, men den är bättre iaf. Fördelarna med honom är mycket stammässigt, tycker jag. Även om han inte har lämnat mycket själv, så har han en förärvningsstark stam. Irco Marcos hingstlinje är ju bland det mest förärvningsstarka vi har i inhemsk hoppavel, och brukar ge bra och stabilt temperament. Feliciano är ju mer känd, men han har inte lika bra typ som King Louie och är grövre. Med Chou Chin Chow på mödernet så borde King L inte ge grova avkommor, Chou Chin Chow är ju dessutom irländsk och har gett många bra hopphästar med irländska ston, så med tanke på ditt stos möderne så tänker jag att det kunde bli bra.

King Louies första avkommor föds i 2009 så jag hade nog hellre valt en hingst där man vet lite vad han lämnar.

Jag gillar linjeavel, 3+3 är vanligast, "gyllene talet" är siffran 6, samma häst ska alltså finnas på både sidor i led så att summan blir 6, alltså ex 3+3, 1+5, 2+4.

Jag har inga problem att linjeavla 2+2 så som fallet blir i ditt.
Inavels % blir ganska liten, det är likadant med helsyskon, de har inte samma gener till 100% heller.
Nackdelen är att man förstärker även det negativa och inte bara det positiva, i Landgrafs fall är det ju risk att få en väldigt skarp häst om man linjeavlar.

I år har jag linjeavlat 3+3 på en häst, har funderingar på att göra en 3+2 nästa år men skulle som sagt inte ha nåt emot en 2+2 heller. Men det beror på vilken hingst.

Hej, läste ditt inlägg, och måste då få fråga, förmodligen en dum fråga.
När du räknar ledet, är det då från fölets blivande stamtavla?

jag har ett sto som har samma farfarsfar som hingstens farfar, som hon är betäckt med.
typ:
Ulla e: bert - lars - kevin och är betäckt med
Karl e: göran - kevin
Då blir fölets stamtavla ju 3 + 3 ? eller 3 + 2?
Eller är jag ute och cyklar?

Ja, irländskt blod har jag verkligen inget emot, har bara goda erfarenheter av irländska hästar eller hästar med irländskt blod. :) Jag har ju själv en med irländskt blod i sig ;)

Det är som du sagt - väldigt intressant stam! Apropå tekniken så tycker jag att han är väldigt ojämn, jag skulle vilja se BILDER men jag får inte upp fler än en bild där han hoppar :( Fanns bara två filmer och det var olika teknik han hade på framben. Men han tar fina språng och verkar väldigt hinderklok och ha massor av ismage. Det gillar jag verkligen hos honom!
Det jag inte riktigt gillar är att han är så liten, jag vill ha avkomman på minst 165 cm, mitt sto är ca 168 tror jag. Men läst lite om att storleken brukar bero på mamman, mer än pappan iaf. King Louie hade fin resning och kort hals, han var smäcker i typen tycker jag, perfekt för min tjej :D

Feliciano har jag tänkt på men jag faller inte riktigt för honom. Jag vill se en hingst och bara känna "wow!". Känna att han verkligen passar mig och Liostra (Tanken är ju att jag ska behålla avkomman så därför vill jag känna att hingsten passar mig, men först ska han såklart passa hästen :))

Men som KickiH sa, helst en hingst som har avkommor så man vet ungefär vad som brukar nedärvas. Men det är ju inte förrän om ett par år minst så jag hinner nog se några avkommor till treårstestet. :) Borde gå o köpa mig hingstkatalog känner jag så man får lite idéer o se vilka hingstar som finns :) Vill helst inte ha en för vanlig hingst som t.ex Robin Z eller Cortez, så tråkigt. Vill ha lite ovanlig stam :)

Fölet får 3 + 4.

Så med andra ord behöver jag inte oroa mig?
Har fått lite pikar att jag 'inavlar', men det tyckte inte hingsthållaren, då han gjort fler betäckningar som min. Sen vill säkert några säga, att självklart säger han så, för att tjäna pengar, men en hingsthållare med gott rykte gör väl knappast så.

Vissa hingstar är ok att ha nära i stammen flera gånger, andra vill man undvika.
T ex har Briar Utrillo 3+4 och Briars son Biggles har honom 4+5+4.

Mitt årsföl har Boheme xx 6+4 vilket är min gräns.

Linjeavel betyder att samma individ finns på båda sidor i 3:e led. Inavel är i 2:a led och incest i 1:a led (Far betäcker sin doter)

Alltså behöver du inte oroa dig. Vad jag förstått. Sen beror det tydligen på vilken hingst man använder också.

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 872
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: Marty
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 957
Senast: Lillefrun
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 450
Senast: EoG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama