Linjeavelns + och - ?

M

Mobby

Jag undrar vad för effekter linjeavel kan få?

Positivt och negativt?

Sv: Linjeavelns + och - ?

Har man tur får man en förstärkning av de positiva egenskaperna eftersom de kan förekomma från två håll. Har man otur så får man istället en förstärkning av de negativa egenskaperna på samma grunder.
Man får en minskad genetisk variation och en ökad risk för recessiva sjukdomsanlag att spridas och slå igenom.

Sv: Linjeavelns + och - ?

För att hålla på med linjeavel (inavel...) så måste man var mkt kunnig ang linjernas ärvtlighet, svagheter och styrkor mm.
Lika väl som det går bra, lika väl kan det gå åt andra hållet....

Många linjeavlade individer har blivit riktigt bra på tävlingsbanorna, men glöm inte att vi aldrig ser de misslyckade individerna där!!!

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 395
Senast: Freazer
·
Fordon Hallå! Jag har alltid sagt ”ingen ford på min gård”, men har spanat lite på Ford s-max nu. Årsmodell runt 2013, diesel eller bensin...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Fille
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18