• Avel
  • Trådstartare Trådstartare portos
  • Startdatum Startdatum
P

portos

var går gränsen?

ee:Landgrf 1 ue:Ladykiller (son till Landraf)
ue:Langraf 1 uue: Ladykiller

Stammen på min treåring, köpt från tyskland, är detta normalt?
Jag som inte är så insatt i avel eller linjeavel, kan kanske förstå om man använder en hingst som redan förekommer i stammen, men då längre bak.
Eller är detta som det brukar vara?

Sv: Linjeavel

Vad jag känner till så är Landgraf 1 son till Ladykiller xx, och jag tror inte att Landgraf har en son som heter Ladykiller. Du får nog kolla papper och stavning en gång till.

det var väl inget :devil:
min ena är e: DQ ue: DQ
dessutom förekommer DQ´s mamma i tredje led som mormorsmor!
mycket spännade häst va!? :cool: :rofl:

Jag har ridit en hingst som hade 5ggr Irco marco och 3 ggr Irco mena.... :crazy: Ska väl tillägga att det var hos uppfödarna till Irco mena och som importerade Irco marco.

Fin hingst men den såg lite mongolid ut (om man får säga så :o )

Kan du inte skriva hela stammen?

Ladykiller/Landgraf är det ganska vedertaget att linjeavla på, och det har fungerat väldigt bra många gånger.

/C

Linjeavel som denna är ganska vanligt det är när det kryper närmare som det börjar bli risker när du tex har samma pappa o morfar. All linjeavel ökar ju naturligtvis riskerna för att få fram oönskade egenskaper men samtidigt höjer den chansen att få fram positiva egenskaper när man vill ha fram egenskaper från just en speciell hingst.

och jag har upptäckt en mängd positiva egenskaper som helt klart är förstärkta, nästan rent av överdrivna, men bara en negativ och det är humöret!! Det är ingen barnponny jag skaffat mig direkt...

Väcker upp denna tråden istället för att starta en ny när ämnet redan finns.

Funderar lite på om det finns några speciella drag som kännetecknar hästar som linjeavlats på Landgraf/Ladykiller-blodet?

Vad är det som blir bra hos dessa hästar och vad kan förstärkas negativt?

Borde ju finnas ganska många hästar som är linjeavlade på detta blod så att det ändå finns ett underlag att utgå ifrån.

Detta är jag också nyfiken på !!!!
Kan inte någon insatt vänlig själ berätta ! Både positiva och negativa egenskaper.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 314
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 874
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka