Nu använder jag generellt ordet inavel, för jag anser att det inte är någon skillnad.
Lite OT, men: jag blir alltid förvirrad när jag läser om inavels/linjeavelsdiskussioner och 2 + 3 + 4 etc här på Buke. Jag är van att räkna inavelsgrad, eller rättare sagt inavelsgradsökning (= hur mycket mer inavlad den kommande generationen är än den förra) på hundar. Där räknar man i procent. Detta görs vanligen på fem eller sju generationer, för det har ju också betydelse hur många generationer man räknar på. Jag tror mig ha sett att man räknar på samma sätt i testparningar på travare.
Om jag hypotetiskt gör en kusinparning, vilket väl är vad TS frågar efter, kommer jag att få inavelsgradsökningen 6,25. Avkomman är dubblad på en individ som förekommer två gånger i tredje generation. MEN - det förutsätter ju att den individen i sig inte är inavlad. Om den är det kan inavelsgradsökningen bli betydligt högre än en där individen man dubblar på är helt utavlad.
Två hästar med talet "6" kan alltså ha väldigt olika inavelsgrad. Det är säkert helt möjligt att en häst som får talet "6" kan ha lägre inavelsgrad än en som får talet "7". Ändå anses den ena enligt ovan vara inavlad och den andra linjeavlad.
Som exempel kan jag nämna en importerad avelstik jag kände. Enligt SKKs databas hade den tiken en inavelsgrad på ca 31 %, d v s högre än en helsyskonparning som (förutsatt att helsyskonen är utavlade) blir 25 %. Men skulle jag räkna med ovanstående system (tre generationer och lägga ihop talen) blir resultatet 28. Systemet tar ju inte hänsyn till att inaveln kan bedrivas på flera individer t ex. Det är nog inte så vanligt att man avlar så tätt på häst (och det förekommer inte på hund i Sverige, den här var dels importerad, dels var det här några år sedan). Men ändå.
Vore det inte bättre att börja räkna inavelsgradsökning på hästar som det görs på hundar (och kanske på travare)? Så att man får fram ett tal som faktiskt säger något om hur pass inavlad individen är? Naturligtvis baserat på de generationer man räknar på. Går man längre bakåt så kan bilden förändras.