Linjeavel på Super Bowl

solros

Trådstartare
I en annan tråd skriver Conversation Piece att det är modigt att göra 3+4 på Super Bowl. Visst ska man tänka sig för, det ska man alltid när man sysslar med avel, och lite extra när det handlar om linjeavel.

Men varför har linjeavel på SB så dåligt rykte? Vad är det man är så rädd för?

T ex Giant Diablo är 2+4 på SB. Det är Tag the Devil också.

Sv: Linjeavel på Super Bowl

Jag har hört att i USA är man inte alls rädd för det, men att det inte har passat nordiska förhållanden. Själv blev jag helt desillusionerad när jag kollade Sugarcane Hanovers avkommor och upptäckte att det var tydligt positivt att linjeavla honom på SB.

Jag vet ärligt talat inte vad det är som är negativt, har bara lyssnat på kunniga människor runtomkring mig som samfällt avråder. "Avkommorna är helt enkelt inte bra", har jag alltid fått till svar. Och till slut har det blivit en sanning för mig.

Ingen aning.
Jag läste en artikel en gång i någon tidning där flera kända (svenska och utländska) uppfödare diskuterade linjeavel. Där framkom mest positiva ordalag om linjeavel på Super Bowl. Speedy Crown däremot var det många som var tveksamma till även om den kombinationen bevisligen lagt många lyckade exemplar.

Svarar jag för mig själv så föredrar jag linjeavel på Super Bowl som verkar lägga mer gedigna hästar. Eller, jag kanske skulle säga Star's Pride (även om han håller på falla så många generationer bakåt numera), hans linjeavlade ättlingar som lyckats bra är nog oräkneliga...
Möjligen att det ur Speedy Crowns linje kommer mer okomplicerade hästar...? (om man nu ska jämföra de två avelsgiganterna).
Speedy Somolli tror jag däremot man ska akta sig för när det gäller planerad linjeavel.

Men jag kan varken kalla mig uppfödare eller speciellt kunnig, dock mycket intresserad...

Ytterligare ett exempel på lyckad linjeavel på SB är Dig For Dollars.

Jag håller med dig, jag har också "hört" detsamma och det känns "tungt" i kombination.....Visst finns det undantag, det finns det alltid, men det värsta jag själv haft var en efter sandy bowl/texas......han var så otroligt "missbildad" hela hästen att det var ett undra att han kunde gå övht stackarn ( dock startade han o vann några ggr men var "av" i en vecka efteråt)

Men statistiken är lite intressant; Svenskregistrerade hästar linjeavlade på Super Bowl inom fyra generationer har ett snitt på insprungna pengar 77.032 skr enligt blodbanken, likadan sökning på Speedy Crown ger 67.773 kr. (Från en diskussion på Blodbanken)

Men det kanske bara säger att det är ännu sämre att linjeavla på SC, men det hör man inte så ofta, tycker jag.

Mer från Blodbanken:
"Jag har själv blivit varnad för det eftersom risken att avkomman ska få väl långa skenben och därmed sämre hållbarhet, men jag vet inte om det finns fog för den varningen."
"Detta är något jag oxå tittat lite på eftersom jag har ett sto efter Express Ride. Följande synpunker har jag snappat upp men jag har inga vetenskapliga fakta som backar upp dessa.

Nackdelar: Avkommorna kan bli stora, tunga och lite "blöta" ovilliga till slut.

Fördelar: Bra psyke lugna harmoniska, Inga exteriöra avvikelser vad jag kunnat finna på, snarare generellt korrekta.

Tidigare har man från USA hört att nackdelarna skulle vara övervägande. Med tanke på deras starka fokus på unghästtävlande så passar kanske inte stora tunga hästar som inte håller för att tränas så hårt tidigt."

Och ännu mer: http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...arm&lang=swe&nav=js&timeformat=km&showdepth=5

Senast ändrad:

Mycket intressant!

Då var det som jag trodde, det har blivit en "sanning" men ingen kan peka på statistisk som faktiskt visar att linjeavel på SB inte blir bra.

Själv är jag inte negativt inställd till linjeavel på Super Bowl, men jag har hört att avkommorna har större tendens att få knäproblem. Hur mycket sanning det ligger i det har jag ingen aning om.

Jag har frågat några uppfödare som sagt just detta varför då? Jag fick svaret: Experterena säger att det inte blir bra...

Kanske bara är en myt? :D

I detta fall med Super Bowl går jag med öppna ögon "mot vind" och linjeavlar på ett sto i år Super Bowl 3+3.......

Avel er jo dessverre i stor grad basert på myter.
Folk ser et fåtall avkommer og så går de rundt og sier nei, den hingsten der gir sånn og sånn avkommer.
Det er en latterlig generalisering og ofte man drar feil logiske konklusjoner.
Man bør ikke bry seg så mye om hva folk sier og hva man har "hørt".

Åh, kul att se dig här!

Jo, men när man ska sälja så kan det utbredda generella tyckandet ha stor påverkan på priset.

Hei prinsesse ;)

Joda, det er klart - om man avler kun for å selge må man selvsagt også tenke på markedsverdien.
Men jeg mener generelt at det er så mye pisspreik ute og går (også her på buke) at jeg mange ganger har følt meg fristet til å poste det bildet her:

nobullshit.jpg

At jeg ikke har gjort det før er bare et forsøk på å være hyggelig. :devil:

Ellers har jeg det bra :rofl:

Hei prinsesse ;)

Joda, det er klart - om man avler kun for å selge må man selvsagt også tenke på markedsverdien.
Men jeg mener generelt at det er så mye pisspreik ute og går (også her på buke) at jeg mange ganger har følt meg fristet til å poste det bildet her:

nobullshit.jpg

At jeg ikke har gjort det før er bare et forsøk på å være hyggelig. :devil:

Ellers har jeg det bra :rofl:

Gulle dig :love:

:rofl:
Tycker du ska posta den varje gång du tycker den är befogad. Här har du inget för att du är snäll ;)

Intressant!

Jag gissar att den bara visar resultat som treåringar?

Den visar ju tydligt hur viktigt stomaterialet är. Den hingsten som hade klart bäst resultat hade ju även högst index på stomaterialet. I några grupper var "samle size" ganska liten men fullt tillräckliga för att man ska få en fingervisning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 401
Senast: Petruska
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 654
Senast: ISABEL
·
Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 320
Senast: utanensko
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 971
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka