Linjeavel på Islandshäst

Garpur

Trådstartare
Jag har hittat det perfekta stoet att köpa, allt är perfekt förutom faktum att hon är linjeavlad. Jag har/hade tänkt använda henne till avel i framtiden (inte massprudoktion utan ett par föl).

Alltså hennes farmor är även farmor till hennes mamma. (Mor och dotter har alltså samma farmor, då deras pappor är halvsyskon!)

Jag har ingen erfarenhet av linjeavel (inavel), men jag behöver få ventilera frågan med utomstående! Vad anser ni? Vad är er åsikt? Är det dumt att köpa den här hästen?

Min personliga åsikt är att man inte ska sträva efter inavel, inte någonstans. Men hur hårt ska jag dra gränsen när jag funnit drömhästen?

:confused:

(Varför jag la den här på Islandshäst är då detta gäller Islandshäst-avel, då vill jag ha svart från "Islandshästfolk")

Sv: Linjeavel på Islandshäst

Jag vet inte secifikt islandshästavel, men allmänt anses väl inte linjeavel vara ett stort problem på hästar. Naturligtvis inte drivet in absurdum...

Vad menar du med vilken typ?

Tara;
Det kanske är vanligare än jag fått för mig?
Anses det vara en risk eller så när det är såpass "nära" inom släkten? Eller anses detta vara ok trots att mor och dotter har samma farmor?

Var hästen kommer ifrån, vilka stammar den har i sej, som ex Kolkuos, Svadastadir, Hornafjördur, Kirkjubae....Det kan ibland finnas en majoritet av viss stam som kan ge negativa effekter.

Huruvida inavelns fördelar/nackdelar är det som med allt annat olika åsikter. Förr så avlade man pga omständigheter eller medvetet vissa närbesläktade/samma linjer. Idag går åsikterna isär hur bra det är.

Jag tänker att det kanske inte gör så mycket på en enstaka individ med sådan "inavel" som i ditt exempel, under förutsättning att individen är frisk och sund.
Om du sedan vill avla, kan ju du välja att "avla ut" genom att välja en hingst som i sin tur inte är nära besläktad med stoet.

Att genomgående välja att "linjeavla" skulle ju leda till en minskning av det genetiska materialet. Det tror jag dock är ett ganska litet problem gällande islandshästar eftersom det finns väldigt många individer.

Det som är vanligt inom linjeavel är väl att far och morfar brukar vara samma.

Din mor och farmor har samma mamma, alltså mormor och farmors mor alltså jag tror inte det är någon fara. Hästen verkar ju fin. Välj nu en annan stam när du betäcker linjeavle ska ju förstärka de bra sidorna men förstärker ju oxå de sämre sidorna.

Googla på linjeavel , finns mycket linjeavel på travare.

Det är jättevanligt med linjeavel eller var förr, hästar anses vara "tåliga" för mycket inavel. Är hästen bra så inga problem.

Senast ändrad:

Jag hade köpt. Min 08:a har Hervar tre gånger i stammen, hon är vacker som en dag, ser ut att få grym gång och är skittrevlig. Sen hade jag kanske inte vågat mig på den komben, men det blev ju bra :)

Så länge du inte använder en hingst som har samma stam som stoet så "försvinner" linjeaveln i fölet. Det som är farligt med inavel är att fölet kan så samma genpar som riskerar att ge defekter. Men då är det när du använder besläktade föräldrar.
Mitt sto är linjeavlad på Island och hon har samma farfar som morfar men hon är fin och hennes föl har blivit fina..:)

Jag svarar alla i ett och samma :)

Tack så jättemycket för era åsikter!
Jag väljer att inte skriva stammen, inte just nu och här. Tills vidare ;)

Jag har varit med sedan det här stoet föddes (2010) och alltid suktat efter henne, då jag verkligen gillar hennes mamma! Hon var då absolut inte till salu.
Nu är hon 2 år, visar inga tendenser på sjukdom eller att "något blivit fel", och nu är köp aktuellt.

Det känns som det är min enda möjlighet att komma över ett sådant "kap", eftersom nästan ingen släpper sina ungston, som är riktigt lovande, förän de visat vad de går för.

Tack återigen för alla svar, håller på att kolla igenom länken, och den börjar få mig att bli klokare.
Efter det jag läst och era åsikter, tycker jag helt plötsligt inte att det är så "farligt" med just den här linjeaveln.

Och självklart kommer jag vara mån om vilken hingst jag kommer välja till henne den dagen då betäckning är aktuellt. Vill ju "spä ut" det hela.

:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 920
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 775
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar