Linje avel Count´s Pride

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Marshal
  • Startdatum Startdatum
M

Marshal

Vet ej så mkt om denna hingst, mer än att många har honom i stamtavlan...

Vad har han nedärvt, positivt&negativt?
Linjeaveln i detta fall är att han ligger som farfar på bägge sidorna.

Alla åsikter mottages tacksamt!

Sv: Linje avel Count´s Pride

Hej!

Count´s Pride är Elit premierad, så han har lämnat bra avkommor. Bla Jet Ribb 6,6 miljoner, Clash Hammering 3,9 miljoner mm.
Count´s Prides pappa är Speedy Count som är en av mina favoriter, han ligger bakom många bra avkommor, tex det suveräna stoet Delmonica Hanover (vinnare av VM två gånger samt Prix d'Amerique), Steve Lobell och Burgomeister (båda avelshingstar samt vinnare av Hambletonian), Gigant Neo, Moni Maker, Enjoy Lavec etc etc...
Speedy Count ligger som sagt var bakom enormt många bra hästar och just Count´s Pride tycker jag var en underskattad hingst!

MVH / Fia

Count's Pride är väl känd för att lämna skarpa avkommor, ibland på gränsen för deras egna bästa...att ah honom på båda sidor KAN ju borga för korta stubiner....

*kl*

Tar upp tråden igen...

Har ett varmblod efter Count's Pride, så jag är lite nyfiken på hingsten angående psyke mm. Är inte så intresserad av travframgångar eftersom jag rider min pojke, men allt annat är intressant... ;)

Även om du inte vet så mycket om Count's Pride så kanske du själv har en avkomma efter honom så kan vi diskutera våra hästar och kanske hitta några likheter... :)

*putt, putt*

Ingen som har någon avkomma efter Count's Pride? :confused:

Jag håller inte med dig om att Counts Pride var en underskattad hingst. Du skrev själv att han var elithingst, vilket torde vara det högsta erkännade man kan få som avelshingst i Sverige.

Counts Pride tillhörde enligt mig den kategori hingstar som inte riktigt orkade hänga med i generationsväxlingarna. Han lämnade mycket bra under 80-talet och fram till mitten av 90-talet, men sedan hade han svårt att hävda sig. Hans sista 10 kullar innehöll förvisso Jizo Frö (2,0 mkr) och Caprice Hörda (1,2 mkr), men generellt sett höll han inte ens medeltalen för kullarna.

Nu finns det väl inte så många Counts Pride avkommor kvar längre?

Jag skulle inte föredra att linjeavla på Counts Pride. I första hand för att han inte anser att han har lämnat någon hingst som känns intressant, men även för att som Martha skriver att det finns risk för mycket kort stubin på avkommorna.

finns det något mer än "kort stubin" som är vanligt från avkommor efter Count's Pride?

Jag har ett underbart sto på snart 23 år efter Count´s Pride. Jag har haft henne i tretton år och hon är den mest underbara häst man kan tänka sig! Att hon är 23 år kan man inte fatta för hon är så pigg och så fin i kroppen! Jag hoppas hon får leva många år till!!!!!!!!

Sen i noveber -05 på gården
Big Money Pellini född -90
E. Count's Pride
UE. Lindy's Pride

En helt UNDERBAR häst att hantera. Ställer upp på ALLT!

Anna-Carin

Gammal tråd men, men..

Har hört att count´s pride lämnar hästar med bockhov.. nån som vet något om det? Myt eller sanning?

Vi hade för längesen en valack e Count´s Pride -The Prophet.
Och om honom kan jag bara säga att han var en av de snällaste underbara häst jag träffat. Väldigt lätthanterlig och han tävlade i många år.

Vi tog två efter Count´s Pride, ston båda två. Den ena köptes tillbaka (de valde rätt föl) av uppfödarna av mamman, blev bra, fick föl som är riktigt bra! Den andra som blev kvar hos oss blev inget med, pallade inte travlivet och resorna tyvärr. Tom. nästan för stressig nu att rida och så. Men snäll så inni sjutton, goare häst får man leta efter.

Counts Pride på Quick Pay eller tvärtom sa alltid min arbetsgivare att det va den så kallade goldencross. födde upp en avkomma efter Counts Pride hon va ursnäll i alla lägen ställde upp på allt. sen har han ju lämmnat ena riktiga krigare på ovalerna

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 314
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 448
Senast: Efwa
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024