S

sarn13

Hej alla glada och kunniga!

Har lite funderingar. Ska behandla min häst med speedway linimentet i några dagar och undrar över visa grejer.
Det står att man de 3 första dagarna ska behandla 2 ggr/dag. Om jag smörjer in på kvällen, ska jag ta in honom runt lunch och behandla igen? Hur noga ska man vara?
Och när jag bandagerar på kvällen, ska jag låta bandagen sitta på på morgonen när han går ut i hagen eller ska jag ta av dem?

Tacksam för hjälp!!:laugh:

Sv: liniment

Vad menar du med behandla? Är hästen halt åk till veterinären i första hand.

Jag använder speedway på min häst, gnuggar in det på lederna med en tandborstliknande borste. Har dock bara möjlighet att göra det en gång per dag, så hon går med bandagen 24h per dag, tar givetvis av det och lägger om på nytt. Men var uppmärksam på hur din häst reagerar på speedway, ta lite i början och öka på sedan. Tar du för mycket kan du få en blistereffekt som inte alls är att leka med (om det tar ordentligt).

förlåt, klumpigt uttryckt av mig. jag ska använda speedway i förebyggande syfte.
Hur som helst, tacksam för svar!
Min häst har känsliga framkoter och jag försöker lära mig mer och mer. Har lagt arnika på kvällarna men känner att efter han gått ett snabbjobb kan det vara bra att lägga något "starkare" för att han förhoppningsvis ska hålla.
Kan det vara bra att varva med arnika och någon enstaka kväll med speedway? Rekomentationer på andra liniment?

:confused:

Som sagt, alla är nybörjare nån gång och jag försöker lära mig och ta åt mig så mycket som möjligt

Jag skulle hellre sko med sula (stötdämpande) , inhandla ett par BackOnTrack och efter hårdare jobb massera in Arnika Gel under.
Speedway kan ge blisterskador o då är du ändå "ställd" tills dessa läkt. Det använder jag endast efter start om det behövs, 3 dagar efter varann o 1 ggr/dag.

Har du testat Arnika, plast & vadd + bandage ? Ger bra värme o fart på cirkulationen.

Senast ändrad:

Håller med BitterAss, Speedway är inte direkt min favorit .. föredrar Arnika (helt besatt av det :D) finns mycket man kan göra med Arnika, superbra att massera med men även perfa för benen. I somras varvade jag med BoT och Arnikaomslag (plast, blötlagd vadd), spädde ut Arnika givetvis.

BitterAss: Brukar du använda Arnika under BoT paddar? Har aldrig vågat använda något slags liniment under BoT paddar.

okej, värt att tänka på!
Jag har ett par BoT snabb bandage, men har inte använt dem på efter jag har lagt på arnika. Har gröna sulor på honom, när det är bar-mark har jag flappskor. Och arnikan jag använer på benen är flytande, använder gel på rygg mm. Är det någon större skillnad?
Använder ej plast el vadd stycken, men det ska jag prova!

Brukar ni endast bandgera efter hästen gått jobb/tävlat/rört på sig?

Har min ponny (travponny) lindad båda bak varje dag då hon har en galla som måste hållas nere konstant. Men frambenen brukar jag enbart linda innan och efter jobb och intervaller. Om det inte är så att hon svullnar upp lite och jag då vill försöka få ner svullnaden.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: matson
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 834
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V