Liniment till ömma ryggmuskler

Sparvoga

Trådstartare
Vilket liniment brukar ni föredra att använda på ömma ryggmuskler? Finns ju en hel uppsjö... just nu använder jag Emin racingliniment, har bara använt det 2ggr så jag vet inte riktigt hur det verkar än. Använder ni kylande, värmande eller både ock?

Sv: Liniment till ömma ryggmuskler

Till mig: Radital
Till hästen: Arnika eller Radital

Personligen föredrar jag värmande när man är stel, eftersom det ökar blodcirkulationen. Dessutom är det skönare!

Jag använde under en period Blue Lotion, som är milt (både värmande och kylande). Hästen trivdes bättre med det, tycker dessutom att det var enklare att massera ut jämfört med Radital som kan om man har otur ge brännskador. Fick dessutom väldigt bra resultat, men det var också i kombination med att byta sadel (en idiot till sadelmakare hade provat ut en sadel åt mig) samt att jag varierade ridningen med tömkörning. Men det är nog mest en smaksak.

Senast ändrad av en moderator:

På hästens ryggmuskler, och övrig muskulatur, använder jag värmande Arnika liniment. Till hästens ben använder jag Radital eller Isbalsam, beroende på orsaken till att jag ska använda linimentet. Liniment är ingenting som jag använder rutinmässigt, utan bara vid behov.

BL är allt annat än milt.
TS: köp arnika. Det är det enda förutom BoT jag skulle ta på min häst.

Arnika!!!

Det är ett jätte bra linement, inte för stark och är faktiskt inflammations hämnande!

Min hästmassör och veterinär har rekommenderat det. Många linement är för starka "blir för varma" i fall det skulle vara en inflammtion blir allt bara värre. Men Arnika kan man använda.

Det funkar till och med på min stelnackade sambo som har grymt ont i musklarna för tillfälle! :rofl:

Dr. Schattes. Häst & Hälsa säljer det. Jättebra och typ gjort på endast "naturliga" råvaror, eller vad man ska säga... karenstid 0 tim enligt STC tror jag det är....

Jag hade en unghäst på travet för några år sedan med lite problem med ryggen. Jag masserade in honom i Arnika, fungerade jättebra!

Arnika till alla muskler.Skulle inte använda kylande till muskelmassage,man får inte önskad effekt om man kyler ner muskeln, den borde ju snarare bli ännu stelare - eller?

Tycker att arnika är lagom starkt och precis som någon skrev är det även inflammationshämmande.

Jag använder arnika, precis som flera andra. Jag badar även min häst med linimentschampo med jämna mellanrum och masserar förstås samtidigt som jag gnuggar in schampot. Det är mycket uppskattat och han blir mjuk och fin av det.

Bara arnika, tycker radital etc är alldeles för starka (eller så är mina hästar alldeles för känsliga). Masserar in på musklerna efter hård ansträning och träning.

Blue lotion ger också brannskador.... :crazy:

Jag använder endast arnika, tycker allt annat är för starkt och blistrar!

Arnika!!!

Det är ett jätte bra linement, inte för stark och är faktiskt inflammations hämnande!

Min hästmassör och veterinär har rekommenderat det. Många linement är för starka "blir för varma" i fall det skulle vara en inflammtion blir allt bara värre. Men Arnika kan man använda.

Det funkar till och med på min stelnackade sambo som har grymt ont i musklarna för tillfälle! :rofl:

Vilken arnika ska man köpa? Det finns ju två olika? :confused:

Arnika till alla muskler.Skulle inte använda kylande till muskelmassage,man får inte önskad effekt om man kyler ner muskeln, den borde ju snarare bli ännu stelare - eller?

Tycker att arnika är lagom starkt och precis som någon skrev är det även inflammationshämmande.

Var detta menat åt mig eller? :confused:

Vilket liniment brukar ni föredra att använda på ömma ryggmuskler? Finns ju en hel uppsjö... just nu använder jag Emin racingliniment, har bara använt det 2ggr så jag vet inte riktigt hur det verkar än. Använder ni kylande, värmande eller både ock?

Arnika är bra.

Är det Arnika Gel eller Arnika Tinktur ni använder? Gelen har jag men den blir det väl inte direkt varmt av?

Jag använder alltid Arnika ur en vit, ganska stor flaska med grön kork och grön etikett med en häst på.

Det spelar ingen roll om du använder Gelen eller Tinktur, båda ger samma effekt. Grejen är bara att Gelen måste du verkligen massera in noga! De Tillverkar nu gelen för att det håller sig lättare på plats när man massera, det andra rinner ju bara bort från handen.

Provar vad som passar dig bäst!
Jag tycker faktiskt gelen är bättre eftersom det blir inte så mycket spill!

Senast ändrad av en moderator:

*kapar tråden lite*

Min häst står och stampar om jag har på radital eller isbalsam. Jag tror att han inte gillar känslan, det känns väl för mkt.

Är arnika mildare?
Dvs känns inte lika mkt när man precis tagit på det men ger ändå samma effekt?

Vill ju ha något som ger djupverkande effekt men som pållen oxå uppskattar.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
201
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka