Linfröolja mot exem

F

Fjunet

Det var ju en Bukeanvändare som tipsade om att det var bra mot exem, hur gick det för er som testade det inför exemsäsongen?

Kan säga att linfröolja FUNKAR för oss. Säsongen har varit igång i cirka en månad och fram tills förra veckan så märktes ingenting. Tyvärr hade stallägaren missat att ge oljan i en vecka, och detta märktes direkt - han började få exem. Har börjat igen med förhoppningen att exemet försvinner igen (det är ytterst lite som kommit, såg bara att han var svullen och kände två små knölar i mankammen). Och pälsen glänser fint :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linfröolja mot exem

Har min pålle på linförolja, och han är såvitt vi kan se den enda som inte kliar sig samt även den enda som äter linföolja hos oss.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Vad ger ni oljan i?

Nu när betet sätter igång så ger man ju i regel ingen kraftfoder så vad ska man då lura i hästen olja osv:confused:
 
Sv: Linfröolja mot exem

Shettisar skrev:
Vad ger ni oljan i?

Nu när betet sätter igång så ger man ju i regel ingen kraftfoder så vad ska man då lura i hästen olja osv:confused:

Jag använder ett foder som heter Hestekraft, så det bli 1-2 dl som oljan får landa i.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Nu blev jag lite nyfiken, aldrig testat linfröolja på min ponny.
Hur mycket ger ni om dagen?
 
Sv: Linfröolja mot exem

Har gett min eksemhäst linfröolja sen årsskiftet. Det är första året vi har vindskydd i hagen (= klipåle) och hittills har jag inte ertappat honom någon gång med att klia sig där, trots att jag besöker hagen några gånger per dag . Han har lite sår på skapet och en liten bit på magen framför skapet, p g a att det täcke han har nu inte skyddar där längst bak. I övrigt har han inte fått några sår på frambenen, öronen och huvudet. Mankam, svansrot och pannluggshårbotten ser jättefint ut. Samma tidpunkt förra året var jag på semester en vecka. När jag kom hem 23 maj såg han förjävlig ut, trots att jag haft en eksemskötare varje dag. Han hade skalat av all man på en två decimeter lång bit.

Vet inte om jag vågar ta ut något i förskott, för beroende på väder kan ju eksemutbrottet skilja sig någon vecka mellan åren.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Min shettis går inte på bete. Han kommer få en tuss hö när han kommer in till natten och ovanpå det häller jag oljan.
 
Sv: Linfröolja mot exem

*lånar*

kan man slå 3 flugor i en smäll?

linfrö för magen
olja för fettet
linfröolja för exem :idea:

min har helt oväntat börjat klia lilla svansen, samma förra sommaren.. å det är första gången i livet hon går ute så mkt...
så kan det vara någon form av sol-reaktion?
hon är en spinkig typ å får rappsolja i vanliga fall..
sen är hon även fd galoppis å hade problem med magen...

hur mkt bör ett fullblod på 160cm/443kg få per dag?
hon får även 2kg hippo harmoni, fri tillgång på hö, å ca 6kghösilage/dag...
går ute ca 10h/dag, gräset har ju börjat komma, men det är inte beteshage ännu direkt, får frukosthö å lunchhö i hagen...
 
Sv: Linfröolja mot exem

Vad tror du om man skulle börja använda oljan nu? Skulle det ge någon slags reaktion så att eksemet blir värre som på många andra preparat när man börjar ge av det? Jag är vill gärna prova men vet inte om jag ska vänta tills vintern då min pålla ännu inte visat nåra tecken på eksem och hon brukar ha MYCKE vid denna tiden.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Linfröoljan funkar som så att de omega fetter som finns i oljan, byter ut den befintliga fettvävnaden i mage och tarm mot den starkare som omega fetterna i linfröoljan ger. Men detta tar mint 120 dagar, så jag tror inte att du skulle får en fantastisk effekt denna sommar.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Det lät väldigt intressant, ger du vanlig linfröolja som fins i mataffärer? Blir inte det ganska dyrt?
Men det är klart, lindrar det pållans eksem så är det värt varenda öre!
 
Sv: Linfröolja mot exem

Precis som ja trodde då :smirk: Nästan iallafall.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Har haft linfröolja sedan v 7.Inget eksem ännu,vare sig i man eller svans. Jag har iofs masserat in Neemolja som ska vara bra näring och hålla flygfän borta också. Ca var 14 e dag.Tvättat med milt schampo innan. Än så länge äter pållan lite havre, så jag blandar i det. Tänkte ge lite betfor med oljan i när jag slutat med havren. Hon betar bara en timme om dan, än så länge men om några veckor blir det grönbete.
 
Sv: Linfröolja mot exem

129:- för 2,5 liter betalar jag och ger 0,5 dl om dagen. Men min häst är bara 83 cm hög.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Du kan säkert byta ut rapsoljan mot linfröolja. Det räcker nog med 1 dl till din häst.
 
Sv: Linfröolja mot exem

Fjunet skrev:
Du kan säkert byta ut rapsoljan mot linfröolja.
Vad skulle det vara bra för?
Rapsoljan är absolut fullknökad av omega-3 fettsyror.

Rapsoljan kostar runt 10:-/liter på Willys.
 
Sv: Linfröolja mot exem

jag kör coops rapsolja... å som du säger, hellre 10 spänn litern än 100 ;)

men jag frågade tidigare om själv linfröet i linfröoljan kunde va bra för magen... en del ger ju linfrökaka... + att om det nu var bra för exem.. om man kunde slå 2 flugor i en smäll.. magen + fettet :)

annars så fortsätter jag med min coop-raps!! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 289
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp