G
Gazzan
Sv: Linfrön
OKi får åka ut dit å kika=)
OKi får åka ut dit å kika=)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
mirona skrev:har loppfrön samma smörjeffeket av tarmarna som linfrön har? nån som vet!!
Swedengirl skrev:Nu kommer jag med en fråga till... Jag har försökt stöpa mina linfrön, men jag tror inte att det gick så bra. Jag hällde 1dl linfrön i en kastrull, kokade upp en liter vatten, hällde på. So long so good... men ska inte linfröna ta upp allt vatten? Nu har jag en massa vatten kvar i kastrullen även om linfröna som ligger i botten är lite slemmiga. Ska det vara så eller vad har jag gjort för fel?
Swedengirl skrev:Haha! Oops... Ja det är typiskt mig! Undrar var jag hade hört 1dl och 1l då... Var det kanske om man skulle koka? Jag får ta och göra om! Men visst är det meningn att allt vatten ska tas upp och bli slemmigt?
Men varför krångla och ta bort fröna efter uppkok? Är det för att du inte vill ha de ämnen som finns i dem, eller? För hästarna mår ju bara bra av att äta dem.milly skrev:Ja linfröna sväller... det blir ungefär som med betfor! Sväller unegfär lika mycket skulle upplever jag det som. (lifröna sväller även om man bara häller KALLT vatten på)
asmodeus skrev:Men varför krångla och ta bort fröna efter uppkok? Är det för att du inte vill ha de ämnen som finns i dem, eller? För hästarna mår ju bara bra av att äta dem.
asmodeus skrev:Oj, tog jag fel på användare? Jag hade för mig att någon skrev att de redde av fröna efter uppkok så att bara "slemmet" blev kvar, och det tyckte jag lät så onödigt så jag ville veta varför.
Binsan skrev:om man redan täcker protein behovet med grovfoder men vill ha den smörjande effekten är det väl ändå bara positivt att stöpa fröna o ge dem hela???