Sv: Linfrön

Någon som har erfarenheter av linfröolja i fodret? (Mat-oljan, EJ målarprodukten) Har precis bytt till det från annan olja.

Ett tips är om hästarna får havre på morgonen att du häller havren och linfrönai en stor hunk på kvällen, häller över hett vatten, och nästa morgon bara blandra och slafsar du ut till hästarna. Funkat jättebra för mig. =)

Jag ger min ponny det. Fungerar väl bra. Tycker pälsen är lite bättre, men jag kan ju ha fel. Verkar smörja tarmen bra, och foderbyten flyter på bra när man ger oljan.

Jag köper på granngården. 30kg för typ 180kr. Men det räcker länge. Jag ger ca 5dl om dagen, eftersom jag ger det för att han ska bli lite rundare.

har loppfrön samma smörjeffeket av tarmarna som linfrön har? nån som vet!!:confused:

mirona skrev:
har loppfrön samma smörjeffeket av tarmarna som linfrön har? nån som vet!!:confused:

Japp, det har dom! Dom är mer effektiva mot rensning också... av t ex sand,grus,jord som de pillar i sig.
Men jag vet inte om det är så bra att ge loppfrön KONTINUERLIGT utan man ska nog köra bara i perioder för att rensa magen.

Nu kommer jag med en fråga till... Jag har försökt stöpa mina linfrön, men jag tror inte att det gick så bra. Jag hällde 1dl linfrön i en kastrull, kokade upp en liter vatten, hällde på. So long so good... men ska inte linfröna ta upp allt vatten? Nu har jag en massa vatten kvar i kastrullen även om linfröna som ligger i botten är lite slemmiga. Ska det vara så eller vad har jag gjort för fel?

Swedengirl skrev:
Nu kommer jag med en fråga till... Jag har försökt stöpa mina linfrön, men jag tror inte att det gick så bra. Jag hällde 1dl linfrön i en kastrull, kokade upp en liter vatten, hällde på. So long so good... men ska inte linfröna ta upp allt vatten? Nu har jag en massa vatten kvar i kastrullen även om linfröna som ligger i botten är lite slemmiga. Ska det vara så eller vad har jag gjort för fel?

Nämen OJ vad mycket vatten du tog i :rofl:

SÅ mycket vatten behövs det inte. :p Till 1dl kanske du ska ta 3-4dl vatten. Pröva igen!

Haha! Oops... Ja det är typiskt mig! Undrar var jag hade hört 1dl och 1l då... Var det kanske om man skulle koka? Jag får ta och göra om! Men visst är det meningn att allt vatten ska tas upp och bli slemmigt?

Swedengirl skrev:
Haha! Oops... Ja det är typiskt mig! Undrar var jag hade hört 1dl och 1l då... Var det kanske om man skulle koka? Jag får ta och göra om! Men visst är det meningn att allt vatten ska tas upp och bli slemmigt?

Ja linfröna sväller... det blir ungefär som med betfor! Sväller unegfär lika mycket skulle upplever jag det som. (lifröna sväller även om man bara häller KALLT vatten på)

milly skrev:
Ja linfröna sväller... det blir ungefär som med betfor! Sväller unegfär lika mycket skulle upplever jag det som. (lifröna sväller även om man bara häller KALLT vatten på)
Men varför krångla och ta bort fröna efter uppkok? Är det för att du inte vill ha de ämnen som finns i dem, eller? För hästarna mår ju bara bra av att äta dem.

asmodeus skrev:
Men varför krångla och ta bort fröna efter uppkok? Är det för att du inte vill ha de ämnen som finns i dem, eller? För hästarna mår ju bara bra av att äta dem.

:confused: :confused: :confused:

Que?

Oj, tog jag fel på användare? Jag hade för mig att någon skrev att de redde av fröna efter uppkok så att bara "slemmet" blev kvar, och det tyckte jag lät så onödigt så jag ville veta varför.

om man redan täcker protein behovet med grovfoder men vill ha den smörjande effekten är det väl ändå bara positivt att stöpa fröna o ge dem hela???:confused:

asmodeus skrev:
Oj, tog jag fel på användare? Jag hade för mig att någon skrev att de redde av fröna efter uppkok så att bara "slemmet" blev kvar, och det tyckte jag lät så onödigt så jag ville veta varför.

Haha, okej. Tänkte väl det! Jag fattade ingenting.
Men tror att du ändå missuppfattade... det kan väl inte avra NÅN som försöker göra sådär?? :rofl:

Binsan skrev:
om man redan täcker protein behovet med grovfoder men vill ha den smörjande effekten är det väl ändå bara positivt att stöpa fröna o ge dem hela???:confused:

Ja vill du enbart ha SMÖRJA så ska du ge HELA LINFRÖN.

knapplån

jag har en kompis som ska ge sin häst krossade linfrön, hon kommer att koka vatten och ha i de krossade linfröna, men frågan är... kan hon koka dom och förvara dom ett par dagar utan att det blir dåliga?
nån som vet? vi har ej möjlighet att koka vatten i stallet...

Lånar knapp....

En fråga till alla som har linfrökaka pelleterat eller ren linfrökaka.

Har ni några bilder som ni kan visa hur det ser ut.
Jag har sökt överallt men hittar ingenstans, så snälla hänvisa gärna till en länk eller bidra med ditt eget foto.

Tack på förhand

funlight // som hittat en säck i foderkammaren som jag ej kan lista ut vad det är

Men jag vill ha extra protein annars skulle jag ju inte fråga efter annat än bara hela frön:smirk:
Smörjningen har jag fixat genom olja förrut men kan jag få 2 flugor i en smäll så är det bättre än att ha 511 olika förpackningar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 879
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama