Sv: Linfrön

Swedengirl skrev:
Nä precis. Det är därför jag inte har vart intresserad av pellets/kakor ;)

Det blir inget skum eller så som man måste ta bort om man stöper?

Nej inte vad jag minns iaf.
Det är perfekt att blanda i betforen bara!

Betfor blir det inte heller för hans del, han tål inte betfor... men jag blandar det med resten av maten =)

Gazzan skrev:
Krossad linfrön vart köper amn de och vad kostar det?

Det finns i mataffärer! Ca 10-15kr för 4-5dl.

Men det går säkert att få tag på billigare någonstans om man köper större förpackningar!

ja det var ju svindyrt i affären, blir ju flera hundra i månaden=(

kan man krossa hel linfrön själv och svälla?

Nja... har aldrig prövat men skulle inte tro att det är lönsamt! :crazy: Om ens möjligt.

Vad ska du ha linfrö till? Smörja magen? Proteintillskott? Bådadera?

Har du någon kvarn i närheten som säljer foder så kolla om de inte har linfrö där. Jag köpte på kvarnen i vår stad, betalade 6 kr kilot. 25 kg åt gången, räckte lääänge :D Kokade till min kolikhäst med mycket gott resultat! Hela frön då.

Men jag vill ju blöta upp det , hur kan pelletserat smörja när de är torrt???

Eller kan amn om man vill stöpa det med?

Gazzan skrev:
Men jag vill ju blöta upp det , hur kan pelletserat smörja när de är torrt???

Eller kan amn om man vill stöpa det med?

Man kan givetvis blötlägag det också men du behöver inte STÖPA det med hett vatten.
Dock så är det så att det smörjer även om man ger pelletsen TORRA eftersom det komemr i kontakt med vätska i magen/tarmarna.

Jag brukade blanda pelletsen med betforen och hade det alltid uppblött.

Hela frön, ja. Men trådskaparen vill åt näringen i fröet också, inte bara smörjningen. :smirk:

milly skrev:
Hela frön, ja. Men trådskaparen vill åt näringen i fröet också, inte bara smörjningen. :smirk:

Så uppfattade inte jag det på detta inlägg:

Swedengirl skrev:
Svarar allihop:
Jag ska ge det för att smörja magen och det är därför jag kommer att hålla på med allt stök och koka det istället för att köpa pelleterat. Tack för tipset om granngården, att jag inte tänkte på det

Gazzan däremot vill ha båda delarna....

Jag ger min häst linfrökaka, funkar bra. Bra i magen och jag tycker även pälsen blir blankare. Det är bra för hullet också

Jag ger min 1 dl linfrö om dagen , som jag häller kokande vatten över och sedan efter 3 timmar häller jag det över betforn o rör runt o ger till pollen :D

linfrökaka, vart köper mna de då? odal har dom?? eller typ kvarn?

Gazzan skrev:

Hippo har , de heter "lincubes" (10kg ca 100kr). Men dom är förstås dyrare än om man hittar någon mindre känd leverantör...
Jag brukade köpa en säck/påse på 20-25 kg hos Svenska Foder i Skövde. 4kr/kg tror jag det blev... Det var inget märke på dem utan man fick det i en svart säck bara.

Gazzan skrev:
När jag hade häst för några år sedan hade Dingtuna kvarn både linfrön och linfrökaka/linfröpellets. Mycket billigare än Odals.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 879
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama