Linfrökaka

Nominous

Trådstartare
Min hund konstaterades att han har kronisk magkatarr (biverkning av Previcox) och äter nu Omeprazol och Pepcid. De neutraliserar ju endast magsyran men jag hade en fundering på om man kan ge linfrökaka till hundar för att få den där skonsamma hinnan på magslemhinnan? Jag har ju sett att många foder innehåller linfrö.

Någon som vet om de har samma funktion på hund som på människa och häst? Och om det har det, hur mycket ska man ge? :)

Jag är skeptisk. Däremot vet jag flera som ger torkad lunga för att magen ska lugna sig lite.
Vad äter hunden för mat annars?

@Red_Chili varför är du skeptisk? På vilket sätt funkar det olika gör tex oss och hundarna?
Nu äter han en blandning av Nutra lamm och ris och VoH.

Hundar är köttätare, det är inte hästar - där är den stora skillnaden:)
Man ska vara försiktig med hela linfrön till hund, då det kan bildas blåsyra som är giftigt. Linfröolja är en annan sak. Håller med om att torkad lunga är klart mycket bättre och mer effektivt.

Behöver man skydda tarmslemhinnan så kan man ge husk - det är krossade psylliumfröskal och sväller, samt bildar en gele som är skyddande. behövs bara lite, lite för det sväller massor. Brukar ges för att stabilisera hård/lös mage.

Nej men vi är ju inte gräsätare heller och linfrö har ju positiv effekt på oss också. Nu vet jag att olika djur och människor inte är jämförbara, men när jag såg att rätt mycket foder innehöll linfrö så tänkte jag att det kanske är ok att ge hundar.

Om man ger linkaka torr så är den inte farlig. Och hel linfrö har jag inte tänkt ge.

Physyllium är väl inte skyddande i den bemärkelsen?

På vilket sätt är torkad lunga bra och var får man tag i det? :)

Torkad lunga har jag sett på Ica Maxi o andra liknande dagligvarubutiker, men finns säkert även i zoobutiker och på Hundtugget o andra som brukar ha försäljning på utställningar.

Jag vet inte hur linfrö skulle skydda mer än t ex Husk. Båda bildar en gele, men husk (psylliumfröskal) och även hela psylliumfrön är helt ofarligt för hund.

Torkad lunga har jag sett på Ica Maxi o andra liknande dagligvarubutiker, men finns säkert även i zoobutiker och på Hundtugget o andra som brukar ha försäljning på utställningar.

Jaså? Aldrig sett, men jag har ju inte letat heller :p Men på vilket sätt skyddar lungan magen?

På vilket sätt ger linfrö en skyddande hinna?

Det bildas ett slem av linfröt som lägger sig på magslemhinnan och skyddar mot sura magsafter.

Jag vet inte hur linfrö skulle skydda mer än t ex Husk. Båda bildar en gele, men husk (psylliumfröskal) och även hela psylliumfrön är helt ofarligt för hund.

Jag har bara hört att man ger psyllium för att gelen drar med sig sand och liknande ur tarmarna, aldrig att den är skyddande för mag och tarm. Men är den det så är ju det ett väldigt bra alternativ. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 694
Senast: axel
·
Hundhälsa Min tik har haft dålig andedräkt i 3 år (hon är 5,5 år). Jag har skött hennes tänder med tandstensskrapning, plaque-off, borstning och...
Svar
14
· Visningar
7 535
Senast: Annika_L
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 414
Senast: Och_Aye
·
Z
Övr. Hund Jag behöver råd tips hjälp vad ni tror detta kan vara.. Det har hållt på i flera månader.. Har kontakt veterinär som vill sätta in...
Svar
5
· Visningar
1 674
Senast: Zuukii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka