Linfrökaka och paraffinolja

Sv: Linfrökaka och paraffinolja

I "min" färghandel har de olika sorter. Var väldigt vanligt att hästfolk kom och köpte enligt expediten och de hade fått börja ta hem mer utav den sorten som var lämplig för invärtes bruk. Står även på flaskan "av medicinsk renlighetsgrad", och jag blev garanterad att den var helt ok att ge så.

Blev rekomenderad detta av både klinikveterinären och hemmaveterinären.

Ja, men då köper du "rätt" olja till din häst om det står för medicinskt bruk på.

Bra att detta diskuteras. Ännu bättre om det finns medicinskt ren paraffinolja godkänd för invärtes bruk till vettig peng i andra affärer an apoteket. Det är ju jättebra :).

Kanske kan man fråga t.ex Ica Maxi om de kan ta hem, de har ju en del färgartiklar redan, det hade ju varit smidigt, slippa åka till färgaffären? Frågar fler kan det ju vara fullt möjligt åtminstone i hästtäta regioner. Eller Granngården? Varför inte?

KL Några varningar när det gäller paraffinolja.
Den skall bara användas under kortare perioder då den förhindrar upptaget av fettlösliga vitaminer o är retande på tarmslemhinnan.
Att hälla i en häst paraffinolja kan vara livsfarligt om bara lite kommer ner i lungorna.
Till TS om du är ute efter oljan så är linfrökaka oftast det som blir över när man pressat ut det mesta av oljan, det finns dock även linfrökaka pressad på hela frön.
PL

Jag har aldrig förstått detta med paraffinolja.
Jag är med på att den kan användas för att trycka ut innehållet i tarmarna om man ( en veterinär) slangar det i hästen. Och att den inte kan tas upp i tarmen.

Men många verkar mena att man kan ge den oljan tillsammans med fodret. Varför är det bra?

Parafinoljan lägger sig som en hinna på tarmarna så maten glider lite lättare.

Har själv gett det till unghästar med återkommande kolik när tänderna är påväg ut och de inte tuggar ordentligt .

Dock inte konternuerligt utan 1 par dagar som nödlösning och sen massor av morötter eller linfrön men med måtta så verkar magen hålla sig igång .

Mia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 250
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar