Linfrökaka och paraffinolja

Bison

Trådstartare
Var köper man det o hur mkt ska man ge?
Har en häst på boxvila som behöver hålla igång sin mage.

Tack!

Sv: Linfrökaka och paraffinolja

Vi ger linfrö till våra ridskolehästar, de får 1 dl (uppblött och svällt) per dag. Vi köper från Granngården men det är ju en rätt stor låda, faktiskt osäker på hur mycket det innehåller, men lådan är kanske 40x20x20 cm eller något. Annars kan man ju köpa i mataffären om man bara ska ha till en häst. Säkert mycket dyrare i längden, men osäker på hållbarheten om du köper en stor låda.

Jag köpte min linfrökaka av en som hade press och producerade linfröolja. Nu var det utanför Örebro men det kanske finns någon liknande nära dig? BETYDLIGT billigare än all annan -kaka jag sett.

jo men det hade inte hemma o det var en lite flaska, så jag tänkte om det går att få tag i störra flaska.

I färghandeln kan du köpa större mängder paraffinolja :)
Låter kanske konstigt men jag köper där efter att en veterinär tipsade mig.
Mvh

Oj oj nu måste jag lägga mig i. Jag är veterinär och måste å det bestämdaste avråda från att handla paraffinolja i färghandeln, den är inte medicinskt ren och innehåller ofta även terpentin vilket INTE är bra att ge hästen. Apoteket säljer ren paraffinolja i enlitersflaskor (tyvärr av glas, inte så praktiskt i stall). Din veterinär kan helt säkert tillhandahålla 5-litersdunkar till ett något bättre literpris och betydligt stallvänligare förpackning :-) .

Det är bra att vara ekonomisk men osmart att vara dumsnål. Skippa färghandelns paraffinolja om de inte kan gå i god för att den är godkänd för invärtes bruk.

Lycka till!

Jag har för mig att ATG-klinikerna säljer paraffinolja i större förpackningar än den som finns på apoteket.

Om du vill ha just linfrökaka (dvs färdigproducerade pellets av linfrö) så säljer bl a Hippo det - det heter "Hippo Lincubes". Sen finns det en massa andra som också gör just linfrökaka/pellets.
Man ger ca 1-6dl per dag beroende på hästens storlek.

Man kan också ge hela eller krossade linfrön som man köper i livsmedelsbutiker. Hela linfrön måste dock alltid stöpas/kokas före för att få bort ett giftigt ämne (blåsyra) och sen låter man de svalna innan utfodring (självklart). Med hela linfrön får du enbart effekten med gelén som är bra för magen, inga näringsämnen tillgodotas. Med krossade och med kaka/pellets får hästen även i sig bra proteiner, fetter och B-vitaminer.

Man kan också ge loppfrön om man bara är ute efter en smörjande effekt för magen.

Glöm inte att det allra viktigaste för att hålla igång magen är att de äter mycket fibrer (grovfoder) och har fri tillgång på vatten! (bortsett från rörelse som han ju inte kan få just nu)

Tack för ditt svar. Det är kaka o inte frön jag vill ha. Ska leta efter hippos, det låter bra. Han har fri tillgång på grovfoder o vatten.

Jag köper linfrökaka i min vanliga foderbutik. Producerat av Gunnarshög som ligger i sydöstra Skåne, och det är bra mycket billigare än Hippos kuber.

Jag har tidigare använt paraffinolja från färgaffären den var 100% ren o innehöll definitivt ingen terpentin.
PL

Flytande paraffin är obligatoriskt i mitt stallapotek. Plockade fram flaskan ur skåpet: inköpt i den lokala färgaffären, pris ca 100 kr för 1 liter (vilket är ca 1/3 av Apotekets pris), tillverkare Nitor. På flaskan står "Vit mineralolja av medicinsk renhetsgrad". Den är luktlös, doftar definitivt inte terpentin. Har gett mina hästar utan negativa effekter.

Joyboy: Flytande paraffin ämnat för behandling av ädelträ, t ex skärbrädor, kommer i kontakt med livsmedel (för människor) utan att orsaka problem.

Senast ändrad av en moderator:

ekologisk linfrö finns i alla mataffärer.

paraffin på apoteket. skulle aldrig våga ge någon annan sort.:crazy:

KL
Men, är paraffinolja verkligen bra för magen om det inte är akut stopp? (Ärlig fråga!) Min katt har lätt för att få förstoppning och jag gav innan paraffinolja i förebyggande syfte, men veterinär sa då att det inte var bra för det störde tarmbalansen, (skulle ge lactulos istället)

Har förövrigt köpt paraffinolja i 1liters plastförpackning på postorder från T&A. (en häst och hälsoaffär) tror de hade 5liters dunkar med. Vet inte hur priset är jämfört med färgaffär, men slog apoteket med hästlängder iaf.

För magproblem annars eller förebyggande i stress situationer brukar jag ge vetekli uppblött med varmt (kokt) vatten i en grötform, ev med salt och/eller lite linfröolja i. Vet inte om det är bra eller gammaldags, men hästen gillar det skarpt iaf.:d

det var vet som rekomenderade mig oljan, det är ju inget man ska ge hela tiden i förebyggande till en vanlig häst, men just eftersom han satår på box o inte kan röra sig, har hela benet gipsat. Pratade med vet igen som sa att jag kunde köpa på färghandeln :)

det vet man ju inte.... ^^

bison; har du jmf hur din linfrökaka blir med vanliga linfrön? jag tycker vanliga är mkt bättre, dom blir mkt slemmigare och det är ju det man vill åt.

Oj oj nu måste jag lägga mig i. Jag är veterinär och måste å det bestämdaste avråda från att handla paraffinolja i färghandeln, den är inte medicinskt ren och innehåller ofta även terpentin vilket INTE är bra att ge hästen. Apoteket säljer ren paraffinolja i enlitersflaskor (tyvärr av glas, inte så praktiskt i stall). Din veterinär kan helt säkert tillhandahålla 5-litersdunkar till ett något bättre literpris och betydligt stallvänligare förpackning :-) .

Det är bra att vara ekonomisk men osmart att vara dumsnål. Skippa färghandelns paraffinolja om de inte kan gå i god för att den är godkänd för invärtes bruk.

Lycka till!

Håller med.

Har jobbat på ett av företagen som säljer dessa produkter och jo, det finns olika sorter.
Man säljer en sort som är avsedd för medicinskt bruk (testad och certifierad) till apoteket, och en annan sort som säljs till färgaffärer och dyl. Dessa är inte testade och är inte hanterad med samma hygien som den för medicinskt bruk. Så jag skulle inte ge något annat än den för medicinskt bruk till min häst (invärtes)

I "min" färghandel har de olika sorter. Var väldigt vanligt att hästfolk kom och köpte enligt expediten och de hade fått börja ta hem mer utav den sorten som var lämplig för invärtes bruk. Står även på flaskan "av medicinsk renlighetsgrad", och jag blev garanterad att den var helt ok att ge så.

Blev rekomenderad detta av både klinikveterinären och hemmaveterinären.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 250
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar