LINFRÖ - varmt eller kallt vatten?

Sv: LINFRÖ - varmt eller kallt vatten?

Jag köper mina på Gran.gå.... , typ 10 kg för 150kr eller ngt. Stor kartong. Räcker väldugt länge. Dem kommer ifrån GooGreen men är special för hästar. :)
Så du kanske kan ta en tripp till närmsta o köpa ett par kartonger :idea:

har hippo både pellets och kaka?

jag har en säck från hippo, är helt säker att det står linfrökaka på den. men det är ju lite pelletsform på det?
finns det en mer pelleterad variant ?

ska man blöta upp kakan eller inte?

jag har blött den nu men pållen tycker den är lite väl kladdig och inte jättegod att äta. men blandar jag i lite havre och flytande vitaminer med god smak så äter han den.

det är en ungponny och han får 1 dl om dagen. är helt ny på det här med linfrökaka/linfrö.
:)

Det var länge sedan jag slutade med Hippos. På den tiden fanns det bara i pelletsform.

Vaddå det är väl knappast jag som märker ord. Läs tråden.!

*kl*

Jag köper på Granngården 9 kg för 159 eller om det var 169 kr. (köpte alldeles nyligen).
Loppfrön kostade runt 350 kr för 3,4kg på Granngården. Vi kunde inte komma fram till att loppfröna var värda ett så mycket högre pris så jag tog linfröna. Sen såg jag att loppfröna kommer från Indien och linfröna är odlade i Sverige, inbillar mig att det borde vara miljövänligare med linfrön då.

På morgonen tar jag 1 dl linfrön i en bunke och häller över 2 dl kokande vatten sen får det stå till kvällen då hästen får det.

Ursäkta fel knapp vid svar, och ja, jag har läst HELA tråden ,men slant på svars knappen!

*lånar knapp*

Jag ger mina två pållar linfrö som jag stöper i kokande vatten. Stöper en dos åt gången enbart och den får stå och "gelea till sig" över dagen och så fodrar jag med den till nattmålet.
Jag tycker det fungerat jättebra att göra så, har vattenkokare i stallet så jag behöver inte in med fröna i huset för att stöpa.

Mitt största bekymmer är dock att jag inte får tag i större förpackningar av linfrö än 5kg, dessutom rätt dyrt. Jag har fem mil enkel resa till närmsta foderställe så jag har gärna sett att jag kunnat få köpa större förpackningar.
Var köper ni era frön och i hur stora volymer?

10 kg på granngården.

kl

Hur länge kan linfröna stå efter att man hällt på kokande vatten? Kan de stå till morgonen därpå om man gör det på kvällen, eller blir de dåliga om de står för länge?

De kan stå till morgonen därpå. Ställer du dem i kylskåp håller de flera dagar.

måste man blötlägga linfrökaka? och undrar ungefär hur mycket man ska ge en storhäst per dag?

tack!

Hejsan, Jag läste ditt inlägg här på bukes.Och min häst har haft blödande magsår nyligen. och jag undrar om linfrö värkligen är bra för magen på hästen. för under ditt innlägg så stog det något om att du lär tänka på din hästs välmående? men jag har kontakt med en tjej och hon rekomendera linfrö i VARMT vatten. jag undrar om det har hjälpt din häst?
P.S
Skicka järna svar till min mejl ist för bukes fattar inget av den här sidan.
Emelie21@hotmail.com

Mvh Emelie
Jag är väldigt tacksam för svar:)

Jag hittade lite nyttig information om linfrö på livsmedelsverkets hemsida. Nu var det förvisso baserat på linfrö och människor, men informationen om giftighet och hur mycket per kg kroppsvikt borde vara någorlunda applicerbart på häst. Människor rekomenderas att inte äta mer än 1-2 linfrö msk per dag.

Jag hittade följande på livsmedelsverkets sida:

"Livsmedelsverket får ibland frågor om linfröolja kan innehålla cyanid. Det finns mycket lite uppgifter i den vetenskapliga litteraturen som kan ge svar på denna fråga. De uppgifter som finns antyder att det mesta av cyaniden blir kvar i presskakan när linfröolja pressas ur fröna, och att oljan därför inte skulle kunna innehålla några större mängder cyanid. Det finns mycket begränsade uppgifter om analys av linfröolja. I det fall olja analyserats innehöll den inte någon påvisbar mängd av cyanogena glykosider, men detta är uppgifter från en enstaka studie."

Således verkar linfrökaka innehålla cyanid!? :eek: Det är ju ett ganska vanligt fodermedel till häst.

För den som vill veta mer finns mer info på http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV

Enligt vad jag har lärt mej så är linfrökaka lika bra för magen som linfrö.

I det hänseéndet kan du alltså gå över till linfrökaka istället.

Det är mer när man vill åt linfröoljan och inte vill ge linfröoljan enbart som man använder linfrö, som då måste blötläggas i kokande vatten för att inte hästen ska bli förgiftad.

Nej det är stor skillnad mellan linfrökaka och kokta linfrö när det gäller magsårshästar.

Har efter att i flera år kokt linfrö till alla, övergått till linfrökaka till de friska men på den fd magsårshästen som fortfarande har en lika känslig mage funkar det inte att byta koliken kom som ett brev på posten och det var bara att snällt fortsätta att koka linfrö till henne.

Det var jag som tipsade MariaB att sätta sin småtting på samma foder som min (vetekli+kokta linfrö) när hon hade problem med kolikkänningar och det funkade som jag förstått bra, så finns absolut ingen anledning att börja prova att byta ut till linfrökaka. Har man en så instabil mage så skall man inte laborera när man hittat något som funkar, jag har lärt mig det den hårda vägen när jag provat, aldrig igen vill jag uppleva den koliken hon fick den gången det var den klart värsta hon haft

Till Maria: Skaffa en vattenkokare och häll kokande vatten över, det är det sätt som rekomenderats i alla år och de hästar som fått det på det viset i alla år mår bra, att det sedan kommer nya rön om att det KANSKE inte är farligt att bara hälla kallt vatten på dem, varför chansa ? Dessa (om det är några) som fått linfrö i bara kallt vatten har nog inte hunnit få det i så många år vem vet om det visar sig senare att det inte alls funkade i längden att blöta dem i kallt vatten, det ser vi kanske om några år.
På en känslig häst använder man de säkraste och mest beprövade metoderna dem laborerar man inte med.

Då jag läste foderlära på Strömsholm fick jag lära mig att linfrö ska blötläggas i kallt vatten i minst 12 timmar och så har jag gjort sedan dess.

Jag ger för tillfället bara två msk krossat linfrö till mina hästar,köper de små förpackningarna,det blandar jag bara med betforen några timmar,ger även linfröolja! Ibland köper jag kentucky karron oil på gra**gården ibland köper jag vanlig linfröolja på affären! Tänkte åka i helgen och prata med en gubbe som producerar egen linfröolja ekologiskt här i närheten och kolla om han säljer linfrökaka!

Liknande trådar

Foder & Strö Linfrö-linfrökaka Hejsan! Vet att det finns trådar ang linfrö men jag gör en ny!:p Vad är det för skillnad på ren linfrö mot...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Tussilago
·
L
Foder & Strö Vi hade foderlära idag och då tittade vi på bla. hur betfor sväller. Jag har alltid blötlagt betfor i kallt till rumstempererat vatten...
Svar
13
· Visningar
3 709
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka