LINFRÖ - varmt eller kallt vatten?

Sv: LINFRÖ - varmt eller kallt vatten?

Enligt vad jag har lärt mej så är linfrökaka lika bra för magen som linfrö.

I det hänseéndet kan du alltså gå över till linfrökaka istället.

Det är mer när man vill åt linfröoljan och inte vill ge linfröoljan enbart som man använder linfrö, som då måste blötläggas i kokande vatten för att inte hästen ska bli förgiftad.

Okej. Problemet med magen på min häst är ju inte att hon tex är lös eller gasig etc, utan det är att hon lätt får magsår så jag vill motverka det samt lena magsäcken. Slemet av linfröna skulle ju fylla en liten funktion i att lägga sig som en hinna där det är sårigt.

Hjälper linfrökaka på samma sätt? Tyckte jag läste i nån annan tråd att linför är bättre än linfrökaka till magsårshästar.

Okej. Problemet med magen på min häst är ju inte att hon tex är lös eller gasig etc, utan det är att hon lätt får magsår så jag vill motverka det samt lena magsäcken. Slemet av linfröna skulle ju fylla en liten funktion i att lägga sig som en hinna där det är sårigt.

Hjälper linfrökaka på samma sätt? Tyckte jag läste i nån annan tråd att linför är bättre än linfrökaka till magsårshästar.

Jag har inte hört att just linfrö skulle vara bättre än linfrökaka, men jag kan givetvis ha fel.

Jag började ge det när min häst dog och den som var kvar blev mycket stressad av sorgen och slutade i princip att äta med efterföljande problem.
Nu var det aldrig konstaterat magsår, men han gick från att vara lugn och harmonisk till en uppstressad rädd häst som inte åt, bara petade runt.
Innan hade han ätit minst 15 kg hö och det föll till ca 2 kg:crazy:

Vår "kvarngubbe" har tidigare jobbat som oberoende foderrådgivare och är verkligen kunnig så han hjälpte mej mycket.
Trots att hästen rasade i vikt innan han fick en kompis han tyckte om (han hade kompis innan med men han åt ändå inte då han inte tyckte om dem utan bara stod och var ledsen:() så fick han aldrig några kolik symptom, kanske tack vare att jag satte ihop en foderstat med ganska stora mängder av det han ändå åt, och kanske tack vare linfrökakan så tog han sig ganska snabbt när han väl började äta igen, även om det tog till sommarbetet innan han blev sig själv igen i hullet.

Vart köper ni linfröpelletsen?

Det heter linfrökaka. Jag köpte vid en mindre foderaffär i närheten, men mid stort sortiment, granngården ex har det inte.

Enl min foderleverantör så är det resten som blir kvar när man pressat ut oljan. Det "bästa" i linfröet finns då i oljan vilken är en bättre produkt att ge, men den är dyrare och inte lika smaklig. (kan ju vara ett försäljningsknep, men låter logiskt)

Jag har gett linfrökaka i flera år, men har provat med att just stöpa hela linfrön nu under hösten.

Svårt att veta om det är en slump, men den av mina som jag misstänker har nån slags magkatarr eller lite "stressmage" får bättre avföring nu sedan jag började med att stöpa hela linfrön.

Men som sagt, svårt att veta exakt vad som gjort henne bättre.

KL

det är väl blåsyra som ska avlägsnas från linfröet som är skadligt för hästen, och det är därför man ska skålla fröna och låta dem stå och dra.

slemmet vad jag sett, bildas även i kallt vatten.

Fast jag har haft linfröpellets. Och på min gamla säck står däck linfröpellets.

Det är bara att man har gjort pellets- av kakan.;)

köpte ett tag direkt från fabrik o där såg de ut som cigarrer- ej hårt pressat.
Oljan var urpressad. Upplever iallafall att det innehåller det jag vill ha.

Jag häller alltid allt foder i samma hink, däribland även linfröna. Efter det häller jag på kallt vatten som både betforn, müslin och linfrön får dra i under dagen. Detta har jag gjort i 2 år. Än har han inte visat några som helst tecken på att vara döende. ;)

Jag tycker wikipedia är tillräckligt säker källa för att anse det säkerställt att det i linfröets skal finns blåsyra (cyanid) som frigörs vid upphettning eller krossning (se ovan).

Alltså är det enda frågetecknet exakt HUR känsliga hästar är för denna blåsyra, d v s hur mycket de tål. Personligen vill jag inte utsätta mina hästar för ens risken att ta skada, det finns så många risker utan de väl avvägda...

Vet jag väl. Men därför kallar jag dem linfröpellets. Svarade med anledning av kommentaren att det faktiskt heter linfrökaka.

Har just varit och köpt linfröPELLETS....:laugh: Så snälla sluta märka ord....

*lånar knapp*

Jag ger mina två pållar linfrö som jag stöper i kokande vatten. Stöper en dos åt gången enbart och den får stå och "gelea till sig" över dagen och så fodrar jag med den till nattmålet.
Jag tycker det fungerat jättebra att göra så, har vattenkokare i stallet så jag behöver inte in med fröna i huset för att stöpa.

Mitt största bekymmer är dock att jag inte får tag i större förpackningar av linfrö än 5kg, dessutom rätt dyrt. Jag har fem mil enkel resa till närmsta foderställe så jag har gärna sett att jag kunnat få köpa större förpackningar.
Var köper ni era frön och i hur stora volymer?

Varför köper du inte fler förpackningar när du ändå är där och handlar? Loppfrön går att köpa i 25 kg säck för under 1000-lappen.

Jag gör också så, kokar upp i vattenkokaren och häller över direkt, det blir ett fint slem av det. Det blir inget att "hälla av" för mig, jag tar 1 dl linfrö + 2 dl vatten och det blir bara frö och slem av det. Blir supermycket på 1 dl.

*lånar knapp*

Jag ger mina två pållar linfrö som jag stöper i kokande vatten. Stöper en dos åt gången enbart och den får stå och "gelea till sig" över dagen och så fodrar jag med den till nattmålet.
Jag tycker det fungerat jättebra att göra så, har vattenkokare i stallet så jag behöver inte in med fröna i huset för att stöpa.

Mitt största bekymmer är dock att jag inte får tag i större förpackningar av linfrö än 5kg, dessutom rätt dyrt. Jag har fem mil enkel resa till närmsta foderställe så jag har gärna sett att jag kunnat få köpa större förpackningar.
Var köper ni era frön och i hur stora volymer?

Man kan beställa hem via sin vanliga närmsta butik, jag använder Risentas hela linfrön och ber ICA beställa hem en kartong med 1kg's påsar, 12st i varje kartong.

Funkar superbra! :D

Jo, jag köper flera förpackningar, men kilopriset blir ju tyvärr rätt högt (19kr plus moms)med så små förpackningar så därför vore det fint att kunna få tag i en stor förpackning. Där jag köper har de tyvärr inte större och när jag kollade med Granngården så var den största frp de hade endast 9kg.

25kg låter ju som en bra volym, men var hittar man såna säckar? Loppfrö, det är väl inte samma som linfrö? Det är "slemmet" jag vill åt :)

jag köper också risentas krossade linfrön, tror det kostar ca 12 kr för en påse. så billigt är det ju inte. men ger bara ibland.

Liknande trådar

Foder & Strö Linfrö-linfrökaka Hejsan! Vet att det finns trådar ang linfrö men jag gör en ny!:p Vad är det för skillnad på ren linfrö mot...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Tussilago
·
L
Foder & Strö Vi hade foderlära idag och då tittade vi på bla. hur betfor sväller. Jag har alltid blötlagt betfor i kallt till rumstempererat vatten...
Svar
13
· Visningar
3 709
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka