LINFRÖ - varmt eller kallt vatten?

maria_b

Trådstartare
Jag ger min häst linfrö. Har läst tex här på buke att man ska blötlägga med hett vatten. Har även fått höra att det står i många böcker. Orsaken jag fått förklarat är att man måste "skålla" dem för att få bört farliga gifter.

Nu pratade jag med en tjej som läst foderlära. Hennes "lärare" menade att detta var "den gamla läran" och nu har man kommit fram till att kallt vatten är lika bra eller bättre, vet inte vilket. Hon påstod att visst finns det gift i linfrö, men inget som är bevisat farligt för häst i den mängden. Och att om man skållar med hett vatten så lägger sig giftet istället i luftbublorna. Nått i den stilen var det.

Så nu vill jag få en diskussion runt detta hur det egentligen är, det verkar ju vara så att man alltid sagt hett vatten, men har det alltså ändrats?

Mvh Maria

Sv: LINFRÖ - varmt eller kallt vatten?

Hej! Vet inte vilken foderlära hon har läst, men då måste det vara ganska nya råd och rön som har kommit ut nyligen. Har själv läst foder på högskola och alltid fått inpräntat att man måste skålla linfrön för att giftet skall försvinna. Nu ger man ju ingen stor mängd dagligen så kanske att det går att lägga dom i kallt vatten utan att det är någon fara? Men varför chansa?

För att göra det enkelt har jag gått över till linfröpellets. Detta behöver inte blötläggas alls.

Linfrökaka har jag också gett, men då har man redan presssat ut linfröoljan innan man gör "kakan". Även om det är en bra produkt, så är det ju det i oljan man vill åt, oljan är dyrare har jag för mig och mina hästar vägrade äta den.

KL

Jag minns för "hundra år sedan" , då min mro varit på hälsohem, så åt man linfrö som legat i blöt i kallt vatten ca ett½ halvt dygn.

min uppfattning är att så fortfarande sker.

Vet inte om hästar är känsligare för cyaniden än människor.

Helt linfrö ska kokas tills det bildas ett slem. Krossat linfrö kan det räcka att blöta, t ex tillsammans med betfor. Det kan man även med linfröpellets.

En del blandar ihop linfrö och loppfrö. Loppfrö kan man blöta i kallt vatten.

Fast det slemmet bildas på hela linfrön även om du lägger dem i blöt i kallt vatten över ex natten, eller om du skållar dem.

Klippt från www.wikipedia.org
---
...Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider (ett gift), så för stor mängd är inte bra. Livsmedelsverket rekommenderar att man intager max 1-2 matskedar linfrö om dagen, vid intag av mer än 10 matskedar om dagen riskerar man att få vissa neurologiska symptom.
....
...Många ger sina hästar linfrö av samma anledning som de äter dem själva, men då måste linfröet kokas, så kallad stöpning. I linfröets skal finns blåsyra (cyanid) som frigörs vid upphettning eller krossning. För att detta inte ska förgifta hästen skall alltså linfröet kokas och det överflödiga vattnet hällas av.
---

Var på kostföreläsning med F Paulun och frågade just om detta.
Han menar att mängden cyanid är försvinnande liten så den inte spelar någon störe roll. Han har inte hört talas om biverkningar.
Vill man gardera sig så blötlägg i varmt eller kallt vatten. I kallt vatten tar det längre tid för fröna att öppna sig men när det blivit slemmigt är fröna öppna och cyaniden borta. Oavsett varmt eller kallt vatten.

Till hästarna har blötlägger jag i varmt vatten på vintern och kallt på sommaren ihop med betforen.

Som jag förstod det av ovanstående text och från foderföredrag är hästar betydligt känsligare än människor.

Jag höll på att stöpa krossat linfrö från början av 90-talet. Bedrövligt jobbigt. Det håller sig heller inte i värme.

Köper numera linfrökaka som jag ger torrt, i betforn o på vintern i varmvatten- för att de ska dricka bättre- vilket de älskar.:d

Ser stora fördelar med linfröt- pälsen, hovarna samt magen- förutom det goda proteinvärdet.

Efter en episod då linfröna kokade över på spisen, rann ner bakom, satt på väggarna - överallt! och jag i två timmar fick rengöra (naken, eftersom det fastnar överallt i kläderna och man drar runt det) övergick även jag till linfrökaka. Och numera linfröolja.

Jag ger min häst linfrö. Har läst tex här på buke att man ska blötlägga med hett vatten. Har även fått höra att det står i många böcker. Orsaken jag fått förklarat är att man måste "skålla" dem för att få bört farliga gifter.

Nu pratade jag med en tjej som läst foderlära. Hennes "lärare" menade att detta var "den gamla läran" och nu har man kommit fram till att kallt vatten är lika bra eller bättre, vet inte vilket. Hon påstod att visst finns det gift i linfrö, men inget som är bevisat farligt för häst i den mängden. Och att om man skållar med hett vatten så lägger sig giftet istället i luftbublorna. Nått i den stilen var det.
Så nu vill jag få en diskussion runt detta hur det egentligen är, det verkar ju vara så att man alltid sagt hett vatten, men har det alltså ändrats?

Mvh Maria

Ja hela linfrön skall skållas, men ger du krossade linfrön behövs inte det så har jag fått lärt mig.
Och så har jag även lärt mig att det är slemmet av hetvattnet som hjälper till att rensa tarmarna från grus och så bättre om man ger linfrö som förebyggande för gruskolik.
Har fungerat klockrent på min FÅNG shettis som går i grushage,.

Vad bra att så många har svarat. Vad jag läser ifrån era svar så har de flesta fått lära sig olika. En del att de ska skållas, en del att det inte behövs, endelatt vattnet är för att det ska bildas slem, och någon att vattnet ska hällas av helt när linfröna kokat.

Som jag har gjort nu så har jag värmt vatten i kaffebryggaren i stallet och hållt på. Men så insåg jag igår när jag kände med fingret att vattentempraturen är varm, men inte på långa vägar 100 grader. Detta har jag gett i nån månad men funderade på om det var skadligt, därav jag frågade tjejen som läst foderlära och lärt sig att kallvatten går lika bra.

Anlendingen att jag ger linfrö är att min häst lätt får magsår. Och jag antar att linfröet i sig har bra effekter på magen, men det som jag också fick rekomenderat var att slemmet som blir av vattnet lägger sig som en hinna i magsäcken och lenar där såren uppkommer. Så därför vill jag helst köra med linfrö istället för linfrökaka, för det antar jag inte ger samma effekt?

Men nu vet jag fortfarande varken ut eller in eftersom de flesta säger olika (vilket jag hade räknat med) när jag startade tråden. Så frågan är om jag ska fortsätta som jag gör, eller om de verkligen måste kokas? Eller rent av kallvatten räcker. Om de nu ska kokas, räcker det då att man häller över kokande vatten eller måste hela fröna kokas? Och en del anser ju att giftet är kvar i vattnet så de ska hällas av, men ska man då alltså hälla på nytt vaten för att få slem? Blir väldigt omständigt men måste väl då göras om det krävs.
Om det nu måste kokas, kan man koka dem i en vattenkokare i stallet? Knepigt det blev..

Kan tillägga att jag ger ca 1,5-2 dl (innan blötläggning) per dag, men fördelat på tre mål.

Tacksam för fler svar.

Mvh Maria

Dom behöver inte kokas, bara att du häller kokande vatten över dom och sedan fodrar när det svalnat, du behöver inte hälla bort vattnet, kan för övrigt vara svårt för det har ju redan blivit en slemmig gröt av vattnet och linfröna. Jag skulle INTE sätta ner fröna i vattenkokaren, då blir du olycklig:cry: Tror inte att den går att använda senare efter det i så fall...

Beror på hur stor risk du vill ta med din hästs välmående.

Det svaret var väl lite dumt för självklart vill jag inte ta någon risk med min hästs välmående? Men fortfarande om man kollar på svaren jag fått så är de väldigt olika, därför vet jag inte vad som är 100% rätt och kan agera därefter.

Okej det låter smidigast. Om det nu är så att det ska vara kokat vatten, så är det nog bättre att inskaffa en riktig vattenkokare i stallet än kaffekokaren vi har.

Enligt vad jag har lärt mej så är linfrökaka lika bra för magen som linfrö.

I det hänseéndet kan du alltså gå över till linfrökaka istället.

Det är mer när man vill åt linfröoljan och inte vill ge linfröoljan enbart som man använder linfrö, som då måste blötläggas i kokande vatten för att inte hästen ska bli förgiftad.

när jag hade linfrö till min ponny tsm med en tjej i stallet kokade vi det alltid :)

Min häst hade koblaffor. Jag ger henne ca 0.25kg linfröpellets per dag och magen är fin. Samtliga i stallet får ungefär den mängden. Skulle snåla för allas skull och bara ge dassiga magen. På andra snåldagen går min vallack och får förstoppningskolik. Den snålningen blev dyr.

Liknande trådar

Foder & Strö Linfrö-linfrökaka Hejsan! Vet att det finns trådar ang linfrö men jag gör en ny!:p Vad är det för skillnad på ren linfrö mot...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Tussilago
·
L
Foder & Strö Vi hade foderlära idag och då tittade vi på bla. hur betfor sväller. Jag har alltid blötlagt betfor i kallt till rumstempererat vatten...
Svar
13
· Visningar
3 709
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka