Linfrö! Vad är det bra för?

Sv: Linfrö! Vad är det bra för?

Jag ger mitt fullblod linfrökaka. Bra för magen, pälsen. Mycket protein/energi. Hon är svårfödd och har gått upp rejält sen jag började med det.

Det smörjer tarmarna om man har en häst med lätt för förstoppning.

Okej tack för alla svar.. Men vart köper man det? Och hur ger man det?

Linfrö kan du köpa i en välsorterad matbutik Finns vid övrig hälsokost. Jag gav mitt vbl 05-1dl linfrö/dag. Du måste hälla kokhett vatten på, annars frigörs inte oljan i fröna och då gör de ingen nytta.

Glöm ej att du inte får ge linfrö som du hettat upp med vatten på en gång då får hästen i sig en massa giftiga gaser som bildas när fröet ger ifrån sig oljan/gelét.:smirk:
Jag brukar ta en hink på morgonen fylla men linfrö (den mängd du valt ut till din häst) hälla på riktigt hett el. kokande vatten låta stå under dagen och bilda gelé sedan ger jag det till middagsfodringen. :idea:
Det är ju isäg inte fröet som ger någon effekt utan gelén. toppen för magen och hårremmen:D

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 962
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka