Lindriga benpålagringar

Sv: Lindriga benpålagringar

Jag kan ju bara svara som "drabbad HD-hundsägare", att jag aldrig nånsin kommer att tycka det är okej att avla medvetet på en hund med fysiska defekter. Det är otroligt plågsamt för alla inblandade. Även om du tycker att din hund inte påverkas av sitt ED-fel finns det många hundar med EDanmärkning som har otroligt ont av det. Av vad jag har förstått på både veterinärer och sjukgymnaster så är EDhundar generellt sett mer påverkade av sitt fel än vad HDhundar är. Detta pga att så stor vikt läggs just på frambenen.

Tillägger att min uppfödare har avlat på helt fria hundar, i alla led, och ändå kom denna kull som en blixt från klarblå himmel. Så man kan aldrig helt gardera sig, men man måste som ansvarig (vilket man ju är som hanhundsägare också) alltid göra sitt bästa.

Jag kan ju bara svara som "drabbad HD-hundsägare", att jag aldrig nånsin kommer att tycka det är okej att avla medvetet på en hund med fysiska defekter. Det är otroligt plågsamt för alla inblandade. Även om du tycker att din hund inte påverkas av sitt ED-fel finns det många hundar med EDanmärkning som har otroligt ont av det. Av vad jag har förstått på både veterinärer och sjukgymnaster så är EDhundar generellt sett mer påverkade av sitt fel än vad HDhundar är. Detta pga att så stor vikt läggs just på frambenen.

Tillägger att min uppfödare har avlat på helt fria hundar, i alla led, och ändå kom denna kull som en blixt från klarblå himmel. Så man kan aldrig helt gardera sig, men man måste som ansvarig (vilket man ju är som hanhundsägare också) alltid göra sitt bästa.

Otroligt bra skrivet :bow:!! Att avla medvetet på fysiska, nedärvsbara fel är hemskt enligt mig.

Beror ju helt på vilken ras det är frågan om. På muskelhundar är ED värre än HD.

Din hund är den enda med HD/ED som uppfödaren fått?

Jag har kollat föräldrar, mor-farföräldrar, deras föräldrar, min hunds syskon, och alla där det finns ED resultat är UA. Jag har nu också pratat med uppfödaren som sa att det finns som inte i släkten och att hon avlar på gamla linjer. Hon var mer inne på att det kunde bero på en skada. Det är pappa också. Hunden har halkat inne nån gång när golvet var blött och slagit i skuldra/armbåge, och så älskar han att plumsa i snö.

Om det skulle bero på skada, kan det ändå ärvas?

Det har väl förekommit någon C-höft någon enstaka gång, men annars är alla avkommor fria. Men min hunds kull är katastrofal. Av 9 valpar har 3 C, 1 D och två E.. :cry: övriga 3 är inte röntgade än, men man väntar ju med viss bävan.

Men alltså det jag tänker är ju.., finns det så stor anledning i att spekulera i hur han har fått sina pålagringar? Han har ju dom, oavsett hur (eftersom det ändå aldrig kommer att finnas ett svar på frågan menar jag, utan alltid kommer bara vara en spekulation). Är det värt att chansa?

Om det skulle bero på skada, kan det ändå ärvas?

Nej. Men eftersom hunden inte var friröntgad innan olyckan finns det ingen anledning att tro att det inte är ärftligt. Skulle denna hunden avlas på finns det MÅNGA som skulle prata skit bakom ryggen på både dig och din uppfödare. Och jag tror inte din uppfödare tycker det är värt det.

När jag pratade med uppfödaren sa hon att det inte fanns i släkten, så jag vet inte... Hon var mest inne på att det kunde bero på skada/överansträning... och då borde jag väl kunna avla på han en gång....
Men jag skulle väl ha röntgat armgågarna tidigare...
Men jag antar att det inte går att se på röntgenbilderna om det beror på skada/överansträngning?

Senast ändrad:

Din uppfödare kan inte säga till 110% att det inte finns i släkten, för jag tvivlar på att 100% av alla hundar så långt bak man kan hitta är röntgade. Om jag inte minns helt fel är din hund från Gunhills? PMa gärna stamtavlenamnet så ska jag med glädje kolla om uppfödaren har rätt!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 054
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka