Lindriga benpålagringar

Nila

Trådstartare
Jag har röntgat min hund (2,5 år), både höfter och armbågar. Resultatet blev HD Grad A och ED 1. Han är UA vänster och LBP höger. Vad betyder det egentligen? Något jag måste tänka på? Han får lagom med motion, cyklar en del med han nu sen det blev barmark, men inte för mycket.
Han har mycket energi, och visar inget som skulle tyda på att han kan ha ont.
Jag hade tänkt prova agility och om man fått en bra agilityhund och en hyfsat bra uställninghund hade det ju varit roligt att kunna använda han lite i avel. Men eftersom han nu har lindriga benpålagringar får jag lägga den tanken åt sidan?
Eftersom han har lindriga benpålagringar är det då stor chans/risk att hans föräldrar också har det?

Sv: Lindriga benpålagringar

NEJ - du ska INTE avla på den hunden. Inte heller hans syskon ska avlas på om man ska hårddra det.
Förhoppningsvis är hans föräldrar röntgade och då vet ju dom om ifall dom har dåliga höfter eller armbågar. Man avlar inte på annat än HD A/B och ED UA oavsett ras.

Och om jag inte missminner mig så har du en flat? Då avlar man inte på hunden bara för att det är en "bra agilityhund och en hyfsad utställningshund". Flattar är inga agilityhundar, och ska inte avlas enbart pga utseende. Det är en jakthund.

Jag försökte kolla upp hans föräldrar lite och vad jag kunde se har ingen av dom benpålagringar. Vad gäller kullsyskon vet jag bara hurd et är med någon.

Ja, flat är en jakthund, men också en bra aktiv sällskapshund. Jag vet då folk som har flat som agilityhund. Jag apoorterar med min hund, jag har börjat spårat. Han får ändå göra lite av det han ska göra, även om jag inte jagar. Jag har heller aldrig sagt att jag skulle avla enbart på utseende, men jag antar att det är en fördel med bra resultat i utställning om man ska avla?
Många bordercollies är ju också agilityhundar. Men det går inte för det är en vallhund? Det är i alla fall ingen diskussion jag tänker ta här. Jag har fått svar på min fråga, och nu vet jag.

Många bordercollies är ju också agilityhundar. Men det går inte för det är en vallhund? Det är i alla fall ingen diskussion jag tänker ta här. Jag har fått svar på min fråga, och nu vet jag.

Seriösa uppfödare avlar ABSOLUT INTE BC på agilitymeriter!!

Jag vill använda min hund till agility och rallylydnad. Skulle jag avla på min hund skulle jag förmodligen försöka få andra meriter också. Men nu är det ju inget jag behöver fundera på.
Sen var det egentligen inte avel jag tänkte på när jag sa bordercollie som agilityhund. Utan att min hund inte kan vara agilityhund eftersom det är en jakthund...

Sen var det egentligen inte avel jag tänkte på när jag sa bordercollie som agilityhund. Utan att min hund inte kan vara agilityhund eftersom det är en jakthund...

Det jag skrev(/menade) var att man inte avlar på agilitymeriter, man avlar på jaktmeriter eftersom det är en jakthund.

Självklart kan du träna/tävla både agility och skydd med en flat om du känner för det, men ska hunden gå i avel ska den visa att den kan göra det den är gjord för - nämligen jaga! Med andra ord, bara för att en flat är bra på agility betyder inte det att den ska gå i avel. På samma sätt som man inte ska avla på en BC bara för att den är SE agCH, utan den ska även ha vallmeriter.

Senast ändrad:

Ingen som har ett bra svar på den frågan?

Förutom det som squarepants och migo sagt (som är helt korrekt), så bör man fundera både en och två gånger hur mycket agility man ska köra med en hund belagd med ED (om ens någon), då det är slitsamt nog för hundar UA på armbågar att ex hoppa hinder, svänga tight och köra slalom eftersom så stor tyngd/vikt läggs på hundens framdel.

Nu har jag ju en hund med HD, men jag kan tänka mig att en hel del av de råd man får angående detta gäller även för ED:
Hålla hunden smal (hellre i så fall för smal än för tjock), vara noga med uppvärmning och nedtrappning innan och efter träning, inte låta hunden bli kall (använda täcke efter att hunden har badat, om det är kallt ute etcetera), massera regelbundet samt ge glukosamin och omega 3-tillskott. Om det är några rörelser man ska undvika med en ED-hund borde det vara nedhopp (stor belastning på frambenen).

Med min hund med HD-fel har jag även valt att gå till en sjukgymnast regelbundet för att se till så att han inte snedmusklas, men där lägger man ju ribban själv. Simning är också ett bra alternativ för "ledhundar".
För min del är det a och o att min hund är smärtfri, och för oss innebär det att han gåtränas i skogen en stund varje dag, får massage regelbundet och inte kommer att starta på jaktprov eller bruksprov (han har dock D/E-höfter), men däremot finns det ju mängder av saker han FÅR göra! :) Så låt inte en siffra begränsa er! Vi har valt att köra spår, rallylydnad och heelwork to music istället för bruksprov, jaktapportering och tävlingslydnad som från början var tanken.

Sen är väl det min personliga åsikt att välja att inte köra slitiga sporter med en hund med ett fysiskt fel. Vissa väljer dock att hålla sin ED/HD-hund som en vanlig hund och så får det "hålla så länge det håller".

Har en 5-årig rottweilertik med lbp/mbp, så snäppet värre än din alltså.
Hon gör "allt" som en vanlig hund gör, har dock avstått från cykling med kopplad hund på grusväg samt att vi undviker att låta henne rusa nerför om man tränar i sandtag (kommandot "sssakta" är väldigt användbart!).

Och, precis som Priscilla skriver, uppvärmning, nedvarvning, hålla koll på vikten.i

Vi stretchar henne efter hårdare träning.

Jo, en sak till som vi undviker, hon får inte bära särskilt tungt, däremot har hon fått dra en hel del pulka och spark då det inte lägger vikten rakt över framdelen som en väska gör.

Hon är patrullhund i försvarsmakten (med tjänstbarhetsintyg, så hon är omröntgad gånger flera för att se att hon inte försämras), tränar och ska snart tävla rallylydnad samt är utställd med Cert och CACIB.

Förutom det som squarepants och migo sagt (som är helt korrekt), så bör man fundera både en och två gånger hur mycket agility man ska köra med en hund belagd med ED (om ens någon), då det är slitsamt nog för hundar UA på armbågar att ex hoppa hinder, svänga tight och köra slalom eftersom så stor tyngd/vikt läggs på hundens framdel.
Jag må vara blind men jag har inte sett någon av dem svara på vad man ska tänka på när man har en hund med en 1:a på ena knäet. Och då menar jag tänka på som hur man ska tänka på att förebygga framtida problem, vilket jag gissar att även TS syftade på med just den frågan. Avelsbiten är en annan diskussion.

Tillägg: Såg dock nu att det kommit bra svar på även den frågan, tack.

Senast ändrad:

Svar till alla.

Även om det mest avlas på jaktmeriter för en flat eller annan jakthund finns det säkert en del som avlar på sina agilityhundar/lydnadshundar m.m för att dom är väldigt bra på just det.
Sen skulle jag förmodligen ha uttryckt mig annorlunda och bara skrivit "om jag kan meritera min hund". Visst vill jag hålla på med agility och rallylydnad, men det utesluter inte att jag nån gång provar något annat. Hunden är ju ännu ganska ung och vi får båda prova och se vad vi gillar. Kanske provar Working test, tävla i spår m.m. Skulle jag avla på min hund (om vi nu bortser från att han har lindriga benpålagringar och tänker att han inte har det) skulle jag förmodligen ha försökt merita han även i nåt annat än agility och rallylydnad. Sen beror det väl också på om nån hade velat para med min hane, vad tikens ägare är ute efter.
Jag tänkte heller inte att han skulle sättas i avel och det skulle bli flera kullar. Jag har alltid tänkt att jag vill ha en avkomma. Men den tanken får jag ju tydligen ge upp nu.

Jag kommer nog köra på som vanligt, så länge han inte visar nåt. Hade jag inte röntgat armbågarna nu hade jag ju äntå inte vetat nåt och gjort precis som förut i alla fall. Sen får man ju se till att man gör allt med måtta.

Det är jag fullt medveten om, och det var so not my point. Min poäng var att man kan träna var fasen som helst men det är inte avelsmeriternade för en jakthund. Förutom just jaktprov.

Var ganska övertygad om det, men alla läsare här är det nog inte.

Det är tikägarnas marknad, ingen med sina sunda vätskor väljer en hane som inte är meriterad i det rasen är avlad för. Tikägare kan välja o vraka o inte tusan letar de efter agility o rallylydnads hundar för avel.
Att vilja ha avkomma efter sin egen hund är i klass med att para hunden med närmaste grannes trevliga hund, oavsett ras. Mao, väldigt seriöst, NOT!
Vill du ha föryngring i flocken så köp en valp efter välmeriterade föräldradjur, med bra arbetsegenskaper (om det är det du är ute efter) samt bra mentalitet BPH/MH.

Svar till alla.

Även om det mest avlas på jaktmeriter för en flat eller annan jakthund finns det säkert en del som avlar på sina agilityhundar/lydnadshundar m.m för att dom är väldigt bra på just det.

Problemet är att det är det dom flesta inte gör, utan dom avlar på allt annat än jaktmeriter / eller för dåliga jaktmeriter. Och det är därför våran ras till stor del är "snygga" (Stora och klumpiga), värdelösa (Ur jaktlig synpunkt) pälsmonster.Och det är därför "alla" som vill ha en jagande retriever köper Labbe, vilket drabbar vår ras ännu hårdare eftersom efterfrågan på jagande flattar minskar ännu mer och showuppfödarna kan avla fritt. En jävligt ond cirkel.

Jag ber om ursäkt för att det inte var detta du ville höra, och jag ber om ursäkt för att jag låter väldigt bitter. Men det är bara för att jag ÄR bitter för att vår underbara ras förstörs av folk som inte kan avla rätt.

+ vallhund

Jag var beredd på att det svaret kunde komma, squarepants. Men vad jag förstår väljer en del att para med hund med ED 1 om den andra har bra höfter och ED UA. Ibland kanske man får bortse från att nån liten defekt om allt annat är bra?

Ja, jag vill ha en avkomma efter min hund. Men för att ha chans till det vill jag ju också meritera min hund på nåt sätt, Utställning, agility, rallylyndad, spår.... Jag inser att jag inte kan para min hund med en tik bara för att han gärna vill arbeta och är trevlig.
Men att jämföra att vilja ha en avkomma efter sin hund med att para med vad som helst tycker jag faktiskt är lite löjligt.
Meningen med tråden var egentligen om det fanns nån chans att kunna avla, eller om det bara var att kasta bort tanken.

Den förra flatten vi hade var helt underbar på många sätt. Jag hade gärna haft en avkomma efter han, men han hade inga meriter, och mina föräldar var inte intresserade av en till hund då.

Dock vet jag en bekant till mig med en flat som blivit frågad om han skulle avlas med, för den personen ville åt hans psyke. Nu har den flatten inte så bra höfter eller vad det var, så ägarna tänkte inte avla på han.

Jag var beredd på att det svaret kunde komma, squarepants. Men vad jag förstår väljer en del att para med hund med ED 1 om den andra har bra höfter och ED UA. Ibland kanske man får bortse från att nån liten defekt om allt annat är bra?

Personligen anser jag har prioritetsordningen vid avel är hälsa - mentalitet - utseende (I 1a hand sundhet, i 2a hand enligt rasstandard). Det är ingen idé att avla fram kick-ass jakthundar om dom ändå inte håller för arbetet.

Jag kan inte svara för någon annan ras men på avelsrådet för Flat rekommenderar/"godkänner" inget annat än HD A/B och ED UA.

Enda gången jag kan tänka mig att man kan kompromissa och avla på ED 1 är om ingen annan i stamtavlan bakåt på någon annan av hundarna i en parning är HD/ED-belastade och det är en ras med väldigt, väldigt snäv avelsbas där just denna hunden verkligen tillför något i rasen. Den kanske är ur en av få linjer med fria ögon, eller där skotträdsla är sällsynt. Och då kan man till exempel istället välja ett syskon ur kullen som är fri. Det är en jättesvår diskussion och verkligen inget man "bara gör". Och flatten är ingen sådan ras där man behöver kompromissa så pass som att avla på HD/ED-belastade hundar.

I raser med små avelsbaser o många andra hälsoproblem så kan det ibland vara försvarbart att avla på lindriga ED fel. Men flatten har en stor avelsbas så där finns inga som helst försvar för att avla på hundar med HD/ED som inte är UA.

Avel är så mycket mer än att vilja ha avkomma efter sin hund o vi hanhundsägare har minst lika stort ansvar för aveln som tikägarna har, dvs att vi skall vägra släppa till våra hanar som inte duger i avel o vägra att släppa till till mediokra tikar som inte har i avel att göra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 054
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka