Lindra akut klåda?

Honungshumlan

Trådstartare
Jag börjar med att säga att jag definitivt kommer åka till veterinären imorgon.
Men kan jag lindra klådan på något sätt tills dess? Smörja med typ inotyol?
Han har sen i fredags kliat bort en decimeter päls ungefär, mitt på svansen. Det är rött och irriterat men inga sår vad jag kan se. Jag får inte röra vid det för honom. Jag har satt på en tratt men han lyckas ändå komma åt det om han gör lite gymnastiska övningar.
Jag har mina misstankar om att det skulle kunna vara en biverkning från Bravecto som han fick för en vecka sedan. Han lider verkligen stackaren.

Det är inte en begynnande hotspot då? Område runt svans är ju vanligt förekommande.

Försök raka rent området + några millimeter utanför. Ha inte på något kladd. Jag tänker på om det blivit en hotspot av någon anledning så ska det hållas torrt. Då gör tjocka salvor mer skada. Badda med klorhexidin

Det är inte violkörteln som spökar då? Fast det brukar väl inte irritera så mycket. M3n hårlösa kan dom bli

Det är inte en begynnande hotspot då? Område runt svans är ju vanligt förekommande.

Försök raka rent området + några millimeter utanför. Ha inte på något kladd. Jag tänker på om det blivit en hotspot av någon anledning så ska det hållas torrt. Då gör tjocka salvor mer skada. Badda med klorhexidin

Efter lite googlande så, ja hotspot kan det vara . Jag har inte vågat röra det. Jag tror att de kommer att få sedera honom för att kunna raka pälsen och tvätta det. Ska jag göra det hemma så får jag skaffa en munkorg är jag rädd.

Efter lite googlande så, ja hotspot kan det vara . Jag har inte vågat röra det. Jag tror att de kommer att få sedera honom för att kunna raka pälsen och tvätta det. Ska jag göra det hemma så får jag skaffa en munkorg är jag rädd.
Har bara råkat ut för hotspot/fuktexem en gång på en hund men ont hade den.
Rakade, tvättade och höll tort och rent. Läkte jättefort.

Visst var det en hotspot. Han blev sederad och nästan hela svansens päls rök. En liten tofs längst ut fick vara kvar. Såret var en decimeter långt ungefär. Numera lägger man bandage med speciella fuktbevarande kompresser. Att det ska vara torrt var visst gammalt. För att stimulera hudens återväxt så ska det vara rent, men fuktigt.
Han fick smärtstillande och inflammationshämmande. Vi ska på återbesök på torsdag.
Nu har jag en trött och deppig stackare, hoppas det läker fort.

Visst var det en hotspot. Han blev sederad och nästan hela svansens päls rök. En liten tofs längst ut fick vara kvar. Såret var en decimeter långt ungefär. Numera lägger man bandage med speciella fuktbevarande kompresser. Att det ska vara torrt var visst gammalt. För att stimulera hudens återväxt så ska det vara rent, men fuktigt.
Han fick smärtstillande och inflammationshämmande. Vi ska på återbesök på torsdag.
Nu har jag en trött och deppig stackare, hoppas det läker fort.
Helt korrekt att sår läker bättre i fuktig miljö. MEN bakterieinfektionen måste behandlas.

Javisst måste infektionen behandlas. Annars bandagerar man bara in bakterierna så de får gotta sig ytterligare och det gör ju ingen lycklig :)
Precis. Tänkte att du fick mer än inflammationsdämpande... Veterinärer är sällan pigga på att skriva ut antibiotika i tablettform, men schampo eller salva brukar de komplettera med (åtminstone har jag fått det till min hund).

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 256
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: Seabaz
·
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka