Sv: Lindor!

Lindor är inte till för att stödja upp något. Stöd kan du bara ge om du lindar över något som i vanliga fall böjs (typ fotled på människor). du ska inte linda böjleder, det är farligt och hästen kan skada sig.
Lindor är mer som benvärmare, hjälper att hålla senor och ben varma, arbetar mot gallor etc. Du får se det som balletdansörer, hålla varmt och bra och undvika sträckningar i muskler och senor.

snor en knapp och lånar tråden till en fråga jag har...
har en ponny på 13 år som svullnar bak när hon står inne om natten.. skulle hon bli hjälpt av stallbandage? som ni förstår så har jag knappt lindat en enda häst i mitt liv..
svullnaden är lite dum, då jag bara har möjlihet att rida morgon/tidig förmiddag..

Ja visst kan du linda om henne nattetid med stallbandage & vaddar, det ökar hästens blodgenomströmning = mindre svullna/ inga svullna ben på morgonen.

Lindor är inte till för att stödja upp något. Stöd kan du bara ge om du lindar över något som i vanliga fall böjs (typ fotled på människor). du ska inte linda böjleder, det är farligt och hästen kan skada sig.
Lindor är mer som benvärmare, hjälper att hålla senor och ben varma, arbetar mot gallor etc. Du får se det som balletdansörer, hålla varmt och bra och undvika sträckningar i muskler och senor.

Hur ställer du dig då tex så som man har på travet? Inga skador skedda där iaf om man lindat rätt med vadd & löpbandage, eller löpbandage under gamasher?

jag lindar lite da och da, men som sagt sa tror jag inte att det ar bra att ha hasten lindad jamnt och standigt. Det blir typ som att ga med "stodhjul" hela tiden, da blir det inte bra sen nar man nan gang ska rida utan. Tror jag i alla fall. ;)

Vill bara motsätta mig detta citat:

Det är bara en enkel lösning på ett stort problem.

När det gäller lindor är det bästa att be någon förklara hur man gör och sen bara öva massor! :D

Jag skrev ju att "om man gör det på rätt sätt................"

fick lära mig det av en kompis, som rider SM. Hästen får ett bättre stöd, ett senskudd tar smällen om hästen slår i, men en linda, tar både smällen och ger stöd.

Har för mig att jag läste någonstans att Ingela Liwång (klinikchef på ATG-kliniken, Täby) ansåg att hon behandlade fler skador orsakade av felaktig lindning än skador som skulle ha skyddats av lindor. Kommer dock inte ihåg var jag läste det, och hittar det heller inte när jag googlar.

Jag har läst en sådan artikel i Ridsport, minns inte vilket nummer men det var i somras juli-augusti. Minns ej vilken vet. det var men ämnet är detsamma :)

har två såna hästar i stallet. låt hästen går några minuter i hagen innan bara,. så brukar det lägga sig. mnga hästar är "morgonsvullna" när dom stått still hela natten, och det är inget farligt, det kommer lätta, om inte i hagen innan, så när den rör sig när du rider

minuter i hagen innan fungerar inte med mitt tidschema tyvärr.. annars hade jag gärna låtit henne komma ut en stund innan ridningen.
ja det lättar efter en liten stund i ridningen.. va bara lite skraj att det kanske inte var så snällt att rida henne med svullna ben..:/
ibland är buke bra att ha:)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka