O

Onelove

Fick höra för någon dag sedan att dte bästa sättet att spara på hästens ben är att linda den när man rider. om man kan linda. nån som vet eller hur man kan lära sig hur man lindar hästens ben ordentligt ? :-)

*ENDAST EN TREVLIG TON EMOT VARANDRA I DENNA TRÅD!!!*:bump:

Sv: Lindor!

jag fick lära mig att linda (= teoretiskt + prova ett par gånger) när jag gick kursen & tog Grönt kort.
annars gäller väl att leta upp nån som kan linda, och som är villig att visa? Sen är det öva öva öva ;)

fleecelindor är underbara, de är inte elastiska och man behöver inte börja med att ha padd under (mina vill alltid flytta sig och bli ivägen medan jag lindar..*mutter*..).

Senast ändrad:

Hitta någon som kan visa det, det är viktigt att man gör rätt. Använd oelastiska fleecelindor, är inte så stor risk för hästen om man gör fel med sådana lindor. Läs Hästhållning i praktiken, är bra förklarat i den hur man lindar på olika sätt!

Vill bara motsätta mig detta citat:
dte bästa sättet att spara på hästens ben är att linda den när man rider.

Det är bara en enkel lösning på ett stort problem.

När det gäller lindor är det bästa att be någon förklara hur man gör och sen bara öva massor! :D

jag fick lära mig att linda (= teoretiskt + prova ett par gånger) när jag gick kursen & tog Grönt kort.
annars gäller väl att leta upp nån som kan linda, och som är villig att visa? Sen är det öva öva öva ;)

fleecelindor är underbara, de är inte elastiska och man behöver inte börja med att ha padd under (mina vill alltid flytta sig och bli ivägen medan jag lindar..*mutter*..).

Kom till mig, strax utanför Norrtälje så ska jag lära dig att tämja de vilda paddarna ;) jag lindar i sömnen jag :) sitter i ryggmärgen sen 10 år tillbaka !

Till TS ; ta hjälp av någon kunnig & sen öva öva öva!! Men om det ska vara "till någon nytta & stöd" så linda under & ovan kotan växelvis sk " genomtramps bandage".

:bow: pållan är aningen svårlastad bara..*damn..*
men du kanske kan tipsa mig? köpte 4st neoprenpaddar..och de hatar mig (veckar sig och håller på), och tunna och sladdriga är de. :crazy:. är det lättre med rejäla paddar? material?

men du kanske kan tipsa mig? köpte 4st neoprenpaddar..och de hatar mig (veckar sig och håller på), och tunna och sladdriga är de. :crazy:. är det lättre med rejäla paddar? material?
Jag hade alltid teddypaddar när jag lindade. Funkade bra tycker jag.. Jag var ruskigt kvick på att linda ben förut, men numera blir det inte alls lika bra, så man tappar vanan rätt lätt också vill jag säga. KL. Sedan tycker jag att många lindor är ruskigt korta numera. Har ett par fina lindor (sådana med hälften fleece och hälften elastiska), bara totalt tre meter. Tyckte att de absolut borde räcka gott, men jag tycker at de knappt räcker till alls. Lindar jag helknäppt, eller är det någon som håller med (har en häst under 1,60, så någon jättehäst är det inte heller:crazy:)

Inte riktat åt TS utan allmänt - visa mig den undersökning som slår fast att det är bättre att linda benen än att låta bli!

Samma här, tack!
Har för mig att jag läste någonstans att Ingela Liwång (klinikchef på ATG-kliniken, Täby) ansåg att hon behandlade fler skador orsakade av felaktig lindning än skador som skulle ha skyddats av lindor. Kommer dock inte ihåg var jag läste det, och hittar det heller inte när jag googlar. Min pålla gillar lindor, konstigt påstående kanske, men hon verkar bli säkrare på fötterna eller vad man kan säga. Jag lindar vid hårdare dressyrpass, ute är det vanliga damasker som gäller (skydd mot pinnar, sticksår och sånt) Vi har inte börjat hoppa än, men det blir nog damasker då med. I mitt stilla sinne tror jag att man ska linda med måtta. Får hästen stöd hela tiden så misstänker jag att hästen inte bygger upp sin styrka i senor och muskler på samma sätt som när den går olindad, men det är bara vad jag tror :)

Jag tror att det är i princip omöjligt att linda stöd till hästen. Eller att det iaf är ett försumbart stöd. När det ligger 150kg häst på varje ben MINST vid ridning (storhäst) så bör man nog dra åt hyggligt hårt för att få stöd. Snarare ser jag lindor snarare som snyggare dressyrskydd. Endast mot strykningar. Däremot kan man ju linda stallbandage. Men dessa ger ju endast värme, inte stöd.

du kan få komma & träna på mina odjur ;)
travare som nästan lindar sig själva till natten :rofl:

Jag använder tunna (tror det är neopren oxå, en matt sida & en glatt) endast vid träning på rundbana , som stöd & skydd för lätta slag. Min häst travar rent & rör sig mkt fritt så i lopp går hon utan benskydd & skor.

Hemma lindar jag nattetid med vaddar av märket Cabejo, dessa är oxå mkt bra att ha vid hemma-träning under elastiska lindor.

Till "A" : på travshoppar hittar du längre bandage, jag har själv fallit för ett par fina bandage på H**ks men de var juh askorta! Passar typ shettis ;)

Jag tror att det är i princip omöjligt att linda stöd till hästen. Eller att det iaf är ett försumbart stöd. När det ligger 150kg häst på varje ben MINST vid ridning (storhäst) så bör man nog dra åt hyggligt hårt för att få stöd. Snarare ser jag lindor snarare som snyggare dressyrskydd. Endast mot strykningar. Däremot kan man ju linda stallbandage. Men dessa ger ju endast värme, inte stöd.
Det kan du helt klart ha rätt i, ingen aning faktiskt, men man brukar ju faktiskt kalla det stödbandage också, kanske bara ett ord taget ur luften?

Skulle tro det, att det är mer eller mindre taget ur luften. Det är ju stor skillnad på att linda ett stödbandage runt en människas fotled t.ex., eftersom vi har muskler i våra ben och fötter. Hästar har ju inte det, så vad är det man ska stödja egentligen? En frisk sena behöver inte stöd av lindor.

Skulle tro det, att det är mer eller mindre taget ur luften. Det är ju stor skillnad på att linda ett stödbandage runt en människas fotled t.ex., eftersom vi har muskler i våra ben och fötter. Hästar har ju inte det, så vad är det man ska stödja egentligen? En frisk sena behöver inte stöd av lindor.
Sant, sant, måste vara så att pållan min bara är lite fin i kanten och vill vara vacker när hon ska ut på byn:rofl:

snor en knapp och lånar tråden till en fråga jag har...
har en ponny på 13 år som svullnar bak när hon står inne om natten.. skulle hon bli hjälpt av stallbandage? som ni förstår så har jag knappt lindat en enda häst i mitt liv..
svullnaden är lite dum, då jag bara har möjlihet att rida morgon/tidig förmiddag..

Så länge hon inte ömmar eller haltar så är det ingen fara att rida på morgonen. Rörelse är bara bra om de samlar vätska i benen.

J Sedan tycker jag att många lindor är ruskigt korta numera. Har ett par fina lindor (sådana med hälften fleece och hälften elastiska), bara totalt tre meter. Tyckte att de absolut borde räcka gott, men jag tycker at de knappt räcker till alls. Lindar jag helknäppt, eller är det någon som håller med (har en häst under 1,60, så någon jättehäst är det inte heller:crazy:)

Har också ett set med sådana. Räcker till fram men inte bak. Där är de på tok för korta. På min halvblodskille i alla fall. Funderar på att skänka dom till syrran och hennes lilla arab.

nej hon verkar inte ömma eller halta av det... däremot är hon väldigt stel innan jag har värmt upp ordentligt...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka