Lindor + padd istället för transportskydd

F

Farouk

Ni som kör den varianten istället; vad har ni för paddar?

Hade ju tänkt köpa hem 4-pack transportskydd, men det gillade inte pållan :crazy: :D
Spansk skritt med framhovarna, för att inte tala om bakbenen... :p

Funderar på att beställa hem Eskadrons bandageunderlägg.

Alla svar uppskattas! :bow: :)

Gör inte det, men OM jag skulle ha lindor, så skulle jag absolut välja Equilines Megapadder och 5meters-lindor! Kostar en slant, men skyddar jättebra. Har slitit ut några uppsättningar, har dom som stallbandage på gammelpållen.

Jag har vanliga "ridunderlägg", för min häst har så korta smala ben, så det funkar. :) (152 cm, pinnben)

Till en större häst bör man nog köpa större underlägg, typ till stallbandage för att de ska räcka till på höjden ordentligt. Mät benen och se om de du hade på bilden räcker till, jag tror de duger bra i kvalité iaf.

Annars får du träna med transportskydden. Låt henne (?) ha dem på sig i boxen, i rasthage och på små promenader. De flesta hästar vänjer sig vid skydden trots allt efter ett tag. :)

men hur många gånger har du prövat med skydden på då?
dom vänjer sig ganska snart, även om dom går väldigt roligt första stegen med skydd på :D jag tycker du borde pröva flera så hon vänjer sig. För transportskydd är så mkt bättre och smidigare..du kan ju pröva med korta först?

jag har Cabejo Heater (tror dom heter så)... det finns olika storlekar på dom, jag tror jag har dom största fram, och mellanstorlek bak...

Har vanliga padar från hööks (de vita) och så har jag lite tjockare lindor också därifrån.

Funkar hur bra som helst. Vill man kan man ju kombinera det med boots också. Jag tycker dock att det funkar mer än tillräckligt att köra med bara lindor och pad och då låter jag givetvis paden gå ned över hoven.

Har alltid kört så (nästan i alla fall) och hon har aldrig skadat sig minsta lilla. Tycker också att det verkar vara bekvämare för henne. De få gånger hon åkt med rejäla transportskydd så har hon trampat sönder dem, vilket ju bara visar att hon inte tycker att det är bekvämt och skaderisken blir högre i och med att hon står och försöker få av dem.

Fast Eskadrons är ju tunna som löv om något skulle hända. Jag skulle inte våga transportera med dem iaf. Equilines stora paddar är väl de bästa, med 4/5-meters lindor som någon skrev. Samt boots runt om! :)

Jag har paddar från Z-täcket, jag mätte mitt stos ben omkrets samt mätte ungefär hur höga jag ville ha dem.
Fick hem dom inom en vecka, kanonbra i bävernylon så inget hår eller smuts fastnar på dem.
Passar perfekt, går över knät och över hasen samt att dom går omlott så kan inte behöver linda hela vägen över knät/hasen utan paddarna skyddar ändå.
Dom är ca 5-6 cm tjocka, dock är det lite luft i då pressar man ihop dom är dom ca 2-3 cm, så dom skyddar KANON, Rekomenderar varmt!

Beställde dessutom 4,5m lindor som jag bara använder till paddarna, dom är alldeles lagom när man ska linda ordentligt så det sitter.

Minns inte vad de kostade men de var inte särskilt dyra speciellt inte när man kan måttbeställa så det passar ens häst perfekt. Man får dessutom välja färg på dem :love:

Det där lät kanon! Tack så mycket för svaret! :bow:
Får mäta benen på henne senare idag. :)

Det var det lilla :)

Tips: Matcha lindor och paddar till ett nytt fleece täcke eller annat täcke till tävling/transport :d

Dessutom håller dom jättebra, har haft mina i fera år och har använt dom även vid skador och det finns inga repor eller hål trots broddar

Åh, ännu en "match-o-maker"? ;) :D
Ska köpa hem ett vinrött fleecetäcke med hals, men det lär bli vita lindor och svarta paddar tror jag, då hon har svarta ben :D

Jag har lindor från z-täcket också! du får bestämma längden på dom själv också ;)

Match o maker? självklart!
Tanten har vinrött fleecetäcke med svart kant och vit passpoal, svarta paddar och sen ska jag beställa vinröda lindor, har gråa nu för hon hade ett grått täcke innan men det vet i tusan vad hon gjorde med för det har hon sett till att det bara är slamsor kvar av... :crazy:

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 766
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar