Lindade ben inne vid förslitningsskador?

_Maria_

Trådstartare
Jag kanske ska ha en häst på foder snart och denna häst har förslitningskador fram men är enligt vet brukbar. Han ska inte hoppas och inga hårda pass på bana.

Nu till frågan..Tycker ni att jag ska använda stall-lindor under natten? Jag vet att han inte har det nu för ägaren sa att han var inte svullen i benen på morgonen när han stått inne. Men jag har fått för mig att det kan vara bra att göra det ändå på hästar som har skador i benen för det sätter väl i gång blodcirkulationen och kan hjälpa till att hålla skadorna i trim?

Ni kanske har några andra tips också på vad man kan göra för att skadorna inte ska bli värre osv?

Han har gummisulor fram för att dämpa lite och så har han glukosamin..

Tack på förhand/ Maria

Sv: Lindade ben inne vid förslitningsskador?

För det första, varför skaffar du en häst med dokumenterade förslitningsskador?
Även om man bara tänker promenadrida så är det lätt hänt att det blir inflammation och dylikt. Har egen erfarenhet av det. Det är både ledsamt och dyrt när det händer något.

Blir hästen inte svullen ser jag ingen anledning till att linda hästen. Skadan finns ju redan där och blir inte bättre hur mycket man än lindar och håller på.
Däremot kan man linda efter lite hårdare pass i förebyggande syfte.
Men att linda varje natt och vänja hästens ben vid värme är inte bra i längden.

Det är mänskligt att vilja göra saker för att förebygga problem, men om hästen har ledskador spelar inte stallbandage någon roll. Förslitningsskador i lederna innebär att ledbrosken är skadade så att det dämpande/smörjande skiktet mellan ben och ben inte fungerar lika bra som förut i leden. Det är inget du kan linda eller värma bort även jag inte tycker att det skadar heller. Glucosaminet tros hejda nedbrytningen av brosket (inga studier gjorda på häst men på andra djurslag) och gummibeslagen dämpar belastningen. Håll igång hästen och var uppmärksam om den börjar kännas stapplig. Det är lätt att missa en dubbelsidig hälta. Eftersom du har hästen på foder ska du också se till att ert kontrakt är tydligt när det gäller ansvaret för den här skadan. Det är tråkigt att behöva stå för kostnader eller att "sitta fast" i kontraktet om hästen t ex skulle bli sämre och inte fungera som ridhäst.

För det första, varför skaffar du en häst med dokumenterade förslitningsskador?
Även om man bara tänker promenadrida så är det lätt hänt att det blir inflammation och dylikt. Har egen erfarenhet av det. Det är både ledsamt och dyrt när det händer något.

Blir hästen inte svullen ser jag ingen anledning till att linda hästen. Skadan finns ju redan där och blir inte bättre hur mycket man än lindar och håller på.
Däremot kan man linda efter lite hårdare pass i förebyggande syfte.
Men att linda varje natt och vänja hästens ben vid värme är inte bra i längden.

Jag ska inte köpa hästen men ha den på foder. Dessutom så kommer inte jag stå för några veterinärkostnader över huvud taget. Hästen behöver hållas igång för att må bra både psykiskt och fysiskt bra så då kan ju lika gärna jag göra det.

Det är mänskligt att vilja göra saker för att förebygga problem, men om hästen har ledskador spelar inte stallbandage någon roll. Förslitningsskador i lederna innebär att ledbrosken är skadade så att det dämpande/smörjande skiktet mellan ben och ben inte fungerar lika bra som förut i leden. Det är inget du kan linda eller värma bort även jag inte tycker att det skadar heller. Glucosaminet tros hejda nedbrytningen av brosket (inga studier gjorda på häst men på andra djurslag) och gummibeslagen dämpar belastningen. Håll igång hästen och var uppmärksam om den börjar kännas stapplig. Det är lätt att missa en dubbelsidig hälta. Eftersom du har hästen på foder ska du också se till att ert kontrakt är tydligt när det gäller ansvaret för den här skadan. Det är tråkigt att behöva stå för kostnader eller att "sitta fast" i kontraktet om hästen t ex skulle bli sämre och inte fungera som ridhäst.

Jag ska inte stå för några vet kostnader över huvud taget så det ska stå tydligt i kontraktet. Men finns det något speciellt jag kan göra för att upptäcka eventuell dubbelsidig hälta? Förutom att känna om hästen är stapplig, varm svullen osv?

Okej, då slipper du kostnaden, men inte tårarna ;)
Jag vet hur det är. Min häst har också förslitningsskador och har varit halt 1 gång. Dock blev hon ohalt redan efter 2 månader. Hon behöver hållas igång så jag promenadrider henne, men i bakhuvudet gnager tanken att hon en dag inte kommer hålla längre :cry: Även om hon i dagsläget mår bäst av motion.

Bara så du vet vad du ger dej in på.
Varför har den förslitningar?

Senast ändrad:

var uppmärksam och gå på din känsla om hästen t ex får dålig framåtbjudning eller inte verkar ha arbetslust. Ta en titt från marken ibland och be om hjälp om du har kunnigt folk runt omkring dig.

Jag tycker dte är bra av dej att vara schysst och hålla igång en häst som behöver hållas igång, men som man vet har förslitningar! Dom hästarna behöver oxå kärlek och ompysslan:bow:

Så länge du inte behöver stå för veterinär kostnaden så är det ju bra=) Med en sån häst blir man ju lyhörd och märker varje förändring i steg och humör. Nyttigt, men så klart lite farligt känslomässigt oxå.
Men som sagt..tr dte finns männsikor som du=)

Annars tycker jags amam som dom andra här, varför bandagera över natten om hästen redan har förslitningar men inte blir vamr eller tjock o benen. då e dte bättre utan tycker jag. Men dte ser du ju själv sen hur du känner. man ska gå på sin käsnla..och förnuft såklart!

Lycka till

Okej, då slipper du kostnaden, men inte tårarna ;)
Jag vet hur det är. Min häst har också förslitningsskador och har varit halt 1 gång. Dock blev hon ohalt redan efter 2 månader. Hon behöver hållas igång så jag promenadrider henne, men i bakhuvudet gnager tanken att hon en dag inte kommer hålla längre :cry: Även om hon i dagsläget mår bäst av motion.

Bara så du vet vad du ger dej in på.
Varför har den förslitningar?

Vet trodde det var för att han har varit överviktig till och från i hela sit liv. Han har aldrig gått hårt så dom trodde det var därför.

Onödigt att linda, tänk istället på att undvika att rida på för hårt underlag, volter, djup snö, sånt som är påfrestande. Rid med sunt förnuft.Tänk också på att skadan kommer att förvärras, har du otur kan det gå fort. Man fäster sig ju så fort vid dessa ljuvliga varelser och det är inte kul den dagen ens bästa kompis blir utdömd. Lycka till.

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 133
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat