Linda unghäst vid ridning på mjukt/tungt underlag?

cahs

Trådstartare
Nu har jag funderat och funderat men kommer ingenstans. När jag va yngre så sa min dressyrtränare till oss att linda benen på hästarna när vi red på banan (väldigt djupt underlag...) för att det sliter. Vad jag läst mig till kan man säga att hårt underlag ger starka senor men stumma, mjukt underlag ger svagare senor men elastiska. Rätt eller fel? (Jag kan minnas fel också.)

Min stora fråga är hur tusan jag ska göra med min unghäst. Jag känner mig både fjantig och försiktig på samma gång när jag vill linda benen för 20 minuter på ridbanan. De jag har frågat har mest sagt "ah jo, eh.. om du känner för det" Han går utöver ridbanepasset 2 pass på grusväg, gräs och asfalt.

Vad säger ni?

Sv: Linda unghäst vid ridning på mjukt/tungt underlag?

Jag undviker djupa tunga underlag. Det är viktigt att variera underlaget absolut, men för mig betyder det inte att rida på dåliga underlag.
Tror inte att det gör ngn skillnad att linda.

Underlaget blir aldrig riktigt djupt på närmaste ridbana, det handlar mer om att det blir mjukt och upptrampat om det var länge sen det blev harvat eller att det är tungt när det har regnat.

Den djupa som fanns när jag var mindre är inget jag åker till, finns många bättre alternativ i närheten nu för tiden.

Det finns flera undersökningar (en eller två publicerade i Tidningen Ridsport genom åren) som visar att det inte ger någon stödjande funktion att linda (utöver att hålla in svullnader t ex). Det ger värme, och självklart skyddar det mot strykningar (och i viss mån slag om man väljer att linda med padd).

Huruvida man vill tro annat eller förkasta undersökningarna är en annan femma.

Jag tror då på undersökningarna. Ska man linda så det "stödjer" senor på en 500 kg häst så lär man få linda grymt hårt, typ spjäla, och det kan man ju knappast göra.

Det är min övertygelse också, om vi talar om att försöka styra upp genomtrampet i kotan. Sedan är jag helt övertygad om att en korrekt lindad häst visst kan uppleva fördelar av just att vara lindad, men å andra sidan är det oerhört få i förhållande till antalet lindande hästar totalt, som är just det. Korrekt lindade.

Har sett stas-skador efter slarvigt lagda bandage och det är inga roliga grejor.

Till dig och CK.

Tack för era synpunkter!

Hur är det med annat stöd, ger tex professional choice-skydden mer stöd?

Nej, alla skydd är för att skydda från slag, strykning, osv, påverkan utifrån. Inget skyddar mot djupa underlag.

Men då har jag full koll! Tack!

Liknande trådar

Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 484
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 356
Senast: skuggi
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 344
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka