Linda ridbandage?

Rosen

Trådstartare
Hej!

Har börjat linda min häst ben vid ridning men jag har en fråga angående vilka material man ska använda. Jag har en akryllinda som är lite töjbar och den lindar jag utan padd och då ligger den som den ska efter ridning. Jag har också en linda som är som en resår och den vågar jag inte linda på utan padd under men då glider lindan upp till skenan så padden som är under kommer fram. Vad gör jag för fel? Ovan vid lindor och paddar på hästar. Brukar oftast använda färdiga benskydd.

Sv: Linda ridbandage?

hej! jag är en sån som alltid lindar med pad, tycker det ger bättre stöd och dessutom så tycker jag inte att man ska linda elestiska lindor utanpad under. jag tycker att du ska linda med det du tycker är enklast och det som fungerar bäst. Har du någon bild på hur det ser ut med den "konstiga" lindan på? kanske är enklare att ge råd och tips när man har sett vad det är du menar! :)

hej! jag är en sån som alltid lindar med pad, tycker det ger bättre stöd och dessutom så tycker jag inte att man ska linda elestiska lindor utanpad under. jag tycker att du ska linda med det du tycker är enklast och det som fungerar bäst. Har du någon bild på hur det ser ut med den "konstiga" lindan på? kanske är enklare att ge råd och tips när man har sett vad det är du menar! :)

Den linda som är en riktig resårlinda har jag köpt på Hööks i fyrpack. Den är den linda som linte ligger kvar. Kan det vara så att jag inte lindar tillräckligt långt ner. Jag gick inte över kotan. Det är möjligt att jag inte drog åt så hårt men efterssom det är resår så tyckte jag att det kändes tillräckligt hårt. Har tyvärr ingen bild på hur det blev. Underpadden stack fram ca 8 cm i nederkant efter ridturen och lindan hade dragit ihop sig mer över mitten av skenan i nederkanten.

Personligen tycker jag att elastiska lindor är skit att linda med. Elastiskt ska för övrigt aldrig lindas utan pad, fleece är egentligen det enda men kan linda utan pad, men är man ovan vid att linda bör man ha pad även till dessa.

du kan väl linda ett ben och fota det så man får se hur du lindar, det kanske är nåt man kan säga då?

Senast ändrad:

Jag lindar alltid med padd, även till fleecelindor fast man kanske inte behöver egentligen. Blir snyggast och ger bättre stöd. Lindar så att lindorna går någon mm utanför padden både ovan och nedanför eftersom jag tycker att det ser bäst ut (men det e väl en smaksak) gör även så att lindorna inte glider upp så lätt om man ex rider i snö.

Jag kör med fleecelindor + paddar. Det är bäst tycker jag.

Jag lindar alltid med elastiska + padd.
Kan inte riktigt se nyttan med att linda med fleece, speciellt inte utan padd. Arbetsbandage har man ju ffa för att ge stöd åt senan, och fleecen går ju inte att dra åt så det blir särskilt stadigt eftersom den är relativt stum.
Däremot kan man ju ha det om man bara vill skydda mot strykningar, eller för att det är snyggt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: zarmino
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka