Linda med bomull?

josefinefreed

Trådstartare
Hej. Min häst har, som jag skrivit i en annan tråd, fått lymfangit, troligast.

Jag har blivit rådd att linda med bomull under, dränka det i alsolsprit och på med en fleecelinda. Detta gjorde jag idag, och gjorde extra hårt än vanligt, men lindan bara gled ner efter en stund, pga bomullen..

Kan man inte bara ta en vanlig padd? Och just vid såret så tar man några gaslindor och dränker dom i alsolsprit?

Sv: Linda med bomull?

jag använder inte alsolsprit vid lymfangit utan jodopaxomslag (1-2 ml/liter vatten), men principen är ju det samma. jag har en stor skummgummipadd (med mjukt "tyg" på utsidorna) som jag använder när vi gör omslag med fleccelinda utanpå. när jag satt bandaget så häller jag i lösningen uppifrån och kramar runt så det sugs upp nedåt i padden tills det nått ända ner.

är det sår så använder vi streptocillin (som vet. rek. ihop med jodopax då det förstärker varandras egenskaper) lägger det på en steril kompress, ev. lite hudtejp på sidorna för att den ska bli kvar på rätt plats under bandaget.

har hänt att vi använt bomull men då ihop med klisterbandage

Senast ändrad av en moderator:

Jaha.. okej. Kan vara så att jag lindade ju faktist bomullen över hela senan och sen ner över kotan.. så då gled ju allt såklart.

Men jag har pratat med min vän och tränare nu och hon ska komma och hjälpa mig att linda om ikväll. och då ska vi ha en sånhär flexilinda, såndär engångslinda som är självhäftande. Och så lindar vi inte bomullen runt kotan som ja gjorde.

Det kanske funkar, vad tror ni?

jag lindar alltid nedanför kotan när hästen har sådan svullnad som din oavsett om jag använder bomull eller padd (svullnaden sjunker) . låser ju med bandaget nere vid kotan ;). jag använder bomull på rulle om jag använder bomull, den är så mkt. lättare att hantera då det blir som en padd

Jaha.. okej. Det var precis så jag hade gjort. Fast.. lindar du med fleecelindan alldeles under kotan? Att du låser fast den på det viset? Jag lindar bara lite nedanför kotan och allt gled ner. :/

jag låter padden/bomullen gå ända ner till kronranden (när svullnaden sitter som på din) börjar linda på mitten och nedåt. varje "varv" fäster med nästa "varv" ner över kotan och upp igen (lindan ska ligga ca. hälften över förgående varv ) sedan upp igen för att fästa högst upp eller om lindan räcker en liten bit nedåt igen.

ibland kan det behövas 2 lindor/klisterbandage för att det ska bli bra och sitta säkert. jättesvårt att utrycka i skrift :crazy:

När min häst hade lymfangit använde jag bred bomull, flexilinda och för att allt inte skulle glida ner satte jag på transportskyddet utanpå alltihopa. Tyckte att det höll sig bättre på plats utan att glida ner då.

Jaha, okej. Det lät ju bra, då förstår jag. :) Ska höra med min tränare ikväll vad hon tkr, men hon är ju duktig och kan linda rätt också, så det borde väl gå.

Andorra:
Okej, ja det är bred bomull jag har, och jag ska iväg på hööks och köpa flexilinda nu. Detdär med transportskyddet lät ju som en bra idé faktist. Ska höra med tränaren och se vad hon tkr. Tack för tipset!

Jag har fått min erfarenhet utav "bomulls-lindning" från travstall. Där lindar dom först med bomull, sen sätter dom allting på plats med plastfolie (gladpack), sen kan man ha en vanlig padd över det, annars vanligt stallbandage över det. :)
//Erika

Precis så gör vi oxå! Om vi inte har tillgång till gladpack så fungerar en ren upptiven plastpåse lika bra. Det blir inte världens snygaste bandage, men det är praktiskt...

Har aldrig upplevt att det glider ner när man gör på detta sätt.

//C:)

Det låter ju jättebra.

Men jag kan meddela att all svullnad är borta på honom, och i förrgår så var det bara en liten bula där de 2 rivsåren är, och igårkväll hade den krympt ännu mer.

Så idag ser de nog finfint ut.

Om det är en minibula kvar, tkr ni jag ska låta det vara då? Det känns lite dumt att ha honom lindad exakt hela tiden på dygnet..

Såren är inga öppna sår, de är torrt och fint. Så det kan väl inte bli värre?

Vad skänt att svullnaden är borta!

Alltid svårt att ge råd utan att ha sett såret, men är det torrt och fint skulle jag inte ha lindat om det, utan låtit det vara, o hållit det rent, bara.

//C:)

varför inte navända vetflex ?? eller någon självhäftande linda? Finns bra på apoteket som sitter kvar :)

okej, jag tkr de sitter bra :) till och med på min häst som springer med benen åt alla håll och som annars brukar lyckas få av sig det mesta på ett eller annat sätt :P

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 929
Senast: lizzie
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 429
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka