Linda endast 1 ben?

Julienne

Trådstartare
Har en liten fundering, min häst som jag har på foder har ett överben på ena frambenet och jag har fått order att ha benskydd fram i hagen för att hon inte ska slå i detta. Men nu går hon ute så pass mycket att hon har fått tecken på skav efter dessa och då började jag istället linda det benet.

Nu pratade jag med hästägaren och hon tyckte jag skulle linda bägge för att det ska vara lika cirkulation och tryck osv, men är detta nödvändigt? Vad tror ni?

Sv: Linda endast 1 ben?

Plockar upp denna tråden..

Jag har också fått lära mig att man ska linda båda.
Men varför?
Någon kunnig som kan förklara det för mig..? :)

Sv: Linda endast 1 ben?

En orsak är att hästen försöker avlasta det lindade benet och överbelastar då det som är olindat.
Lindar man båda så blir det en jämnare belastning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 655
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 665
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna