Eliseeh

Trådstartare
Varje gång jag tar fram benskydden till min häst, som jag för övrigt inte haft så länge så vet inte om hon gjort det hos tidigare ägare, börjar trampa på stället, lyfta upp bakbenen och flytta sig sidvärts. Det utlöses alltså då hon hör kardborreknäppena och slutar efter hon haft dem på sig en stund. Frambenen funkar helt bra men man får nästan kasta på skydden på bakbenen för att hon trampar runt så mycket. :cautious:

Hon rör sig helt normalt med benskydden på och har absolut inte ont som många brukar påstå när man har problem, det gäller alltså vanliga senskydd och strykkappeliknande senskydd på bakbenen men ibland visar det sig även vid lindning. Är på det sättet inget stort problem men tänkte ifall någon hade bra tips på hur man råder bot på detta? Har försökt peta till henne då hon lyfter på fötterna och ibland får någon hålla upp ena frambenet och dylikt men till ingen stor nytta O_o

Sv: Linda ben

Hon kanske förknippar ljudet med att skötseln snart är klart och börjar ladda igång för ridpasset? En häst lägger ju lätt ihop att ljudet av fodertunna som öppnas betyder mat så då borde de ju kunna lista ut att ett kardborreljud betyder jobb.

Undrar om hon gör samma med benskydd med såna där fästpiggar på sidorna (som det är på läderskydd du vet)

Har hästen haft ngt på benen hos tidigare ägare? Har den inte det så är det förklarligt att den stressar upp sig, speciellt om du slänger på dem snabbt ;).
Kardborrband låter också läskigt, är hästen inte van vid det ljudet så är det också ngt obehagligt och stressande för hästen. Speciellt om kardborr ljudet följs av stress och frustration från dig när du försöker ta på skydden.
Backa flera steg och utsätt hästen för kordborr ljudet ofta när den är lugn och avslappnad, t ex när den äter, är i hagen osv. Så den ser att inget farligt händer. Ta sedan på och av dem ofta utan att öppna eller stänga kardborrbandet så man hoppar över ljudet just då. Bara ta på och av tills hästen ser att inget farligt händer.

Nu reagerar ju din även på benlindor, så det har kanske inte med typen av benskydd att göra. Men du kan ju prova lite olika typer och se om du får samma reaktion. Min pålla är väldigt känslig för typen av benskydd - de måste vara mjuka och bekväma och sitta perfekt :o Har provat en mängd olika kan jag säga.
I övrigt håller jag med Buck - börja om från början.

Tack för alla svaren! Jag tycker ju själv att hon borde vara lugn då man lindar benen eftersom då är det inga kardborrar som skall tas upp (rullar ej fast själva kardborrsdelen heller) men har inte märkt så stor skillnad faktiskt, frambenen går oftast bra både att linda och sätta benskydd på. Men jag skall väl börja träna lite seriösare med andra ord, inte så kul eller säker när hon trippar runt sådär :o

Det kan ju vara så att om hon varit van vid detta sedan tidigare utan bara förknippat att man hanterar hennes ben i samband med hovkratsning så vet hon ju att hon ska lyfta benen när någon pillar med hennes ben. Och sen gör du inte det när du lägger på benskydd och hon blir lite förvirrad i hur hon ska göra och trampar runt och provar sig fram.

Om det inte är någon risk att hon sparkar eller trampar dig så fortsatt att sätta på även om benet är i luften lugnt och odramatiskt, så lär hon sig snabbt att hon inte förväntas göra någonting utan kan lugnt stå stilla

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Ridning Jag har problem med min medryttarhäst. Sedan en tid tillbaka vill han inte trava när jag rider. Det går att få trav ibland men det kan...
Svar
16
· Visningar
1 642
Senast: Sirap
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka