Linda ben- åt vilket håll??

vildros

Trådstartare
Lärde mig en gång på tv-programmet Hippo för länge sen hur man skulle linda ben :D åt rätt håll som minskar risken att hästen trasslar sig i lindorna om de går upp. Men det har jag såklart glömt :smirk: Frågan är: Lindar man moturs eller medurs? (eller som jag vanligtvis uttrycker det, motklocks och medklocks :banana: )

Man lindar bakåt. Alltså på höger framben lindar man "medklocks" :D

Man lindar jämt bakåt, alltså åt höger på vänster sida och vänster på höger sida. :D

det är väl meningen att man skall lina så lindan pekar bakåt på utsidan av hästen, så det blir olika varv beroende på sida. men som jag lärt mig i alla travstall så spelar det ingen roll vilket håll du bandagerar, för du är alltid bättre på att linda åt ena hållet än andra, så om du då lindar åt två olika håll("som man skall göra") så blir oftast lindorna olika bra och hårt lindade! linda alla lindor åt det håll du är bäst att linda år, dvs samma håll på alla 4 i det varv du är bekvämst i. det viktiga är att lindorna sitter, och det gör dom bäst om du lindar på DITT bästa sätt!!! tips: om du är osäker på att dom sitter dåligt när du skall ut å träna, linad några varv med eltejp utanpå lindan när du lindat klart... lycka till! MVH jennie :)

När jag ska linda benen, så brkar jag tänka på hur man själv simmar.. dvs.. att när du ska linda hästens framben så ställer du dig så att du pekar åt samma håll som hästen.. och tänker då hur du simmar.. :D

när du sedan ska linda bakbenen så vänder du på dig så att du kan se hästens rumpa i stället för huvudet.. å tänker då också på hur du simmar :D

blev lite luddigt.. men jag hoppas att du förstår :D :) :banana:

Tack, och det med simmningen var jättebra! mmm, jag tejpar alltid mina lindor om jag ska rida där det är lerigt iaf.

för du är alltid bättre på att linda åt ena hållet än andra, så om du då lindar åt två olika håll("som man skall göra") så blir oftast lindorna olika bra och hårt lindade!
Det är bara att öva! Det tar inte många lindningar innan man har tekniken inne. Varför låta sig själv vara oliksidig när man vill att hästen ska vara rak?!

på travhästar fungerar det så, för dom tävlar i hårda tempon, och benen utsätts för väldiga genomtramp och olika rörelser inuti benet, om lindorna då är ojämt lindade påverkar det hästens belastning, vilket du kan tänka dej hur mycket det gör om en travhästs VARJE nedslag i tävlingstempo väger 3 ton, om det då blir snedbelastning så får tex v fram ta emot 2 ton och h fram 4 ton. lite skillnad va???!!! därför är det så noga att du lindar precis jämt på alla fyra/två ben, och du gör det alltid bättre åt ett vist håll, annars hade vi aldrig klassat mskor för höger/vänster hänta...

Om man frågar här hur man ska linda är det knappst för att linda på en häst som ska så hårda jobb. Bättre då att personen får lära sig jobba med båda sina sidor.

och jag beskrev bara hur viktigt det är att linda bra!! det är väl det alla hästmänniskor vill lära sig, hur man "hjälper" sin älskade vän så mycket som möjligt så inga onödiga slitage eller skador uppstår... eller???

Å andra sidan så är risken större att lindan går upp och hamnar under häst och gör skada än att man lindar så hårt att benen får olika tryck för att man inte är helt jämn i sidorna när man lindar.

Förresten får du gärna komma och känna och titta på när jag lindat så får vi se om du kan avgöra vilket som är min "starka" sida :D

ja precis , lindar man åt fel håll och lindan går upp kan ju hästen dra sönder hela senan och det måste ju vara värre än ett mmgrams tryck olika.

Jag har lärt mig från början att linda åt olika håll-är därför väldigt säker på att jag lindar lika hårt på alla benen.

och jag beskrev bara hur viktigt det är att linda bra!! det är väl det alla hästmänniskor vill lära sig, hur man "hjälper" sin älskade vän så mycket som möjligt så inga onödiga slitage eller skador uppstår... eller???

Fast, "linda bra" anser ju jag är att linda lika stadigt på båda benen OCH åt rätt håll, dvs bakåt. Det är defintivt inte den mest komplicerade saken på jorden att lära sig.

Jag lindar 'bakåt' mest för att inte dra lindorna sneda som korkskruvar, annars ser jag ingen större anledning att linda åt ena eller andra hållet, trycket i lindan jämnar ju ut sig ändå.

Lindor som går upp fladdrar bakåt oavsett lindningshåll, så det känns inte heller som något argument.

Lindor som går upp fladdrar bakåt ja, men blir det under hästen eller utanför hästen...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 241
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Caress
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025