Limma eller nita hovsprickor- hovisar se hit !

gylle

Trådstartare
Behöver ett kvickt råd. För nästan ett år sedan plockade hästen ifråga av sig skon och bröt på något konstigt sätt sönder bakredelen på både in och utsida, fråga mig inte hur han gjort (var nästan nyskodd när det hände) och hoven var ingen vacker syn. Tur i oturen var att hästen var konvalecent under ganska lång tid pga fraktur så skadorna som blev på hoven fick växa ner i lugn och ro utan belastning. Har nu varit fullt igång och hoppat ett tag. Lite spricka var kvar i nedre delen och sprack aningen mer i slutet av skoperioden. Blev skodd för ca 2 veckor sedan och då var det bara ca 1 cm längst ner som var sprucket, sprickorna bars av och vi trodde allt var fris och fröjd nästa skoperiod skulle de äntligen vara borta.
Ja eller hur, efter en helgs hopptävlande på en ganska hård bana så sprack hovsprickorna rejält (det är enbart ytterhornet som är involverat).

Har inte haft problem med hovsprickor på sisådär hundra år och senast det begav sig så nitades de med plåt. Skickade därför in en bekant som befann sig i närheten till Jägers där de har en hel del hovgrejer att köpa plåt för att skruva på så att inte sprickorna blev värre (är ju många veckor kvar till omskoning dessutom har hästen helfyllda helgjutna equipak sulor så åtgärder utan att dra av skon är ju minst sagt önskvärd).
Där fick hon veta att nej man nitar inte hovsprickor längre så plåt hade de inte, man klistrar dem numera, och hon fick med sig Wettecs adhere därifrån.
Jag känner mig dock väldigt skeptisk till att detta verkligen skulle hålla ?
Vis av erfarenheten att det är nästintill omöjligt att få lagning (super fast) att sitta kvar vid hoppning för att det sker en så stor utvidgning av hoven i landningen att det trycks loss. Kan verkligen adhere klara att hålla ihop sprickor i detta moment som sitter på allra mest utsatta stället i utvidgningsfasen ?

Ett par bilder på eländet.
DSC_00881.jpg

DSC_00911.jpg

Vad tror ni kunniga nita eller klistra ? Om nita var får man tag på plåt ?

Sv: Limma eller nita hovsprickor- hovisar se hit !

Om man tittar på de horisontella linjerna i hoven samt kronranden så ser hoven uppdragen/upptryckt just vid sprickan.
Jag tolkar de där linjerna som en obalans i hoven som funnits ganska länge, skulle gissa på att det är den obalansen som orsakar att sprickorna ökar.
Om jag var du skulle jag faktiskt se vad en annan hovslagare har att säga om det där.
En som kommer och tittar på hästen live alltså.

I de här vinklarna ser det nästan ut som om hovarna spricker därför att trakterna ligger för mycket in under hoven, så att det blir en "bubbla" på hovväggen vid hård belastning, istället för att hoven "sprider ut sig" baktill vid landning. Isåfall löser det nog inget med lagning.

Men jag skulle nog också hellre fråga en annan duktig hovslagare som kan titta på hästen. Det ser inte så enkelt ut det där, med tanke på linjerna i hovarna också...

Det där ser inte bra ut.
På undre bilden ser man att hovväggen bakom sprickan kommit utanför skon och bräcker upp sprickan.
Jag håller med tidigare inlägg att det där borde ses över av annan hovslagare.
Hästen skall stå PÅ hörnstöden och inte ha dem instuckna under hoven.

Här hittar du annars söta nitar att nita sprickor med.
http://www.hastskor.com/kataloger/Hovsl_katalog_web.pdf
Men jag tror inte att det håller ändå med tanke på vinklarna.

Att linjerna på hovarna ser ut som de gör kommer av att hovväggarna har som sagt varit helt avbrutna och ersatta med plast under nästan ett år i olika grad, det är först förra skoningen hans egen vägg började nå ner till skorna med enbart mindre skada vid sprickorna kvar. Hästen står helt korrekt på sina hovar och inga konstigheter finns alls i vinklarna så nej det är inte där problemet ligger.
Hästen har klotrunda breda mkt fina hovar som fått mkt beröm av såväl hovslagare som veterinärer så det finns inga problem i övrigt varken med hov eller skoning och det var inte det jag frågade om.
Sprickorna har som sagt kommit dit av rejält våld från början innan dess har hästen aldrig haft problem med några sprickor och varit exakt likadant skodd.

Det enda jag ställde en fråga om är om det verkligen kan hålla med att klistra sprickorna när det handlar om så stor utvidgning av hoven som det gör i hoppning (svårklass nivå). Eller om man skall tradionellt nita sprickorna och var man i så fall får tag i plåt, övrigt kan ni lämna helt därhän för jag har inte frågat om det, hade jag undrat någonting om hovviklar och skoning så hade jag nog lagt in andra bilder där det går att bedömma en sådan sak inte en närbild på enbart sprickorna.

Hästen har inte det minsta understuckna trakter finns inte ens tendens till det.

Hästen står snyggt och prydligt på sina hörnstöd i helt korrekt vinkel utan en enda tendens till att ha dem understuckna.

Släpp nu era tafatta försök till att bedömma en hov från en bild som är helt omöjlig att göra sådana bedömningar på, med flit beskar jag ner bilderna så att inget sådant skulle kunna göras för jag är inte ett dugg intresserad av att få hundra olika åsikter om något jag inte bett om.

Ja ett lager av hovväggen har rest sig och vill gå över skon det är jag naturligtvis fullt medveten om och det är också anledningen att jag definitivt ville plåta sprickan eftersom det går att trycka tillbaka biten i läge med bara fingrarna, det är som tur var bara en tunnare bit av hovväggen som är på drift men tillräckligt mkt för att den skall bräcka i sprickan.

Du behöver inte bli så till dig, att flera anmärker på samma sak kanske borde få dig att tänka om, men du gör som du vill.

Jag svarade som jag gjorde då jag tror att det som bäst kan "laga" den hoven är korrekt skoning. Vilket iaf jag inte tycker att det ser ut som att den fått. Jag är dock ingen hovis och vet inte hur den skadan hoven haft vanligen påverkar och formar hoven.
Om du har en så skicklig hovslagare och du har så högra krav på prestationerna på din hästs hovar, så är jag förvånad att du inte bara helt enkelt vänder dig till hovslagaren i fråga, som ju är den som "känner" hovarna, och som kanske (förhoppningsvis) har en plan.

Okej.
Du fick en länk till var man kan få tag på nitar.
Och på frågan om det kommer att hålla med klister så är mitt svar:
"Jag tror inte att det kommer att hålla"
Men jag har samma svar med nitar.
"Jag tror inte att det kommer att hålla"
För det ser ut att vara för mycket spänningar i hoven.

I övrigt så vilar jag min väska.

Ja jag blir jäkligt trött på att jag aldrig lär mig att på buke ser folk saker som inte ens finns med på bilderna, det finns inte en chans i världen att någon kan avgöra hur han står på trakterna eftersom trakterna inte ens finns med på bilden......... det är ganska spännande att då flera kan svara på om han har understuckna trakter eller inte när det inte syns på bilden, jättekonstigt att man blir trött på sådana svar........ det ni ser på bilden är inte trakten det är mitt på sidan av hoven hästen har som sagt klotrunda hovar vilket gör att den är betydligt bredare mitt på och sedan svänger av de proffs som svarat här verkar tro att trakten är precis där det svänger av vilket alltså inte är fallet man ser inte ens hörnstöden på bilderna.

Så nej jag tar inte deras svar på så stort allvar eftersom jag vet hur hoven ser ut i verkligheten och inte efter en liten nertrimmad bild där man inte alls kan göra sådana bedömningar.

Och framförallt jag frågade INTE efter några sådana bedömningar utan jag frågade rätt och slätt efter ERFARNA hovslagares erfarenhet om det höll att limma sådana sprickor när de utsätts för så stor belastning som landningsmomentet i hoppning ger eller om det behövdes plåt till det.
Det är det enda jag är intresserad av svar om och det från folk som har erfarenhet av just de bitarna inte någon som tror hit och dit. Hde jag velat veta något annat så hade jag ställt frågor om det.......

Jag nämnde iofs inte trakter utan kronrandens form, ville bara tipsa om det som jag såg. Alla hovslagare jag pratat med har sagt att kronranden ska vara rak.
Ville bara hjälpa, gör vad du vill med det.

Sko om och se till att hovslagaren tar bort belastningen vid det området där hornet växer i en båge och raspa en tvärslå ovanför sprickan så den inte spricker upp etter mer så slipper du nita och dona.
Så ska du se att sprickorna försvinner.
Hur är rörelsemönstret annars på hästen? Det spelar stor roll också vart tyngdpunkten hamnar vid belastning.

Då så tror jag att något frågeforum i hovslagares regi är ett bättre ställe än Bukefalos.
För här tror jag att alla som vill får svara så länge som de uppför sig väl och inte far med osanning.

Jag tittade f.ö. på vinkeln på hovväggens fibrer om du undrar vad jag såg.
Vinkeln är för spetsig för att hålla.
I några andra trådar där jag är den som gillar plast så får jag ovett för att jag inte först har ägnat mig åt att balancera upp hovarna.
Och här när jag är den som tycker att hovarna behöver balanceras upp så får jag också ovett.

Det är roligt nästan jämt.

Hästen står snyggt och prydligt på sina hörnstöd i helt korrekt vinkel utan en enda tendens till att ha dem understuckna.

Släpp nu era tafatta försök till att bedömma en hov från en bild som är helt omöjlig att göra sådana bedömningar på, med flit beskar jag ner bilderna så att inget sådant skulle kunna göras för jag är inte ett dugg intresserad av att få hundra olika åsikter om något jag inte bett om.

Ja ett lager av hovväggen har rest sig och vill gå över skon det är jag naturligtvis fullt medveten om och det är också anledningen att jag definitivt ville plåta sprickan eftersom det går att trycka tillbaka biten i läge med bara fingrarna, det är som tur var bara en tunnare bit av hovväggen som är på drift men tillräckligt mkt för att den skall bräcka i sprickan.

Ja men herre gud,,, sprickorna beror på att hoven är i obalans. Titta på själva vägghornet,, är det vågor på havet som du har tagit bilder på??

Det finns foderränder med ca en månads mellanrum och i trakdelen så viker dessa ränder sig neråt/bakåt i en halvmåneform. Vad tror du det beror på???

Jo fröken,, det beror på att trakten är överbelastad och därför uppkommer det oxå traktsprickor. Sorry,, kan inte förklara det mer logiskt..

Vadå står snyggt och prydligt på sina hörnstöd?? Vet du inte att hörnstöden ligger i linje med strålen i sulan och hästen ska stå snyggt och prydligt på traktvinkeln med gott understöd från skon i båda traktdelarna.

Det gör tyvärr inte din häst och om du inte rättar till detta och avlastar trakterna/flyttar fram belastningen i hoven närmare hovleden så kan du helt glömma start i större klasser än max 130.

Limma eller nita hovsprickor så långt bak i hoven utan att avlasta det redan överbelastade området kommer ofelbart leda till att både plast och nitar flyger all världens väg i 160 hoppning förmodligen på C oxern i trekombinationen om det är koppel in, trångt till oxer och långt till oxer.

Ibland undrar jag varör vissa här på buke helt självmant startar en tråd och lägger ut bilder när dom senare känner sig kränkta över att vissa försöker komma med råd,, både goda och dåliga. Men så är det och man får lära sig att sålla,, bättre med 100 svar varav 95 är dåliga om 5 är bra än inga svar alls..

Sedan är det upp till TS att själv välja ut dom 5 brra svaren.

Ärligt,, hade jag varit din hovis och du lagt ut detta hade jag tolkat det som att du inte har förstroende för mitt yrkesutövande och min kunskap.

Risken att jag skulle se bilder på mitt utförda arbete med det resultatet är tack och lov obefintligt här. Mina kunder skulle ha vidarebefodrat dom till expertis eller en kollega med större erfarenhet,, inte på bukefalos.

Jag hoppas det löser sig eftersom det verkar vara en presterande häst men likt förbannat är det så inga hovar ingen häst.;)

Vår hovis plastade en spricka på en av våra hästar förra året.Den satt i och för sig längre fram på hoven så den kanske inte utsattes för riktigt lika mycket rörelse som den sprickan din häst har.För oss så höll det,men då höll vi oss på den moderata höjden 1.20.

Jag förstår att du blir trött på att få svar om trakten etc. Men kanske kan du få stopp på det genom att lägga ut en 'helhovsbild'? Jag tror bilderna nu luras, då det faktiskt ser ut som trakt, och att den inte mår så bra. Det var min första tanke med när jag såg bilden, dock skrev jag inget dels då det är en 'delbild' och jag som sagt kan nada om sprickor/nitning/plastning.

Men de som kan kanske kan ge vettigare svar med annan bild? Annars skulle jag fråga hovslagaren helt sonika? H*n har ju sett hästen IRL, vilket ingen i den här tråden - varesig de som anser sig säkra på vad problemet/lösningen är eller andra.

Äh, strunt samma.

Lycka till, hoppas verkligen ni löser det.

Senast ändrad:

Jag förstår att du blir trött på att få svar om trakten etc. Men kanske kan du få stopp på det genom att lägga ut en 'helhovsbild'? Jag tror bilderna nu luras, då det faktiskt ser ut som trakt, och att den inte mår så bra. Det var min första tanke med när jag såg bilden, dock skrev jag inget dels då det är en 'delbild' och jag som sagt kan nada om sprickor/nitning/plastning.

Men de som kan kanske kan ge vettigare svar med annan bild? Annars skulle jag fråga hovslagaren helt sonika? H*n har ju sett hästen IRL, vilket ingen i den här tråden - varesig de som anser sig säkra på vad problemet/lösningen är eller andra.

Du som alltid överanalyserar dina egna hästar,, hur kommer det sig att du inte ens kan ta del av detaljerna i andras inlägg.

Skit i helhetsbilden,, utan se lite mer på djupet,, både i text och bild så faller det logiska på plats. Inte kanske genom texten men som sagt,, en bild säger mer än tusen ord om bilden uppvisar sanningen.

Egentligen borde jag väl inte lägga mej i som inte har erf av den typen av sprickor men jag måste säga att även om du säger emot, så ser jag samma som övriga ang hög belastning på trakten. :confused: Även om du säger att det inte ser ut så om du inte skurit bilderna så syns ju själva vinkeln ganska bra, det är helt omöjligt att tro att det är en bra vinkel i trakten när det ser ut som det gör längre fram:confused:

Då skulle jag gärna se hela bilden för då fattar jag inte hur den hoven är konstruerad:confused:

Kanske är det så att den inte ska hoppa dom höjderna innan du kommit tillätta med problemet:confused: Oavsett så är det ju väldigt skört nu och måste kanske få växa ner utan den påfrestningen för att undvika att det blir värre och mer långvarigt:cool:

Den sprickan försvinner snabbt om hoven verkas korrekt så att spänningarna (orsakade av den understuckna trakten) i hornet försvinner. Att nita, plasta och ha sig är att försöka bota symptom och tar inte bort orsaken- den felatktiga hovformen.

/Migo

Liknande trådar

Hästvård Idag var min hovis ute och skulle sko min tjej som haft väldig fula framhovar, det hade hon redan när jag köpte henne. Sedan en längre...
2
Svar
20
· Visningar
3 190
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar