Lille "Zack" kommer att få vandra vidare...

Ferrari

Trådstartare
Vi fick en kull med fyra kaninungar den 3/4.

Jag har nog hela tiden märkt att det inte varit helt okej med den ena ungen men aldrig riktigt förstått det. Förräns idag såg jag problemet tydligt.

Våran lilla tjocka flicka har deformerade bakben :cry:. De sitter inte under kroppen utan är lite pingvin-liknande, och sticker ut åt sidorna. Hon får inte benen under sig. Så under nästa vecka kommer vi att få avliva henne. Tyvärr!

På bilden kan man se problemet litegrann,

Img_1523.jpg

Älskar dig tjejen :love: - men du kommer få det bättre hos farbror Pelle och alla andra kaniner i kaninernas Trapalanda. :cry:

Sv: Lille "Zack" kommer att få vandra vidare...

Jag tog en ny bild på "Zack" uppifrån där man ser lite tydligare.

KopiaavP4290017.jpg

Ps. Jag är Ferraris syster för alla som inte vet.

Tråkigt att behöva avliva, men i det fallet är det nog nödvändigt om hon inte ska behöva lida både nu och när hon blir större.. :( Hoppas de andra ungarna växer upp och blir jättefina. :)

Hmm... får en oerfaren fråga?:
Varför lider kaninen så mycket av d? Gissar att påfrestningen blir större i "hasen" men kaniner är väl relativt lätta djur.

Kaniner är relativt lätta djur, men det blir ju ändå en påfrestning. Och vem vill köpa en kanin med fel? Hon kommer nog få ont i lederna och benen sen med tiden. Har aldrig fått en enda sjuk/defekt unge innan så detta är lite svårt för mig att bedöma.

Försökte försiktigt sätta benen under kroppen men hon ryckte till och tyckte det var riktigt obehagligt. Dessutom använder hon inte höger ben öht utan släpar det efter sig.

Jag tycker att eftersom det finns såpass många kaniner så ska man inte behålla de defekta. Detta är svårt för mig att säga då jag verkligen älskar denna kaninen. Men jag tror det blir bäst!

När jag var liten hade vi flera kaniner, bla Halta-Lotta. Hennes bakben var ganska felställd. Typ hennes haser (säger man så om kanin ? ) var vinklade utåt men fötterna innåt. Hon levde tills hon dog av ålderdom, men hon kunde inte skutta ordentligt utan mera bara gick. Att hon led av sina deformerade ben tror jag inte. Å`tminstone så betedde hon sig likadant som de andra kaninerna.

Min kompis ena kaninunge föddes med en sne nacke, hon led inte av det och betedde sig normalt så vi bestämde oss för att behålla henne så länge hon inte hade ont. Men efter ett tag blev hon jätte sjuk, det behöver inte ha berott på nacken men vi var iaf tvungna att avliva henne direkt:(

Ferrari skrev:
Jag tycker att eftersom det finns såpass många kaniner så ska man inte behålla de defekta.

Håller helt och hållet med dig! Även om det är svårt så gäller det att tänka på det bästa. Som sagt så finns det ett överskott av kaniner och kaninungar just nu, så varför behålla de defekta?

Jag har idag filmat Zack i "springtagen" så att man kan se bättre hur det egentligen står till med benen.

http://media.putfile.com/RIP-99

Den tar lite lång tid att ladda...

Vila i fred lilla Zack

3 april 2006 - 2 maj 2006

Älskade lilla Zackis :love:
Vi kommer att sakna dig, hjärtegrynet :cry:

Vila i frid

Senast ändrad av en moderator:

Usch så söt hon var :love: :( Vad var det för ras, sort eller vad man nu ska säga ?

Åhh de är så vackra :love: (även utan man :D ) Usch hon var så söt tråkigt när det händer men men. :)

//Smulis

Liknande trådar

Övr. Djur Orkar ni att läsa? Jag behöver hjälp i mina tankegångar så ni är guld om ni orkar "lyssna". I vintras skulle min syster flytta från...
2
Svar
29
· Visningar
7 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka