Lilla krabaten dricker dålig

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jennifer80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 208
J

Jennifer80

Våran shettis dricker nästan ingenting just för tillfälle :(, han är pigg och äter, men vattnet verkar han typ skita i. Ok han kanske äter snö ute men ändå.

Kan man har ner typ ett paket lättdryck med äppelsmak på 10 liter?
Tänkte om han börjar dricka lite då för att det lite sött?:p.

Eller vad tycker ni jag ska göra?

Sv: Lilla krabaten dricker dålig

Dricker han dåligt både ute och inne? Jag har en shettis som verkar tycka att det bara är vattnet i hagen som duger. I boxen skulle man nästan kunna strunta i att sätta in en hink, för där dricker hon MYCKET lite. Kanske din lille gör samma sak, dvs bara dricker ute?

Nej han dricker inte ute heller:mad:

Nu vet jag däremot inte om han hittat ett litet hål i isen eftersom jag har en rätt så stor vattenpöl i hagen som har frysit.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle prova sätta betfor i vattnet, det har funkat på min häst o på ridskolans oxå. Sen skulle jag nog försöka sätta ut vatten i hagen oxå, vi bär ut vatten i små hinkar till hagen en gång varje dag till våran hage o dom dricker gärna upp det. Hästen får inte i sig ens i närheten tillräckligt med vätska genom att äta snö.

Pållen tycker kanske att vattnet är för kallt. Hästar föredrar att dricka vatten som är ca 15 grader enligt en forskningsstudie. Prova att ge hästen varmare vatten så kanske han dricker bättre.

Jag har vatten i hagen, bär också hinkar med lite jummet vatten. Nej han verkar inte uttorkat så, han kissar och hans avföring ser också normal ut.

Senast ändrad av en moderator:

Våran shettis dricker nästan ingenting just för tillfälle :(, han är pigg och äter, men vattnet verkar han typ skita i. Ok han kanske äter snö ute men ändå.

Kan man har ner typ ett paket lättdryck med äppelsmak på 10 liter?
Tänkte om han börjar dricka lite då för att det lite sött?:p.

Eller vad tycker ni jag ska göra?

Min häst drack också jättedåligt så vi provade med äppeldricka i vattnet och det fungerade jättebra. Sedan köpte vi också äpplen som vi delade och la i vattnet så han var tvungen att dricka för att få i sig äpplena... På så sätt fick vi han att börja dricka igen.

Mitt russ dricker inget efter att jag kört henne, men har nu börjat lagt redan blötlagd betfor i vatten och lite andra godsaker - hon slukar allt med hull å hår .. ;):D

Finns även melass att köpa, som man blandar med vatten. Funkar kanonbra de med !

Våran lillplutt är också dålig på att dricka, ffa på vintern. Gav honom ljummet vatten både inne och ute och då började han dricka igen. Men så fort vattnet är för kallt...då vill han inte ha något mer. Så börja med att ge ljummet vatten innan du exprimenterar med betfor etc!

Lycka Till!

Altså provade med lite varmt vatten också, men nej du inte en chans.
Men nu köpte jag sånt här färdigblandat äppeldricka på en liter. hur mycket ska jag hälla i hans vatten av det?
5 dl på 5 liter vatten eller hur har ni gjort.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 616
Senast: super
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 389
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka